L'IBEX 35 ha tancat aquest dimecres amb una pujada del 0,65%, fins a situar-se en els 11.153,0 punts, en una jornada en què els inversors han tornat a estar pendents de Banc Sabadell i BBVA, després d'advertir aquest últim que no té "cap espai" per millorar la seva oferta de fusió en termes econòmics.
El principal indicador del mercat espanyol ha tancat així a prop del seu màxim anual, aconseguit el passat 26 d'abril en els 11.154,6 punts, nivells inèdits fins aleshores des d'agost de 2015. Des que va començar la setmana, l'indicador nacional acumula un avenç del 2,75%, equivalent a gairebé 300 punts.
Entrant al detall, Sabadell ha fet públic aquest dimecres en una comunicació a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) una carta que va enviar diumenge passat, 5 de maig, el president de BBVA, Carlos Torres, al seu homòleg del Banc Sabadell, Josep Oliu, informant-lo que no hi havia "espai" per millorar "en termes econòmics" l'oferta de fusió.
D'aquesta forma, Sabadell s'ha apuntat la caiguda més gran al final de la sessió, amb un retrocés del 4,33%, si bé l'acció es manté mínimament per sota dels 1,8 euros per títol que va assolir la setmana passada després de conèixer-se les intencions de BBVA. Des de la presentació de resultats del primer trimestre, el 25 d'abril, l'acció es revaloritza gairebé un 10%, mentre que des del començament de l'any es dispara més d'un 61%.
Aquesta caiguda obeiria, en canvi, al fet que el mercat podria estar digerint que una operació amb BBVA, incloent una OPA hostil, estaria lluny d'assolir-se.
Després del Sabadell, les caigudes més importants se les han anotat Fluidra (-3,69%), Telefónica (-2,2%), Rovi (-1,69%), ArcelorMittal (-1,42%) i Bankinter (-0,53%). En el costat positiu, han destacat les pujades d'Amadeus (+3,36%), IAG (+3,19%), Sacyr (+2,12%), Redeia (+1,37%) i Inditex (+1,3%).
De fet, el terreny empresarial ha estat marcat per la publicació de resultats empresarials: Endesa ha informat que va obtenir un benefici net de 292 milions d'euros en el primer trimestre de l'any, fet que representa una caiguda del 51% respecte al mateix període de l'exercici anterior, quan va registrar impactes positius derivats del context de mercat.
A més, Rovi va obtenir un benefici net de 15 milions d'euros en el primer trimestre de l'any, xifra un 68% inferior a la del mateix període de 2023, quan va guanyar 47,5 milions d'euros, segons ha informat aquest dimecres la farmacèutica, que proposarà a la seva junta un dividend de 59,6 milions d'euros.
D'altra banda, Fluidra va tancar el primer trimestre de l'any amb un benefici net de 37 milions d'euros, un 10,2% menys que un any enrere, quan va guanyar 41 milions, mentre que Amadeus va guanyar 313,9 milions d'euros fins al març, xifra un 19,6% superior als 262,4 milions d'euros del mateix període de l'any anterior.
Logista va obtenir un benefici net de 160 milions d'euros en el seu primer semestre fiscal, xifra un 27% superior a la registrada en el mateix període de l'exercici anterior, ha informat aquest dimecres la companyia.
També al terreny empresarial, la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI) ha comunicat aquest dimecres a la CNMV que el passat 3 de maig va superar el llindar del 7% en el capital social de Telefónica, així com la proposta que Carlos Ocaña Orbis s'incorpori al consell d'administració de la teleco en qualitat de dominical en representació de l'Estat.
En el pla geopolític, els analistes de Renta 4 destaquen que la invasió d'Israel de Rafah, a Gaza, i la pausa que els EUA han decidit en la tramesa d'armes a Israel no ha tingut impacte al mercat, així com l'augment de tensions entre els EUA i la Xina després de revocar Huawei la llicència per comprar semiconductors a Qualcomm i Intel.
A l'agenda macroeconòmica de la jornada, s'ha publicat a Espanya que l'Índex General de Producció Industrial (IPI) va caure un 11,3% el març en comparació amb el mateix mes de 2023, taxa que és 15,6 punts inferior a la del mes anterior i la seva caiguda més gran des de maig de 2020, en plena pandèmia, quan es va desplomar un 28%, segons ha informat l'Institut Nacional d'Estadística (INE).
Per la seva banda, la producció industrial d'Alemanya al març ha caigut un 0,4% en taxa mensual, menys del previst pel mercat, després d'haver-se anotat un avenç de l'1,7% al febrer.
Respecte a la resta de borses europees, el signe positiu ha predominat en la majoria de les places: Frankfurt s'ha elevat un 0,37%; Londres un 0,49% i París un 0,69%. Per contra, Milà s'ha deixat un 0,27%.
Al mercat de matèries primeres, el preu del barril de petroli de qualitat Brent, referència per al Vell Continent, pujava un 0,63% a l'hora de tancament a Europa, fins als 83,68 dòlars, mentre el Texas se situava en 79 dòlars, un 0,8% més.
Al mercat de divises, la cotització de l'euro davant el dòlar es mantenia sense variació en 1,0754 'bitllets verds', en tant que al mercat de deute l'interès exigit al bo espanyol a 10 anys ha tancat en el 3,243% després de sumar quatre punts bàsics, amb la prima de risc (el diferencial amb el bo alemany) en els 78,2 punts.