El sector tecnològic viu moments estranys. Continua sent un dels que compta amb més demanda, falta de talent i salaris més alts. Però els acomiadaments de les grans tecnològiques sacsejaran el mercat actual i les pimes poden tenir la seva oportunitat de contractar el talent tecnològic que d'allà en surti. Aquestes són algunes de les conclusions de la guia salarial 2023 elaborada per Prosperity Digital, que preveu un any amb pujades salarials modestes, d'un 3%, al sector, però que es dupliquen en el cas de la programació, on els sous pujaran un 6%. En ambdós casos, són pujades per sota de la inflació en un sector, això sí, amb molt bons sous.

L'estudi Scaelup Spain Network, de la Fundació Innovació Bankinter, assenyala que Espanya és l'únic país de la Unió Europea on el sector tecnològic en contracta més del que acomiada, amb un creixement del 50%. En ser un país amb gran falta de talent i fins i tot lluny dels països capdavanters en l'àmbit tecnològic, el marge de creixement és ampli. Amb la reducció de la bretxa de gènere al sector i la suma de més dones, es podria complir part de la demanda del sector a Espanya.

Però les turbulències del mercat també l'afecten i moderen les pujades salarials al sector. Segons apunta l'informe, els candidats tindran un accés limitat a sous per sobre del mercat, degut en part a aquests acomiadaments de les grans tecnològiques, que solen pagar més que les pimes, que probablement hauran de competir per atreure aquest talent que sortirà de les big-tech.

Això sí, és un dels sectors amb millors sous de partida i millors mitjanes. El salari mitjà al sector digital, segons l'informe de Prosperity a partir de 900 entrevistes, és de 44.000 euros anuals, comptant tots els nivells d'experiència i categories.

Les categories més ben pagades són les de director de Tecnologia i CMO, que poden arribar als 130.000 euros, per sobre de caps d'e-commerce, caps de SEU o directors creatius, que poden assolir els 120.000.

Els perfils júniors més mal pagats estan al sector del màrqueting digital, amb especialistes de màrqueting, executius de mail màrqueting i executius de màrqueting que parteixen dels 20.000 euros. Al sector de programació, en canvi, júniors de la programació web3 poden començar cobrant 30.000 euros i arquitectes de solucions poden partir de 35.000, sous semblants als dissenyadors UX i UI..

El teletreball, clau al sector digital

A diferència de la tendència general a Espanya a reduir el teletreball, al sector tecnològic els models remots i híbrids es consoliden. Tant és així que, segons l'estudi, el 71% dels treballadors del sector tecnològic deixaria la seva empresa si se li exigís tornar a un model de treball exclusivament presencial.

Un 41% dels enquestats expliquen que en la seva empresa s'aposta pel model híbrid, mentre que un 27% aposta per un model només remot i un 19% per un de flexible. Tan sols el 13% dels treballadors tecnològics treballen en oficina, xifra que contrasta amb un panorama general en el qual el teletreball s'ha desinflat fins a caure al 12,5% el 2022. En aquest sector, només el 6% dels mànagers creuen que els treballadors són menys productius des de casa.

La desconnexió digital, tanmateix, preocupa especialment al sector tecnològic. Per a un 68% dels directius, el principal problema del teletreball és la dificultat de desconnectar del treball és la seva principal preocupació, mentre que a un 56% li preocupa la mala comunicació i a un 50% l'aïllament.

Entre els treballadors, el 89% creu que són igual o més productius treballant en remot que a l'oficina. Un 87% destaca l'equilibri entre la vida i el treball com el principal avantatge de treballar en remot i un 86% destaca el fet de poder treballar en qualsevol lloc. Un 51% assegura que és més feliç treballant en remot.

Els inconvenients, per als treballadors, tenen a veure amb la falta d'interacció cara a cara, apuntat per un 64%, mentre que el 56% destaca l'aïllament. En contrast amb els seus caps, només un 43% veu la dificultat per desconnectar com el principal inconvenient.

Treballadors i directius també han estat consultats per la regulació legal del teletreball. En aquest sentit, un 56% dels directius creu que el teletreball ha de ser un dret, mentre que un 77% d'empleats pensa el mateix.