L'Ibex-35 ha tancat la setmana amb una alça del 0,26%, fins a situar-se en els 14.009,2 punts, després de diversos dies marcats per la incertesa generada per la guerra aranzelària revifada per Donald Trump.
Al tancament de la sessió, els valors que més han pujat han estat Repsol (+1,37%), Acciona Energía (+1,07%), Indra (+0,74%), Enagás (+0,72%), ACS (+0,62%), Aena (+0,36%) i Grifols (+0,35%).
Del costat contrari, BBVA és el valor que més caigut (-3,11%), per davant de Banc Sabadell (-2,63%), Fluidra (-2,18%), Puig (-1,95%), Unicaja (-1,82%) i Banc Santander (-1,76%).
La resta dels principals mercats europeus també ha tancat la jornada en 'vermell'. Londres ha caigut un 0,38%; París, un 0,92%; i Milà, un 1,11%.
Només en la sessió d'aquest divendres, el selectiu ha caigut un 0,94%, perdent uns 130 punts en una sola jornada.
"Els aranzels han tornat a ser una vegada més el tema protagonista en l'àmbit global en una de les setmanes de l'any marcades en vermell pels mercats financers", ha explicat l'analista de XTB, Manuel Pinto.
"L'Ibex 35 aconsegueix sobreposar-se a la volatilitat del mercat gràcies a l'impuls de les empreses lligades a les matèries primeres, que celebren les expectatives de nous estímuls a la Xina, i de les entitats lligades al turisme, que pugen gràcies als bons resultats publicats pel sector i els baixos preus del petroli", ha prosseguit l'expert.
En l'àmbit internacional, Trump ha decidit imposar aquest divendres un aranzel del 35% a tots els béns importats procedents del Canadà, a partir de l'1 d'agost, una mesura que suprimirà si les empreses canadenques decideixen traslladar la fabricació dels seus productes a territori nord-americà.
Per la seva part, el president del Brasil, Luiz Inácio Lula da Silva, ha assegurat que el seu Govern negociarà els aranzels imposats pels Estats Units i recorrerà a l'Organització Mundial de Comerç (OMC), si bé ha promès de nou aplicar la Llei de Reciprocitat, que permet al Brasil adoptar els mateixos gravàmens en cas que falli la via diplomàtica.
En paral·lel, el secretari d'Estat dels Estats Units i el ministre d'Exteriors de la Xina, Marc Ros i Wang Yi, respectivament, han mantingut aquest divendres a la capital de Malàisia, Kuala Lumpur, la seva primera trobada en persona, una reunió que té lloc al mig de les tensions bilaterals per la política aranzelària i la guerra comercial.
Al terreny empresarial espanyol, la filial de Telefónica al Brasil ha adquirit al fons canadenc Caisse de dépot et placement du Québec (CDPQ) el 50% de la companyia d'infraestructura i serveis de fibra òptica FiBrasil per 850 milions de reals (entorn de 131 milions d'euros), i per això ha aconseguit el control del 100% de la 'fiberco'.
Del seu costat, el consell d'administració d'Indra va decidir ahir per unanimitat --amb el mercat ja tancat-- crear una comissió integrada per vocals independents per supervisar "el compliment de les regles aplicables per a la correcta gestió dels conflictes d'interès" davant de la potencial fusió amb Escrivà Mechanical & Engineering (EM&E).
El barril de Brent cotitzava en els 70,40 dòlars al tancament de la sessió europea, un 2,54% més, mentre que el West Texas Intermediate (WTI) avançava un 2,73%, fins als 68,39 dòlars.
Al mercat de deute, el rendiment del bo sobirà amb venciment a 19 anys ha tancat en el 3,332%, per sobre del 3,319% al tancament de dijous. D'aquesta forma, la prima de risc ha caigut a 60,5 punts bàsics.
Al mercat de divises, l'euro es mantenia pràcticament pla davant el dòlar, creuant-se en un tipus de canvi d'1,1700 dòlars per cada euro.