El fundador d'Alibaba, Jack Ma, ha reafirmat l'estratègia de transformació del gegant del comerç electrònic davant les crítiques internes que denuncien que el grup pateix una "malaltia de gran empresa", defensant una inversió de 52.000 milions de dòlars en intel·ligència artificial (IA). En una resposta a la intranet corporativa i publicada aquest dijous al diari hongkonguès South China Morning Post (SCMP), el fundador de la companyia ha replicat a una missiva de renúncia d'un empleat amb 15 anys d'antiguitat que va assenyalar "errors en adquisicions, estratègies difuses, contractacions qüestionables i avaluacions d'acompliment injustes".

Ma, de 60 anys i retirat de rols executius des de 2019, ha subratllat que Alibaba avança cap a una estructura "més àgil i centrada en el client" després de la seva divisió en sis unitats independents iniciada el 2023. El fundador del grup, considerat 'líder espiritual' d'Alibaba, propietari del SCMP, ha apuntat que la IA és un vector estratègic i que l'empresa "ha de liderar" la tecnologia per "mantenir la seva rellevància al mercat global". Amb tot, Jack Ma busca insuflar confiança en els 250.000 empleats d'Alibaba, que enfronta la competència de PDD Hòldings, operador del seu rival Pinduoduo, amb un creixement d'ingressos del 94% el 2023 davant el 9% d'Alibaba.

Inversió en IA i 'cloud'

El gegant xinès del comerç electrònic va anunciar a finals de febrer una inversió d'almenys 380.000 milions de iuans (49.783 milions d'euros) en infraestructura per a intel·ligència artificial (IA) i computació al núvol (cloud). En presentar els resultats del seu tercer trimestre fiscal, el conseller delegat del grup, Eddie Wu, havia avançat "una inversió" més gran en àrees com precisament la IA i cloud, encara que no havia especificat quantitats. De fet, la xifra anunciada supera la seva inversió combinada durant l'última dècada en aquests dos camps, assenyalats per la directiva com a estratègics, juntament amb el negoci tradicional de comerç electrònic.

Segons Alibaba, la iniciativa "reforça el seu compromís amb la innovació tecnològica a llarg termini" i "subratlla l'èmfasi de la companyia en un creixement impulsat per la IA i al seu paper com un dels principals proveïdors de serveis al núvol". Wu va assegurar després de l'anunci que la IA és una "oportunitat única en una generació" i va assenyalar que la consecució de la intel·ligència artificial general (AGI, un tipus d'IA que igualaria la intel·ligència humana) serà el principal objectiu a llarg termini per a l'empresa.

En el trimestre tancat el 31 de març, Alibaba va reportar una alça d'ingressos del 7%, fins a 236.500 milions de iuans (28.592 milions d'euros, 32.935 milions de dòlars) amb un benefici net que va créixer un 279%, assolint 12.400 milions de iuans (1.499 milions d'euros, 1.723 milions de dòlars) El Cloud Intelligence Group, motor de l'estratègia d'intel·ligència artificial, va incrementar els seus ingressos un 18%, sumant 30.100 milions de iuans (3.639 milions d'euros, 4.191 milions de dòlars).