La Comissió Europea ha tornat a suavitzar els seus objectius climàtics pel que fa als automòbils. Aquest dimarts ha proposat que els cotxes de combustió, que havia prohibit de cara al 2035, encara estiguin permesos a partir de llavors, informa l'agència Europa Press. Amb aquest nou escenari, en comptes de reduir les emissions en un 100% com preveia el document original de 2021, els fabricants només hauran de disminuir-les en un 90%.
La proposta respon a les pressions de la indústria d'Alemanya o d'Itàlia, però va en contra de les d'Espanya i França, que demanaven mantenir els objectius marcats.
La proposta és un primer pas, ja que després ha de ser negociada entre el Consell i el Parlament Europeu i preveu que els fabricants que continuïn amb la producció "limitada" de vehicles de combustió que es permetin a partir de 2035 ho hagin de compensar amb crèdits obtinguts amb l'ús d'acer verd o de biogasos i fuels sintètics produïts a la Unió Europea.
L'executiu europeu ofereix així "més flexibilitat" al sector i als consumidors, però assegura que la modificació no suposa un sotrac per als objectius climàtics europeus d'arribar a la neutralitat climàtica de cara a l'any 2050.
El marge que permetrà serà del 10% de producció de vehicles de combustió i els híbrids endollables, híbrids suaus o vehicles de combustió interna jugaran un "paper important" en la transició, ha explicat la Comissió.
La crisi de la indústria de l'automoció, que ha d'afrontar inversions milionàries per tal de passar al cotxe elèctric i que no n'està venent tants com s'esperava, ha motivat aquesta mesura que entra dins d'un paquet europeu que també inclou ajuts a la innovació i un pla específic per a la producció de bateries dotat amb 1.800 milions d'euros.
El vicepresident de Prosperitat i Estratègia Industrial, Stéphane Séjourné, ha definit com un "salvavides" per al sector aquesta mesura. "Fem servir tots els recursos al nostre abast: simplificació, flexibilitat, preferència europea, suport específic i innovació", ha dit, i ha assegurat que el pla permetrà "restaurar "el lideratge de la indústria europea a més de la transició energètica.