Santander ha de captar 35 milions de clients en dos anys per complir l'objectiu que es va marcar en la presentació del pla estratègic el febrer de l'any passat. El banc va anunciar llavors la seva intenció d'arribar els 200 milions de clients (a nivell grup) el 2025. I encara que en alguns mercats, com Espanya, ha tancat un dels seus millors anys en captació de clients, les xifres no l'han acompanyat a tots els països. Així que el banc assumeix que ha de treure l'artilleria pesant per aconseguir la seva meta.

"Cal accelerar", reconeixia la presidenta del Santander, Ana Botín, aquest dimecres en la presentació de resultats. Encara que matisava que els interessa, sobretot, créixer en clients actius i vinculats, més que en totals. Ja que els actius o els que estan vinculats, són aquells que fan ús del compte perquè tenen domiciliada la nòmina, els rebuts o han sol·licitat un préstec.

Mentre que en els clients totals, de vegades hi ha persones que només tenen un compte obert i no fan ús d'ella, està inactiva. Santander va tancar l'exercici 2023 amb un total de 164,5 milions de clients a nivell grup, davant els 159,8 d'un any abans, per la qual cosa va guanyar uns 4,7 milions en els últims dotze mesos. En el mateix temps, els actius van passar de 99,1 a 99,5 milions i els vinculats de 27,4 a 29,2 milions.

"Amb les plataformes que estem introduint en alguns mercats s'ha d'accelerar de manera important el creixement en clients. Ja ho veiem on s'han estès aquestes plataformes", assegurava el conseller delegat, Héctor Grisi. Al llarg de 2023, Santander ha migrat a una la seva app global, per exemple, als clients de Polònia. I precisament allà han crescut un 3%, fins als 5,8 milions de clients, segons reflecteixen els seus comptes.

Però en la resta d'Europa (tret d'en Espanya) no els ha anat tan bé. Al Regne Unit, on Santander té el seu major nombre de clients dins del Vell Continent (22,5 milions) el creixement s'ha estancat el 2023, de fet, ha estat del 0%. I a Portugal, fins i tot, han perdut un 1% de clients, fins als 2,9 milions.

Així mateix, el creixement dels Estats Units també ha estat del 0% i el banc va tancar l'any amb 4,5 milions de clients. I a Mèxic, Santander va créixer un 1%, superant així els 20,5 milions de clients. Els creixements més grans els va registrar a Sud-amèrica. La seva base de clients es va disparar un 13% a Xile, on Santander ha superat la barrera dels 4 milions de clients. També va créixer un 9% a l'Argentina, un país en el qual banc assoleix els 4,7 milions. I va registrar un augment del 4% al seu mercat més gran, Brasil, on Santander és líder amb gairebé 63 milions de clients.

El banc, per tant, està a alguna cosa més de 35 milions de clients d'assolir el seu objectiu de 200 milions per a 2025. Santander va explicar en la presentació del pla estratègic que assolir aquesta xifra els permetrà augmentar els ingressos de 2022 (que van ser de 52.154 milions d'euros) fins i tot un 8% cada any entre 2023-2025. Encara que això ja ho han aconseguit, perquè el 2023 els seus ingressos van augmentar un 13%, fins als 57.647 milions d'euros.

En la presentació de resultats, Ana Botín aprofitava per destacar que, actualment, Santander ja és el primer banc per nombre de clients a "Europa i les Amèriques", per la qual cosa assolir aquesta xifra només reforçaria aquesta posició. A Espanya, són el segon banc més gran per clients, i el ritme de captació de 2022 i el 2023 l'ha apropat més al seu principal competidor, CaixaBank.

Santander supera els 15 milions de clients a Espanya

Santander Espanya ha tancat l'any amb 15,02 milions de clients l'any (un 5% més que el 2022) i una xifra que li apropa bastant al seu principal competidor, CaixaBank, que després de la fusió amb Bankia es va alçar com a líder del país i disposa d'una base de clients de 18 milions.

El banc càntabre va captar 521.000 nous clients durant 2023, un any en què va ser molt actiu en dipòsits i comptes remunerats a través de la seva marca digital, Openbank, i regalant diners per noves domiciliacions sota la marca Santander. Un any abans, el 2022, també va sumar més de 300.000 clients nets.

"Ha estat el millor any en captació de clients a Espanya", presumia Héctor Grisi, que acaba de complir un any al capdavant del grup Santander. L'entitat acumula vuit trimestres consecutius de captació positiva al nostre país, i es manté com el segon banc més gran per clients i per actius, només per darrere de CaixaBank i per davant de BBVA.

CaixaBank no ha presentat encara els seus comptes de 2023, ho farà aquest divendres, però fins al setembre havia patit la pèrdua de més de 100.000 clients. El banc català ha perdut clients, de fet, en cada trimestre des de la seva fusió amb Bankia el 2021. Al setembre explicava amb 18,1 milions, una xifra molt alta, però que també mostra una caiguda important des dels 21,1 milions de clients que va assolir quan va tancar la fusió.

La forta captació de clients a Espanya ha portat Santander a firmar el 2023 el millor resultat a nivell grup amb 2.371 milions de beneficis. Per davant fins i tot del Brasil.