La intel·ligència artificial i la innovació tecnològica seran el motor d'una transformació laboral positiva en la xarxa oficial de concessionaris, amb una previsió de crear un saldo net de 10.000 nous llocs de treball fins a 2030. Així es desprèn de l'anàlisi presentada aquest dijous per Faconauto, l'associació de concessionaris, durant la celebració del seu Observatori sobre innovació, IA i transformació tecnològica en Madrid.
L'estudi detalla que, si bé unes 44.000 tasques actuals es veuran impactades per l'automatització, el que comportarà la reubicació d'aproximadament 17.000 funcions tradicionals, aquest canvi es veurà àmpliament compensat amb l'emergència de 27.000 noves posicions. Aquests nous rols estaran vinculats a l'analítica avançada, la integració de dades, el màrqueting hiperpersonalitzat, la mobilitat connectada i la gestió digital de la postvenda.
Durant la seva intervenció, la presidenta de Faconauto, Marta Blázquez, ha recalcat que la IA ha d'entendre's com una "oportunitat de negoci" i no com "una amenaça" per al sector. Argumenta que aquesta tecnologia permetrà a les companyies millorar la seva eficàcia i rendibilitat, traslladant els empleats cap a funcions "més còmodes, motivadores i, també, més rendibles per a les empreses".
Blázquez ha estat acompanyada pel soci responsable del sector d'Automoció de Deloitte, Vicente Segura, que va coincidir a subratllar els "avantatges competitius" que ofereix la IA. No obstant això, Segura adverteix de la necessitat crítica de "mesurar el retorn" que genera per a així poder donar-li les instruccions "òptimes", mantenir el seu control i entrenar-la per aconseguir resultats "més precisos i més ben orientats". "La potència sense control no val de res. El potencial d'aquesta eina futurista i transformadora és brutal", ha reflexionat.
Una de les dades més destacades per Blázquez és la possibilitat que els concessionaris, amb l'ajuda de la IA, assoleixin una rendibilitat del 3%, una xifra que ha qualificat positivament. "La IA és una oportunitat de més eficiència i rendibilitat, que li dona una viabilitat econòmica més important al nostre sector", afegeix.
Segons les projeccions de l'observatori, si s'aprofiten els avenços tecnològics, els concessionaris podrien aspirar a triplicar la seva rendibilitat d'aquí a 2030. Aquest creixement permetria augmentar la inversió a les seves xarxes, en la formació dels seus equips i a oferir als clients una experiència "més personalitzada i eficient". Blázquez subratlla que la IA no s'ha de veure com una despesa, sinó com una inversió estratègica en "resiliència i lideratge".
Malgrat reconèixer la "complexitat augmentada" i l'"ansietat" que la IA ha generat al sector, Faconauto es mostra optimista i considera que, almenys en els propers cinc anys, les empreses podran "surfejar l'onada" dels canvis amb èxit. Vicente Segura va definir aquesta transformació com un procés "de dimensions històriques" que "laminarà moltes activitats", però que alhora requerirà de "la complementarietat de les persones per conviure amb aquesta tecnología". La presidenta de Faconauto va tancar l'acte amb una crida a la col·laboració. "Això no ho pot fer ningú sol. Tots estem en les nostres organitzacions intentant donar el millor. Col·laborarem entre tots per menjar-nos aquell futur tecnològic", defensa Blázquez.