Héctor Salvador és l'enginyer aeronàutic que és darrere de l'aventura empresarial de la companyia nord-americana Triton Submarines a Catalunya, i des del territori català a la resta d'Europa, l'Orient Mitjà i l'Àfrica. Des de Sant Cugat del Vallès, on li ha donat empara un dels seus principals proveïdors, la tecnològica Gutmar -una pime catalana capdavantera al sector aeronàutic-, Héctor Salvador ha estrenat el 2023 amb una cartera de tres nous encàrrecs d'empreses privades per dissenyar, fabricar i comercialitzar submergibles.
"Sota el mateix sostre industrial es fabriquen peces per anar a Mart, amb Gutmar, i per baixar al punt més profund dels oceans, gràcies a Triton," destaca Salvador, qui augura que el futur també és en el fons del mar: "a una estació espacial ja han anat uns 800 astronautes, però al fons del mar hem anat menys de 20 persones en tota la història i de fet de les 20, unes 17 han anat amb els nostres vehicles".
La confidencialitat a què es deu li impedeix d'explicar a què es destinessin les tres noves unitats a què dedicaran tot el seu esforç a partir d'ara; en espera que arribin més comandes. Únicament concreta que els han encarregat companyies internacionals i que un és una segona versió d'una unitat que ja van fabricar i que els altres dos són nous prototips que es treballessin en els propers mesos. "Quan es tracta d'una unitat que ja hem realitzat, el temps necessari per construir-ne un altre de submergible és d'entre 9 i 12 mesos, però per a nous prototips necessitem entre 18 a 24 mesos, en funció de la complexitat," comenta.
Si el submergible a construir és una unitat recurrent, és a dir, similar a un que ja està fabricat i comercialitzat, "Triton pot obtenir beneficis, però si es tracta de prototips, hi ha molta despesa d'industrialització, d'utillatge... i per això, les primeres unitats de cada nou model solen donar resultat negatiu, però la idea és posar un model al mercat que sigui estàndard que acabi sent rendible, però mai tindrem unitats en estoc, sempre es fabrica per encàrrec", explica Héctor Salvador. Per això, agraeix la flexibilitat que li atorga Gutmar per ajustar el seu espai industrial al nombre de projectes que tenen entre mans, "encara que el creixement és constant" des que en 2017 Triton Submarines LLC, amb seu en Florida, EUA, va obrir un centre d'operacions a Barcelona i es va recolzar en l'enginyer Héctor Salvador, expert pilot de submarins en una empresa d'Holanda.
Des d'aquella data, "en la qual es va decidir que era més fàcil donar servei des d'Europa per a tota la zona EMEA i triem Catalunya perquè trobem els proveïdors que necessitàvem i el talent", Triton ha incorporat 16 persones en plantilla i aquest any en contractarà unes altres 10. A més, hi ha personal específic per a cada projecte i "si fa falta" en la fase final de l'acoblament venen reforços des de Florida.
De fet, amb la matriu nord-americana hi ha moltes sinergies. "Compartim el nom i l'accionariat, venem serveis a l'empresa americana i ells a nosaltres, però no ens financen perquè cada submergible es realitza sota comanda i el client paga per cada fase del desenvolupament, des del disseny inicial a la posada en superfície de la unitat fabricada".
Entre els seus últims projectes, el submergible Aurelia, el segon construït a Sant Cugat. Aquest submarí pot submergir-se fins i tot als 2.300 metres de profunditat, el més profund que ha arribat un vehicle de la seva classe, està proveït d'una esfera de plàstic acrílic transparent que permet una visió exterior de gairebé 360 graus i la càpsula és capaç d'allotjar tres tripulants. Va ser un encàrrec de l'empresa REV Ocean, companyia sense ànim de lucre d'exploració oceànica.
Abans, el 2017, va ser el submergible Limiting Factor, el primer submergible en assolir els punts més profunds dels cinc oceans i va ser sotmès a proves de pressió de fins a 14.000 metres, una profunditat que no hi ha a la Terra. I amb el qual Victor Vescovo va batre el rècord mundial el maig de 2019 descendint en solitari al punt més profund de la fossa de les Marianas. Héctor Salvador també va assolir els 10.706 metres de profunditat actuant com especialista i copilot de l'australià Tim MacDonald.
"Amb el futur tecnològic dels submergibles estem obrint la porta a un món desconegut. Fa deu anys això era gairebé una utopia i ara cada dia s'estan fabricant més submergibles", manifesta l'enginyer. Entre els reptes tecnològics de la multinacional nord-americana buscar les solucions necessàries per poder construir submergibles "que puguin baixar a més profunditat i que els cascos siguin totalment transparents per tenir una visió 360 graus". També, en guanyar capacitat perquè, a més del tripulant, la unitat tingui capacitat per a més científics o turistes. "Ara per a certes profunditats podem transportar fins a nou persones".
Triton pot solucionar diverses necessitats, des del científic al turístic, però també la demanda d'activitats industrials, com els submergibles de salvament -el maig de 2022 van destinar una unitat per col·laborar en la recerca dels mariners desapareguts en el naufragi del pesquer Villa de Pitanxo, a Galícia- o d'intervenció subaquàtica... "Sempre són demandes de companyies privades", explica.
Barcelona continuarà sent el seu punt estratègic "perquè tenim a l'abast els proveïdors, trobem talent local a les universitats i centres de formació professional als quals podem donar l'oportunitat d'incorporar-se al món laboral i que es complementen amb els experts que provenen de països més avançats en aquest tipus de tecnologies -com Rússia o Canadà- i tenim la Mediterrània com a base de proves per a tots els prototips", afegeix el director de Triton a Europa.