Osmar Polo té una amplia formació. Es llicenciat a Econòmiques, MBA per la Universitat de São Paulo, programa executiu PDD a l'Escola de Negocis IESE de Barcelona i Lideratge en Transformació Digital a l'Escola de Negocis IMD de Lausana. Treballa per al grup Deutsche Telekom des de 2006 i ha ocupat diferents llocs estratègics i operatius al llarg d'aquests anys i, des de gener de 2018, és director general de T-Systems Iberia, amb seu al 22@ a Barcelona. Va arribar a la capital catalana amb un objectiu: convertir la regió en un pilar clau en l'estratègia internacional del grup.

Han passat quatre anys des de la seva arribada, què representa ara Espanya i la regió iberia per al grup?
T-Systems Iberia, com a responsable del negoci a Espanya i Portugal, ha assolit una posició de lideratge com a proveïdor de serveis de digitalització per al sector privat i el sector públic. Arribem al barri barceloní del 22@ fa 20 anys, quan la nostra matriu Deutsche Telekom va crear T-Systems per als serveis informàtics i de consultoria. Ara som un proveïdor global de la multinacional alemanya per a tota la regió iberia. Des d'aleshores, hem desenvolupat les nostres capacitats d'innovació de la mà del nostre grup matriu Deutsche Telekom, però també localment ja que, tant a Barcelona com a Madrid, tenim centres d'innovació connectats amb els nostres homòlegs dins de la multinacional i podem crear amb ells un ecosistema per intercanviar, importar o exportar innovació amb Silicon Valley, Grècia, Alemanya o Singapur, por esmentar-ne alguns. La nostra contribució, amb l'exportació d'innovació, ens ha posicionat com una companyia d'alt perfil innovador que hem assolit gràcies en la col·laboració amb els nostres clients, amb els quals establim sempre una metodologia de cocreació per compartir, per un costat, les tecnologies, i per un altre, les solucions que fem a mida per resoldre els seus problemes. Ho fem amb els clients, però també amb altres socis com les universitats. Del que es tracta és de crear un ecosistema i de teixir una xarxa tecnològica de què ens puguem beneficiar tots. Els analistes ens defineixen com el principal proveïdor tecnològic de serveis de núvol a Espanya.

Aquesta contribució global per al grup, en quina posició els situa dins de la multinacional?
Iberia, es després d'Alemanya, la regió més important per al grup. Això es tradueix en una aposta constant per al seu creixement. El 2023, això es va traduir en la contractació de 900 persones per assolir una plantilla superior als 3.000 empleats, dels quals, un 30% treballa a les oficines centrals del 22@ que es van inaugurar el març d'aquest any, amb més de 7.500 m2. Els nostres equips se centren en el desenvolupament de soluciones d'IA, Big Data i Ciberseguretat, així com de serveis Cloud i infraestructura tecnològica, per impulsar la digitalització d'empreses i administració pública. Per a aquest any ja tenim unes altres 300 posiciones obertes i esperem incorporar fins a 500 empleats d'aquí al desembre.

I si el traduïm en facturació?
No facilitem dades per regions. La xifra global de T-Systems van ser uns 4.000 milions d'euros de facturació el 2022. Espanya i Portugal van contribuir significativament en aquest progrés, amb un creixement anual del 15%.

I si el traduïm en inversions?
Treballem per projectes, per la qual cosa donar xifres d'inversió no és encertat. Però sí podem parlar dels centres de valor que tenim a Espanya i que han suposat una inversió de gairebé 10 milions, entre Granada, amb 4,8 milions, i Reus, uns 3 milions més. Ens enorgulleix disposar de dos centres de valor a Espanya: Reus, com a centre d'excel·lència en desenvolupament de programari, i Granada, especialitzat en ciències de la vida i la salut. Inicialment es van obrir com a oficines que donaven serveis en els nostres clients nacionals, però els hem posicionat com a proveïdor global de talent per a tot el grup. Es dir, que el grup utilitza els nostres centres com a nuclis amb capacitat per proporcionar serveis internacionals.

Posi'm un exemple.
Des de Reus donem servei al gestor de la xarxa ferroviària de Suïssa.

