El sector del lloguer de vehicles acumula un creixement en el nombre de matriculacions proper a l'11% des d'inici de 2025. A Espanya, entre gener i agost, s'han matriculat 186.164 vehicles -entre turismes i industrials- destinats a l'ús de lloguer, sigui de particulars o d'empreses. Però únicament 5.349 unitats corresponen a models 100% elèctrics, cosa que suposa un 2,87% de la quota total del mercat de lloguer.

La patronal sectorial Feneval adverteix que, malgrat el ritme creixent en la demanda d'aquest tipus de vehicles, el procés d'electrificació és molt lent. Comparativament amb els anys precedents, el percentatge creix únicament algunes dècimes. Amb les dades de la consultora MSI elaborades per a l'organització empresarial, els elèctrics van punxar el 2024, amb 2.211 matriculacions i l'1,32% de quota; mentre que el 2023, es van matricular 3.465 vehicles, el 2,73% del total.

Davant d'aquesta situació, des de Feneval s'insisteix que "l'actual Pla MOVES, malgrat ser una eina necessària, no s'adapta adequadament a les necessitats del sector dels llogaters de vehicles (Rent a Car), considerant "urgent la seva inclusió en el mateix per afavorir la recepció d'ajuts, així com un sistema clar i suficient d'incentius fiscals".

En la gamma d'elèctrics, empreses i particulars es decanten per adquirir vehicles híbrids, que assoleixen una quota del 37,17%, amb 69.216 matriculacions. Aquest volum supera àmpliament el nombre de compres realitzades en el còmput de 2024: 44.977 les matriculacions i 26,79% la quota total.

Prefereixen gasolina i dièsel

Així doncs, el pes dels vehicles 100% elèctrics continua sent escàs en comparació, també, amb les matriculacions pertanyents a motors de combustió tradicional, les quals continuen posicionant-se en les primeres posicions en les preferències de compra. Segons les últimes dades extretes de l'Observatori Cetelem, la meitat dels compradors es planteja adquirir un cotxe híbrid o 100% electrificat, encara que menys de l'1% acaba completant el procés de compra.

En els vuit primers mesos de l'any, les matriculacions de vehicles de gasolina destinats al lloguer -amb conductor o sense- assoleixen les 78.876 unitats (42,37% de quota). Seguits pels elèctrics amb sistema de combustió de gasolina (gasolina mild hybrid), que freguen una quota del 20%. Les de dièsel, per la seva part, registren 25.058 noves unitats (13,46% del total).

Aquestes xifres confirmen la tendència de 2024, exercici en el qual el sector del vehicle de lloguer va tancar amb el lideratge dels models de gasolina. Aquests en van aconseguir més de la meitat de la xifra total de matriculacions (52,64%), mentre que la segona posició se la disputen els híbrids de gasolina (17,86%) i els dièsel (17,33%).

Les barreres: el preu i la infraestructura

A la falta d'ajuts, especialment per a les pimes que operen en el segment del rent a car, des de Feneval també es posa èmfasi en la imprescindible millora de les infraestructures elèctriques per a vehicles. Acollint-se a les dades oficials del mapa REVE, llançat aquest any pel Ministeri per a la Transició Ecològica, en el dia d'avui, Espanya té 43.559 punts de recàrrega elèctrica pública, la qual cosa suposa un increment del 35,2% en un any i del 7,7% respecte al primer trimestre de 2025. D'aquesta quantitat, un 22% encara no es troben operatius i només un 8,6% són de càrrega ultraràpida.

La patronal, que representa 800 empreses amb un parc de més de 500.000 vehicles, considera que "la xarxa actual no garanteix a l'usuari l'autonomia i la tranquil·litat necessaris per a la seva experiència de viatge, el que genera desconfiança i frena la demanda," manifesta Juan Luis Barahona, president executiu de Feneval. La mancada d'una infraestructura adequada i redistribuïda per tot el territori fa enrere els usuaris. Són nombrosos els clients que a l'hora de llogar un vehicle (una decisió en la qual prevalen factors com a comoditat, autonomia i zero complicacions), senten cert nivell de "desconfiança davant dels vehicles elèctrics generada en la seva gran majoria per la incertesa de la xarxa de recàrrega disponible", assegura l'organització. "Una realitat que té com a conseqüència que la majoria dels usuaris encara continuï optant per models, ben híbrids, ben tradicionals, considerant-los opcions més segures i pràctiques en un escenari d'ús temporal", afegeix.

En aquest sentit, alerten que la desigualtat entre regions és molt notable: Catalunya i Madrid, lideren el mapa REVE, amb més de 5.000 en cada comunitat; i Andalusia, amb uns 4.000, acaparen la majoria de punts, mentre que regions més despoblades, com Castella i Lleó o Aragó, amb prou feines tenen opcions que facin viable l'electrificació.