L'expedient de regulació d'ocupació (ERO) col·lectiu que afecta set filials del grup Telefónica se saldarà amb un mínim de 4.539 sortides, una afectació un 25,4% inferior al plantejament inicial que afectava 6.088 treballadors. Aquest dijous, el sindicat UGT -majoritari al grup- ha acceptat l'última proposta de Telefónica, en el marc de la negociació dels set expedients de regulació d'ocupació i també per a la renovació dels tres convenis amb què es regeixen les filials afectades per l'acomiadament col·lectiu.
El principi d'acord deixa oberta la xifra d'acomiadaments, ja que aquestes 4.539 sortides podrien ampliar-se fins a les 5.040 sempre que siguin voluntàries. La firma de l'acord està prevista per al pròxim dilluns, dia 22, per bé que encara falta per conèixer la postura de CCOO, que es reunirà aquest divendres en un consell extraordinari per validar o no la proposta final de Telefónica. La intenció de Telefónica és que l'acord de l'ERO es produeixi abans que acabi l'exercici fiscal actual perquè el seu impacte no afecti ja els comptes del pròxim exercici.
Gairebé 3.000 acomiadaments a Telefónica d'Espanya
Aquest dimecres passat l'operadora de telecomunicacions va presentar la seva oferta final per a les tres principals filials del grup, les emparades pel Conveni d'Empreses Vinculades (CEV) -és a dir, Telefónica d'Espanya, Mòbils i Solucions-, i l'afectació en aquestes subsidiàries es divideix de la manera següent: 2.925 persones per a Telefónica d'Espanya (gairebé el 33% d'una plantilla de 8.892 empleats), 720 a Telefónica Mòbils (20% d'un total de 8.892) i 120 a Telefónica Solucions (gairebé un 11% del total de 1.118 efectius), la qual cosa suma un total de 3.765 baixes.
La proposta inicial de Telefónica passava per un total de 5.040 sortides en el conjunt de les societats del CEV, però l'oferta final concreta una forquilla d'entre 3.765 i 5.040 sortides, si bé la xifra final estarà lligada al volum d'adhesions voluntàries que es registrin.
Això vol dir que, en cas que hi hagués 3.765 adhesions voluntàries, no hi hauria més sortides, mentre que si hi hagués, per exemple, 5.300 adhesions voluntàries, el nombre màxim de sortides seguiria sent de 5.040.
Així mateix, si hi hagués, per exemple, 3.000 adhesions voluntàries, es produirien 765 sortides forçoses, fins a arribar a les 3.765 sortides, xifra que marca el llindar màxim d'afectació de l'ERO en cas que no hi hagi un volum de voluntarietat suficient, segons informa Europa Press.
Un 20% en les filials
Per altra banda, la teleco va presentar dimarts la seva oferta final per a Telefónica Global Solutions, Telefónica Innovación Digital i Telefónica S.A. -conegudes com les GBU's-, on el volum de sortides s'ha reduït un 20% en comparació amb la proposta inicial, fins a un total de 599 (152 menys que les 751 del principi).
L'afectació per a aquestes tres filials es divideix de la manera següent: 112 persones per a Telefónica Global Solutions (al voltant del 18% d'una plantilla de 638 empleats), 186 a Telefónica Innovación Digital (gairebé el 19% d'un total de 993) i 301 a Telefónica S.A. (gairebé un 26% del total de 1.160 efectius), la qual cosa suma un total de 599 baixes.
A això se sumen les 175 baixes proposades per a Movistar+, la qual cosa suposa un 20,3% del total de 860 efectius amb què compta la filial. Cal recordar que al principi de les negociacions l'afectació era de 297 empleats (gairebé el 35% del total de la plantilla)D'aquesta manera, les 4.539 baixes mínimes de l'ERO a Telefónica suposen que, com a mínim, Telefónica aprimarà al voltant d'un 26% la seva plantilla a les set filials afectades, que compten en aquests moments amb un total de 17.248 empleats.
Aquest percentatge suposa una reducció de nou punts percentuals sobre el 35% que es va plantejar en un primer moment.
Les condicions econòmiques
Pel que fa a les indemnitzacions, la proposta de l'empresa per a totes les filials preveu uns trams de renda per als nascuts entre 1969 i 1971 del 68% del salari regulador fins als 63 anys i del 38% a partir de llavors, amb l'excepció que a Movistar+ no hi entren els nascuts el 1971.
En tant que, els nascuts entre 1965 i 1968 tindran un 62% fins als 63 anys i un 34% a partir de llavors, mentre que per als nascuts el 1964 i anteriors els percentatges se situen en el 52% fins als 63 anys i en el 35% a partir de llavors.
Pel que fa als requisits per poder adherir-se de forma voluntària a l'ERO, en el cas de les filials del CEV es necessiten 15 anys d'antiguitat durant la vigència del procés (en el seu cas fins al 31 de desembre de 2028), mentre que per a les GBU's (Telefónica Global Solutions, Telefónica Innovació Digital i Telefónica S.A.) es precisen 13 anys d'antiguitat, si bé la durada temporal del procediment d'acomiadament col·lectiu serà, com a màxim, fins al 31 de desembre de 2026A més, en el cas de les GBU's s'hi afegeixen primes de voluntarietat en funció de l'antiguitat a l'empresa que oscil·len entre els 5.000 i els 18.000 euros, el doble que la forquilla d'entre 2.500 i 9.000 euros proposada en reunions anteriors. En concret, per als qui tinguin menys de 8 anys d'antiguitat seran 5.000 euros; entre 8 i 12 anys (7.000 euros); entre 12 i 16 anys (9.000 euros); entre 16 i 20 anys (12.000 euros); entre 20 i 24 anys (15.000 euros) i més de 24 anys (18.000 euros). En aquest context, cal recordar que la principal reivindicació dels sindicats en el conjunt de l'ERE tenia a veure amb la voluntarietat del procés per tal d'evitar sortides "traumàtiques".
L'anterior ERO que va realitzar Telefónica es va saldar amb la sortida de 3.420 treballadors de l'empresa (un 33% menys que les 5.124 baixes plantejades al començament de les negociacions) i l'acord amb els sindicats es va tancar el gener del 2024.
El cost de l'acomiadament col·lectiu de 2024 es va situar al voltant dels 1.300 milions d'euros (abans d'impostos) per a la companyia, que va abonar una mitjana d'uns 380.000 euros per treballador, una xifra aquesta última inferior a la dels plans de sortida escomesos per la companyia en els últims anys. No obstant això, l'estalvi mitjà per a l'empresa arran de l'ERO se situa en uns 285 milions d'euros anuals.
L'ERO que està a punt d'acordar-se a Telefónica s'emmarca en el pla estratègic que la companyia va presentar a començaments del mes de novembre passat i que preveu uns estalvis de costos del voltant de 3.000 milions d'euros per al 2030 (2.300 milions d'euros per al 2028), unes xifres en què s'inclouen partides lligades a personal.