Espanya i Portugal van contribuir significativament en el progrés de Deutsche Telekom, amb un creixement anual del 15%, el 2022

Quina estratègia de negoci regeix el seu creixement?
T-Systems té quatre elements bàsics en la seva cartera de soluciones tecnològiques: la consultoria, una àrea des de la qual aconsellem als nostres clients en totes l'àrees tecnològiques i gestionem amb ells com habilitar les soluciones; els serveis digitals, acompanyant als clients en la transformació digital amb el desenvolupament i el manteniment de les seves aplicacions en el cas de les empreses privades i donant suport a les administracions públiques perquè treballin per als ciutadans. També treballem els serveis al núvol (cloud), una divisió en la qual gestionem les dades; i la ciberseguretat, com un element fonamental de totes les tecnologies.

Osmar Polo CEO T-Systems / Foto: Montse Giralt
Osmar Polo, CEO T-Systems, a les oficines del 22@ / Montse Giralt

Cap a on va Espanya i Portugal en temes de ciberseguretat?
Deutsche Telekom té el principal centre de ciberseguretat a Alemanya. I després té altres centres satèl·lits al voltant del món, un d'ells és a Madrid, que fan d'escut a nivell de seguretat internacional. El centre d'Alemanya de Deutsche Telekom és el més gran de tots els que funcionen a Europa. Actuen tots com a escut per al mateix grup com a proveïdor de comunicacions, però també per als nostres clients, controlant la permeabilitat de tota la xarxa. En els centres com el de Madrid ens anticipem en la detecció de possibles ataques i protegim el nostre entorn, no amb els servidors productius -la nostra infraestructura real-, sinó amb una infraestructura emulada i, a partir d'allà, detectem i controlem l'entorn.

I en temes tecnològics?
Hi ha un deute tecnològic, tant al sector privat com al públic. Aquest deute tecnològic es resol implementant solucions. Però hi ha encara una certa desconfiança i falten inversions en projectes de pes per aprofundir en la digitalització del sector privat i públic. L'aplicació de la tecnologia continuarà sent part de l'estratègia d'inversió de les companyies i les administracions, perquè formen part de les seves estratègies. En el fons, és un tema de guanyar competitivitat.

El grup utilitza els nostres centres de valor de Reus i Granada com a nuclis amb capacitat per proporcionar serveis internacionals

En quines àrees d'activitat T-Systems té més pes a Espanya?
Actuem en diferents sectors, tant al sector privat com en el públic. Però és cert que una de les àrees més importants i estratègica és la de proveïdor del sector públic, de les administracions en tots els nivells. Allà ens hem convertit en un dels 'top' tres proveïdors d'Espanya -el govern central, els governs autonòmics i els locals, tots-. Per a totes elles disposem de productes globals, com TAO. TAO és la unitat de l'empresa T-Systems per al disseny, implantació i manteniment de soluciones i serveis en l'àmbit de les administracions públiques. Això ens ha convertit en un gran gestor del sector públic. Més de la meitat dels ajuntaments de les ciutats més importants d'Espanya són clients de T-Systems. Tenim aquí una permeabilitat important, el 60% dels ciutadans espanyols està impactat per algun servei de T-Systems, és a dir, més de 22 milions d'espanyols.

Com?
Desenvolupem i mantenim les aplicacions que utilitza l'administració pública per controlar el padró municipal o la recaptació, la seva mateixa comptabilitat, per als serveis urbans -l'enllumenat, les mesures de Smart City, el mobiliari, la vegetació, les platges... un conjunt de soluciones per garantir una correcta relació entre el ciutadà i la seva administració.

Les últimes inversions en Catalunya s'han focalitzat en 'data centers'.
Hem invertit molt en el territori, a Catalunya. L'última ha estat les noves oficines en el 22@ En matèria de data center, hem destinat 15 milions per a les instal·lacions de Cerdanyola del Vallès i Sant Boi de Llobregat, aquest últim arran del canvi de seu al 22@ perquè el teníem en els espais antics i havia de créixer i l'hem traslladat Sant Boi. Les últimes inversions, a més, van en línia amb els esforços per millorar en sostenibilitat i reduir la petxada de carboni. La inversió en els data center ha contribuït sens dubte a això, a més que ens aporta creixement tant de processament com d'emmagatzematge de les dades, així tenim la nostra capacitat protegida, amb dades al núvol, encara que també per temes de flexibilitat els portem al núvol. Actualment Espanya és un país en el qual tenim el luxe de ser una de les regions amb els tres principals proveïdors d'infraestructura tecnològica al núvol, els hiperescalaste: Microsoft, Google i Amazon van obrir serveis a Espanya, l'any passat.

