Vueling vol créixer en flota, però necessita ajustar la seva estructura de costos. Per això, en la presentació de IAG (el grup a què pertany) davant d'analistes i inversors d'aquest dimarts a Londres, la companyia amb seu a Barcelona indicava que necessiten "acords laborals col·lectius sostenibles per desbloquejar les oportunitats de creixement".

L'aerolínia que dirigeix Marco Sansavini insisteix, com ha fet durant els últims mesos, en la necessitat d'assolir un acord amb el Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries (Sepla) que consisteix, principalment, a lligar l'evolució dels salaris a la inflació i als resultats de la companyia com ja han pactat amb els tripulants de cabina.

Fonts properes a la companyia reconeixen que els resultats de Vueling són bons (ha assolit un benefici rècord en els primers nou mesos de l'any) però comenten que per continuar creixent necessiten realitzar una inversió en flota important i per a això se'ls demana de tenir uns costos a llarg termini lligats a l'Ebitda de la companyia, que avui dia no tenen. Per això, l'aerolínia va fer una proposta a Sepla, que en la primera meitat de l'any fins i tot havia convocat diverses jornades de vaga, però el sindicat l'ha rebutjat i ara les negociacions han de continuar.

L'acord de 2020 es va assolir en un context molt diferent, marcat per la pandèmia, afegeixen aquestes fonts. "Però ara aquest context ha canviat i s'ha de reflectir al conveni, adaptant alguns aspectes per continuar sent competitius, ja que l'esmentat conveni encara és actiu i no caduca fins a finals de l'any que ve".

El grup IAG (que també és matriu d'Iberia o Level) ha anunciat una inversió en flota en el seu 'Capital Markets Day' de gairebé 9.000 milions d'euros que es distribuirà entre totes les aerolínies. Vueling és candidata per rebre part d'aquesta flota, "però ha de complir condicions" i per al grup, aquestes condicions impliquen mantenir a ratlla els costos (que s'han elevat a conseqüència de la inflació) més encara quan la companyia està caracteritzada per ser una low cost.

Quant a les inversions, el hòlding hispanobritànic va anunciar el dimarts que destinarà uns 8.000 milions d'euros a la renovació de la flota i uns altres 900 milions al creixement de la mateixa fins a 2024. En el mateix temps, IAG espera incrementar la seva capacitat de passatgers, entre el 6% i el 8% el 2024 respecte a 2023 i entre el 4% i el 5% els anys següents.

Malgrat assegurar que les oportunitats de creixement de Vueling estan "bloquejades" pel seu conflicte salarial amb la plantilla, el grup IAG també presumia aquest dimarts que l'aerolínia és una de les que millor rendiment d'Europa té, dins de la seva categoria de low cost, grup en el qual competeix amb Ryanair o easyJet.

A més, la companyia ha tingut el millor resultat de la seva història en els primers nou mesos de 2023, superior fins i tot a l'aconseguit el 2019. Entre gener i setembre ha guanyat 285 milions, una xifra rècord. Malgrat això, en les últimes presentacions de resultats del grup IAG, el conseller delegat, Luis Gallego, sempre ha insistit que Vueling necessita aconseguir una estructura de costos adaptada per poder competir en el segment low cost.

I en la junta d'accionistes també es va referir que Vueling havia tancat un acord amb els tripulants de cabina i necessitava fer el mateix amb els pilots, perquè el grup ha de posar capital "on vegi retorns adequats" i per invertir en Vueling "necessiten tenir certesa".

"En una empresa de baix cost com Vueling els costos són encara més importants i més en un entorn inflacionista. El cost de personal és crític per ser competitiu. I estem intentant tancar acord amb els pilots per ser sostenible en el temps".

El grup IAG eleva els seus costos un 10%

És cert que a tancament de setembre el grup IAG havia disparat un 10% els costos de personal a nivell grup, fins als 1.375 milions. Tanmateix, la companyia no desglossa els esmentats costos per aerolínia i són molts els acords que han assolit en els últims mesos.

"Ja hem assolit acords salarials amb la majoria dels nostres empleats, inclosos tots els equips d'Iberia i els tripulants de cabina d'Aer Lingus, British Airways i Vueling. La nostra proposta als pilots de British Airways està actualment subjecta a votació. I s'estan mantenint converses amb els pilots de Vueling i amb els pilots i el personal de manteniment d'Aer Lingus", indicava la companyia en la presentació de resultats fa menys d'un mes.

En els seus comptes també explicava que les despeses de plantilla augmenten també per l'increment de les operacions de les aerolínies i el consegüent augment del nombre d'empleats, a més dels increments salarials pactats als diferents convenis d'aquest any.