Emetre una factura sempre ha estat sotmès a un control estricte de l'Agència Tributària, però, a partir del gener del 2026, aquest control s'incrementarà. Amb l'entrada en vigor de la Llei Crea i Creix i la Llei Antifrau, la facturació electrònica a Espanya deixa de ser una opció per convertir-se en una obligació legal, per a empreses, pimes i autònoms. A aquest canvi normatiu se suma la posada en marxa del sistema Verifactu, una eina que reforça el control tributari mitjançant l'enviament automàtic de registres a l'Agència Tributària.
La implementació de la Llei Antifrau, que no és més que la transposició a Espanya de la normativa europea, obligarà professionals i societats mercantils a abandonar la facturació utilitzant fulls de càlcul o documents de text, sinó que hauran d'utilitzar obligatòriament sistemes informàtics de facturació homologats.
Hisenda vol fer la supervisió de les factures en temps real, no a posteriori. Per fer aquest control, l'Agència Tributària ha dissenyat Verifactu, un sistema digital per verificar les factures de manera automàtica i immediata. La clau serà en el QR que s'afegirà a cada document comercial, i fins i tot als tiquets de caixa de botigues i restaurants.
Aquest model, contemplat en la Llei 11/2021 de mesures contra el frau fiscal, estableix que els sistemes de facturació han d'estar preparats per enviar automàticament els registres de facturació a la Hisenda pública, de manera voluntària en una primera fase, tot i que amb previsió d'adopció generalitzada.
Verifactu es basa en tres principis fonamentals:
- Immutabilitat: cada factura ha de generar un registre que no pugui ser alterat posteriorment.
- Traçabilitat: tot el procés, des de l'emissió fins a l'arxiu, ha de quedar registrat de manera transparent.
- Control en temps real: les dades poden ser enviades a l'Agència Tributària en el moment de la seva generació. Tot i que l'enviament immediat encara no és obligatori, el disseny del sistema està enfocat a facilitar-ne l'aplicació futura, en línia amb el que ja passa amb el Subministrament Immediat d'Informació (SII) en l'àmbit de l'IVA.
El sistema s'està testejant des del passat 1 d'agost abans de la seva entrada en vigor el gener de 2026 per a societats, i el juliol de 2026 per a autònoms.
De 50.000 a 150.000 euros per any
Empreses i autònoms hauran d'adaptar el programari de les seves administracions a Verifactu. A més, els sistemes informàtics hauran de ser verificats davant d'Hisenda. L'incompliment d'aquests requisits podrà comportar multes de més de 50.000 euros per exercici per als usuaris finals, quan es tracti de la infracció per la tinença de sistemes o programes informàtics o electrònics que no estiguin degudament certificats. Així mateix, poden arribar a 150.000 euros per als desenvolupadors de programari que no adaptin els seus sistemes a la Llei Antifrau i continuïn comercialitzant els seus productes tradicionals. Per això, els desenvolupadors de programes de gestió comercial han dissenyat i comercialitzat nous sistemes perquè empreses i autònoms ho tinguin més fàcil.
Entre els principals desafiaments fiscals per als autònoms hi ha:
- Generar factures electròniques d'acord amb els estàndards de l'Agència Tributària.
- Registrar i emmagatzemar automàticament totes les factures al núvol.
- L'obligatorietat d'emetre factures electròniques amb informació estructurada.
- L'exigència de mantenir un control detallat d'ingressos i despeses.
- L'actualització constant de la legislació fiscal i el seu impacte en l'activitat professional.
- El risc d'errors comptables que poden derivar en sancions econòmiques.
El propòsit d’aquest sistema és que totes les factures generades per les empreses quedin registrades a Hisenda, cosa que impedeix qualsevol alteració posterior d’aquests registres. Això garanteix la integritat, conservació, llegibilitat, traçabilitat, accessibilitat i inalterabilitat de les dades generades pel programari. Dins de l’obligació d’utilitzar el programari, els obligats tributaris a facturar poden decidir si el seu programa està connectat simultàniament o no amb l’AEAT. Això significa que, quan l’autònom comenci a utilitzar el seu programa de facturació homologat, podrà decidir si vol remetre voluntàriament les seves factures a Hisenda o registrar les factures sense enviar-les. En aquest segon cas, cada registre ha d’estar signat digitalment i disponible per a l’Agència Tributària en qualsevol moment.