Osmar Polo CEO T-Systems / Foto: Montse Giralt
Osmar Polo, CEO T-Systems. / Montse Giralt

Vostè va assumir el càrrec a T-Systems Iberia poc després que, a Catalunya, la seva posició de proveïdor principal del Govern els passés factura arran del procés independentista. Creu que aquest episodi s'ha superat?
Sovint se'ns veu com una companyia regional, quan el que som és un operador global. Ens passa a Catalunya, però també tinc aquesta sensació quan vaig a Andalusia. Però donar servei a més de 22 milions d'espanyols trenca aquesta etiqueta de regional. Respecte el 2017, va ser un tema puntual que es va resoldre des de l'headquarters. A Catalunya segueix havent-hi seguretat jurídica i podem exercir la nostra operativa des d'aquí sense cap problema. Continuem treballant per aportar tecnologia i continuem atraient talent. Que, per cert, escasseja. I seria molt important que el talent femení s'incorporés massivament al sector tecnològic.

A Catalunya segueix havent-hi seguretat jurídica i podem exercir la nostra operativa des d'aquí sense cap problema

Per al sector privat, en quins segments treballen?
Tenim una amplia gamma de clients en tot l'ecosistema de manufacturing. Si que, per exemple, arran de la compra del departament de tecnologia de Volkswagen, el 2006, el nostre pes al sector de l'automoció és important. Si ho baixem al detall, tenim soluciones per a la gestió d'una fàbrica, la relació amb els seus proveïdors i els seus players per augmentar la cadena i el valor de la producció, temes relacionats amb la factoria i els seus canals de venta per ser més eficaços... és la indústria 4.0, la intel·ligència artificial, el Big Data... També és important el sector de la salut. No només de les infraestructures, sinó també de les aplicacions. Recentment estem treballant en un tema que té molt recorregut: la genòmica. Extreure tota la quantitat de dades que tenim al voltant de la genòmica d'un pacient i aprofitar-los per facilitar la investigació i el diagnòstic per ajudar a idear els tractaments més adequats. En aquesta àrea, a Catalunya, acabem de tancar un acord con Better per proporcionar al CatSalut una solució de prescripció electrònica i administració de medicaments, per exemple. Als restants sectors també som presentes, però en una altra mesura. En retailer, logística, serveis financers i assegurances, les utilities (energies...). Ho fem a través de soluciones estàndards amb serveis al núvol. El nostre enfocament se centra en tres nivells: estàndard, innovació i digitalització.

Què veurem en el futur? Cap a on va la tecnologia?
Anem cap a la sobirania de les dades. Necessitem un entorn d'infraestructura tecnològica sobirana. En l'actualitat hi ha tres models: un model més asiàtic, en el qual la sobirania de les dades recau en l'Estat; un model americà, en què el gestor i responsable de les dades són les empreses privades; i un model europeu, on la sobirania de les dades és del ciutadà, està focalitzada en les persones. Jo crec en el  model europeu, és el més encertat.

Per què?
Perquè les persones han d'estar al centre de les decisions. Però necessitem una infraestructura que ens permeti federar les dades i disposar d'una arquitectura per manejar-les i orquestrar-les. Cada vegada més, en un món més global i exposat als canvis geopolítics, hem de protegir les dades i el seu ús o aplicació. A més, les noves tecnologies que estan irrompent ens proporcionaran noves maneres de tractar-les. La quàntica, la intel·ligència artificial... canviaran la manera de viure, de treballar i de fer negocis. Entre les nostres últimes actuacions: T-Systems oferirà als seus clients accés al núvol amb els sistemes quàntics d'IBM.