Nou cop a Uber. La companyia de transport nord-americà ha publicat aquesta mateixa tarda els seus resultats corresponents a 2022 en el que ha anunciat unes pèrdues de 9.141 milions de dòlars, uns 8.500 milions d'euros, multiplicant per 18 els 496 milions de 2021. La firma ha justificat el deteriorament dels seus resultats per la devaluació d'alguns dels seus actius. En la mateixa línia, l'empresa americana ha ressaltat la caiguda d'algunes de les seves posicions en empreses asiàtiques, com a Aurora i Didi. Tot això s'ha donat en un exercici marcat per la volta a la normalitat postpandèmia.

Malgrat que Uber ha perdut més de 9.000 milions, la companyia de transport ha elevat la facturació en un 82%, fins als prop de 32.000 milions de dòlars. Aquests comptes han sorprès el mercat, que estimava una facturació menor a l'anunciada. El fet que l'empresa hagi elevat la facturació per sobre de les expectatives del consens de mercat ha fet que la firma obrís la jornada borsària en Wall Street amb una alça del 8%, encara que en aquest moment l'acció mostra un increment de l'1%.

Malgrat això, i atenent els comptes presentats per la firma, Uber mostra un impacte negatiu de 7.000 milions de dòlars relacionat amb les inversions de capital de l'empresa nord-americana. Aquestes s'han donat sobretot en les posicions que la companyia té a Grab, Aurora i Didi.

Uber guanya més a tots els mercats en els quals opera

Delimitant els temps, Uber ha aconseguit un benefici net proper als 600 milions de dòlars en l'últim trimestre de 2022, la qual cosa suposa una caiguda del 33% respecte als guanys anunciats en el mateix període de l'any anterior. El conseller delegat de l'empresa, Dara Khosrowshahi, ha ressaltat la bona dinàmica mostrada per la companyia en el tram final de 2022. El CEO ha comentat durant la jornada d'avui que "Uber va finalitzar el 2022 amb el trimestre més sòlid que mai, amb una demanda robusta i uns marges rècord".

La realitat és que els resultats d'Uber han estat sorprenents. Doncs la companyia ha caminat amb bon peu en l'àmbit comercial a tots els mercats en els quals figura. De fet, entre octubre i desembre del passat curs, la firma dedicada al transport urbà va elevar la seva xifra de negoci fins als 8.607 milions de dòlars, un 49% més.

En línia amb el creixement mostrat per Uber, l'empresa ha aconseguit elevar la facturació en totes les àrees geogràfiques en les quals opera, però destaca per sobre de la resta Europa, l'Orient Mitjà i l'Àfrica, on va augmentar un 110% fins als prop de 2.100 milions de dòlars.

Malgrat això, i coincidint amb els resultats mostrats en els últims exercicis, el nínxol de negoci de la companyia segueix sent els Estats Units i el Canadà, on van aconseguir uns ingressos propers als 5.000 milions de dòlars, la qual cosa suposa un increment del 38% respecte a l'anterior curs. Pel seu costat, Llatinoamèrica va aportar 547 milions d'euros a la facturació d'Uber, un 31% més que el passat exercici.

Uber, "molt selectiva" en les seves contractacions

El 2022 no ha estat un exercici falaguer per a pràcticament cap companyia. Malgrat que Uber ha registrat una alça de la facturació, els beneficis són inferiors als del passat exercici. En el seu cas, Àsia els ha penalitzat. Es pot destacar que durant tot el període, Xina, una de les àrees on Uber té més presència, va estar paralitzada a causa de les crisi sanitària. L'economia de la nació asiàtica va frenar en sec a causa de l'impacte de la covid-19. A finals del passat exercici i el gener del present, el ritme econòmic de la Xina ha anat creixent a poc a poc.

Quant a la plantilla, Uber, al contrari que la resta de tecnològiques, no s'ha vist tan afectada per inestabilitat econòmica. Es pot destacar que la firma de transports va realitzar diversos ajustaments a la seva plantilla després de la pandèmia. Al contrari que les Meta, Microsoft o Amazon, entre altres, que van realitzar importants incorporacions en aquell moment, Uber va haver d'ajustar els seus costos. És per això per la qual cosa, avui dia, l'empresa amb seu a San Francisco no té aquest problema.

Khosrowshahi ha comentat que, durant el segon trimestre de 2022, l'empresa va ser més "cautelosa" amb els costos i ha anat realitzant contractacions de forma "molt selectiva" que es pot xifrar en "centenars".

Sigui com fos, la companyia nord-americana, malgrat haver elevat la seva facturació a tots els mercats en els quals opera, no ha salvat el 2022. Uber tanca l'exercici amb unes pèrdues de 9.141 milions de dòlars. Cal veure si el curs actual és favorable per als interessos comercials de la firma.