Telefónica prossegueix en la seva política de desinversions a Hispanoamèrica i ha venut el 100% de la seva filial a l'Uruguai. L'operadora espanyola ha assolit un acord amb Millcom Spain per vendre la filial per 440 milions d'euros, uns 389 milions d'euros al canvi actual, segons ha informat la companyia a través de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).
A diferència de les recents vendes de les filials de Telefónica a l'Argentina, Colòmbia i Perú, les quals es van tancar en el mateix moment de l'anunci, l'operació a l'Uruguai està subjecta a l'obtenció de les pertinents aprovacions reguladores. "Aquesta operació s'emmarca dins de la política de gestió de cartera d'actius del grup Telefónica i està alineada amb la seva estratègia de reduir l'exposició a Hispanoamèrica", ha indicat la companyia.
En aquest sentit, el passat 24 de febrer la companyia va vendre la seva filial a l'Argentina a Telecom Argentina --controlada pel grup mediàtic Clarín-- per uns 1.190 milions d'euros, mentre que fa poc més d'un mes, el 13 d'abril, va vendre la seva subsidiària al Perú a la firma argentina Integra Tecc International per al voltant de 900.000 euros. Pel que fa a aquesta última operació, la subsidiària es troba en concurs de creditors i a finals de l'any passat tenia un deute d'uns 1.240 milions d'euros.
De fet, la venda de la filial a l'Argentina va tenir un impacte comptable en els resultats de Telefónica corresponents al primer trimestre de l'exercici d'uns 1.200 milions d'euros, mentre que el de la transacció al Perú va suposar entorn de 500 milions d'euros. L'impacte conjunt d'aquestes dues operacions --1.731 milions d'euros en total-- va llastar els comptes del grup corresponents als tres primers mesos de l'exercici, en el qual va registrar unes pèrdues netes de 1.304 milions d'euros. A més de les sortides de l'Argentina, el Perú i l'Uruguai, Telefónica també ha venut la seva filial a Colòmbia a Millicom per al voltant de 368 milions d'euros, si bé aquesta última operació tampoc no està tancada encara.
Aposta per Europa
En aquest context, el president de Telefónica, Marc Murtra, va assegurar aquest dimecres que l'estratègia del grup implica reduir la seva exposició a Hispanoamèrica. En concret, Murtra va assenyalar que la sortida de l'empresa d'Hispanoamèrica millora la seva posició per emprendre operacions de consolidació al sector de les telecos a Europa, on es concentren tres dels seus quatre principals mercats: Espanya, Alemanya i Regne Unit (a més del Brasil).
"La realitat d'Hispanoamèrica, on hi ha uns grans equips (...) si un observa els comptes i la generació de caixa, creiem que el capital a les nostres mans s'utilitza d'una manera més eficient apuntant cap a altres actius. Creiem que aquests moviments, encara que pugui no ser intuïtiu (...), ens donen encara més capacitat per consolidar", ha subratllat.
Millicom creix a Llatinoamèrica
Per la seva part, Millicom --la principal marca del qual és Tigo-- ha assenyalat que aquesta operació li permet créixer a Sud-amèrica, mentre espera que la transacció li generi un impacte positiu en termes de flux de caixa lliure per a accionistes a partir de 2026. L'empresa també ha destacat "l'entorn macroeconòmic estable" de l'Uruguai i que la filial de Telefónica és un negoci "rendible i consolidat amb cobertura nacional". A més, preveu obtenir sinergies operatives i comercials amb les seves operacions ja existents al Paraguai i Bolívia.
"Aquesta adquisició representa una fita clau en la nostra estratègia de creixement a Llatinoamèrica, especialment a l'Uruguai, un país amb fonaments econòmics sòlids i una agenda digital orientada al futur. Ens comprometem a ser un soci a llarg termini en el desenvolupament digital de l'Uruguai mitjançant inversions en infraestructura mòbil, millores en la qualitat del servei i fomentant la innovació i el desenvolupament del talent", ha destacat el conseller delegat de Millicom, Marcelo Benítez.