La Comissió Europea ha proposat aquest dimecres una iniciativa legislativa per garantir el dret dels consumidors de la Unió Europea a reparar els productes fets malbé per evitar el malbaratament de recursos, estalviar diners als ciutadans i avançar cap a un sistema econòmic més circular. "Els consumidors obtindran les eines que necessiten per triar la reparació i fer una contribució positiva a la circular economia. També s'envia un missatge important a les empreses que els models comercials sostenibles i les inversions en reparacions són rendibles", va dir en roda de premsa el comissari europea de Justícia, Didier Reynders.

En concret, Brussel·les calcula que anualment a la UE es genera innecessàriament 35 milions de tones d'escombraries, 261 tones de CO2 alliberades a l'atmosfera i 30 tones de recursos desaprofitades per llençar aparells defectuosos o que ja no funcionen, en lloc d'arreglar-los. Això comporta, a més, un cost financer de 12.000 milions d'euros a l'any per als consumidors, segons càlculs de la Comissió Europea, que també estima que la nova normativa incentivarà inversions per valor de 4.800 milions.

Pendent d'aprovació

La proposta, que s'haurà de negociar amb els Estats membres i amb el Parlament Europeu, no amplia el període de garantia obligatòria de productes com ara una rentadora o un televisor. Però forçarà els fabricants a informar els consumidors que estan obligats a reparar de franc l'aparell quan estigui cobert encara per la garantia i reparar-lo sigui menys car que reemplaçar-lo per un de nou.

Quins beneficis es donen?

La proposta introdueix un nou dret a la reparació per als consumidors, tant dins com fora de la garantia jurídica. Així doncs, els venedors estaran obligats a oferir reparació, excepte quan sigui més cara a la substitució. I són els següents:

  • El dret dels consumidors a reclamar als productors la reparació de productes que es poden reparar tècnicament amb el Dret de la UE, per exemple, una rentadora o una televisió. Això garantirà que els consumidors sempre tinguin a algú a qui repetir quan optin per reparar els seus productes.
  • L'obligació dels productors d'informar als consumidors sobre els productes que estiguin obligats a reparar-los mateixos.
  • Una plataforma de reparació en línia per posar en contacte els consumidors amb els tallers de reparació i els venedors de productes renovats a la seva zona. La plataforma permetrà realitzar cerques per ubicació i estàndards de qualitat, el que ajudarà als consumidors a trobar ofertes atractives i augmentarà la visibilitat dels tallers de reparació.
  • Un formulari europeu d'informació sobre reparació dels consumidors podrà sol·licitar qualsevol taller de reparació, que aportarà transparència sobre les condicions i el preu de la reparació, i facilitarà als consumidors la comparació de les ofertes de reparació.
  • S'elaborarà un estàndard de qualitat europeu dels serveis de reparació a fi d'ajudar als consumidors a trobar els tallers de reparació que es comprometen a oferir una major qualitat. Aquest estàndard de «reparació fàcil» estarà obert a tots els tallers de reparació de tota la UE que es comprometen a oferir uns estàndards mínims de qualitat, per exemple, basats en la durada o la disponibilitat dels productes.