CaixaBank ha tornat a perdre 100.000 clients en l'últim trimestre. Des que va començar l'any, uns 140.000. Les sortides al banc català s'han accelerat des de la fusió amb Bankia el 2021, de fet, el banc ha registrat 680.000 baixes des d'aleshores. Malgrat això, es manté com el banc líder a Espanya, amb uns 18 milions d'usuaris i els que té ara, estan més vinculats.

I és que, el mateix temps han passat del 67% al 71,4% del total els que tenen una vinculació més gran amb el banc, és a dir, aquells que no només tenen un compte obert, sinó que a més domicilien la nòmina o un rebut, contracten una assegurança o fan ús de les seves targetes. El que indica que els seus clients són cada vegada més fidels.

Precisament aquesta és l'estratègia que ha perseguit CaixaBank i la resta d'entitats en els últims anys. Tota la banca va pujar comissions per manteniment de compte entre 2020 i 2021 amb l'objectiu de premiar els més vinculats amb comptes gratuïts i penalitzar els desvinculats amb comissions.

CaixaBank va reordenar la seva estratègia comercial el novembre de 2021, quan va tancar la integració tecnològica amb Bankia. L'operació com a tal s'havia segellat al març, però va ser nou mesos després quan el banc va realitzar la migració de comptes d'una entitat a l'altra i es va donar accés als nous números de compte.

Va ser llavors quan CaixaBank va informar els seus nous clients que cobraria 240 euros a l'any a aquells que tinguessin el compte inactiu, sense saldo, domiciliacions o moviments. Mentre que tots els altres, els que sí que feien ús del seu compte, n'estarien exempts. Segons les dades publicades per CaixaBank, en aquell moment comptava amb 18,85 milions de clients i ara, dos anys després, amb 18,17 milions.

Per la qual cosa part d'aquestes 680.000 baixes s'haurien produït pel rebuig d'aquesta nova tarifa, ja que els clients de Bankia pagaven a tot estirar 168 euros si no estaven vinculats i van començar a pagar un 40% més. S'hi suma les agressives campanyes de captació dels seus dos principals competidors, BBVA i Santander, que en el mateix temps han captat 1,85 i 1,3 milions de clients nous, segons les dades recopilades per ON ECONOMIA.

"Atès que les entitats premien amb serveis gratuïts els clients vinculats, els clients que tenen un banc principal i alguns de secundaris estenen a concentrar-se en només la seva entitat principal," comenten fonts de CaixaBank, des d'on destaquen que malgrat la magnitud de la xifra, aquests 680.000 clients només suposen un 3,6% menys en termes percentuals.

El banc que dirigeix Gonzalo Gortázar, a més, continua captant nous clients, ja que aquest any ha estat dels més actius amb les promocions. De fet, va llançar al principi d'any un compte remunerat al 5% per créixer en nòmines i a l'estiu, quan va aconseguir superar els 6 milions de nòmines a Espanya, la va retirar. En aquells mesos, CaixaBank va captar 850.000 noves nòmines, la qual cosa fa que la seva quota de mercat assoleixi ja el 37%. I en pensions, el 34%, si bé, uns 3,5 milions de jubilats tenen els seus ingressos al banc català.

Santander frega els 15 milions de clients, però BBVA en capta més

Santander i BBVA han estat dels bancs més actius en els últims anys en captació de clients, i ho han fet regalant diners per les noves nòmines o incentivant els que ja són clients per atreure'n altres de nous. Així, Santander va tancar el primer trimestre amb 14,9 milions de clients a Espanya. El banc que presideix Ana Botín ha captat entre gener i setembre 571.000 que se sumen als 738.000 de l'any passat, en total 1,3 milions. L'entitat qualifica al 55% del total (uns 8,2 milions) com a actius, és a dir, que han fet transaccions almenys tres vegades al mes.

Santander té, per tant, més clients que BBVA, que tanca setembre per sobre dels 12 milions. Però el banc basc creix a un ritme molt més gran. En els primers nou mesos de 2023 ha captat prop de 850.000 clients a Espanya, i l'any passat més d'un milió. Una xifra rècord que espera poder superar aquest exercici.

Doncs precisament aquest dimecres, el country mànager de BBVA a Espanya, Peio Belausteguigoitia, indicava que el banc està en posició de tornar a marcar a Espanya una nova xifra "rècord" de captació de clients aquest any, amb un creixement entorn del 10% respecte a 2022.