Ryanair va ser l'aerolínia més contaminant del món el 2023 per tercer any consecutiu amb 15 tones de diòxid de carboni (CO2) emeses al llarg de l'any, segons un estudi d'emissions elaborat per Transport & Environment (T&E). El segueixen Lufthansa i British Airways, que van mantenir els seus nivells d'emissions per sota dels d'abans de la pandèmia.

Tanmateix, Ryanair va assolir el nivell d'emissions més alt de la seva història, superant en un 23% els nivells de 2019. Ocorre igual amb altres 'low cost' europees, com Wizz Air, les tones de CO2 generades el 2023 del qual van ser un 40% més altes que les de 2019. I és que les 'low cost' acaparen cada vegada una quota de mercat més gran. Si el 2019 un de cada cinc vols a Europa estava operat per Ryanair, Wizz Air o easyJet, el 2023 la proporció n'ha augmentat un de cada quatre.

El director d'Aviació de T&E, Jo Dardenne, assenyala que el model de negoci de baix cost està "impulsant un creixement insostenible", un ritme que la producció de combustibles sostenibles d'aviació (SAF, per les seves sigles en anglès) no podrà seguir.

No obstant això, malgrat aquest creixement de les 'low cost', les companyies tradicionals i de tercers països són responsables del 42,2% de les emissions perquè volen a llarga distància.

"Volar és massa barat", destaca Dardenne, que demana que es posi fi a "aquesta absurda situació en la qual un passatger paga més pel seu cafè a l'aeroport que algunes companyies per les seves emissions".

Explicacions de Ryanair

Pel que fa a aquestes dades, fonts properes a Ryanair han comentat a ON ECONOMIA que "les dades de l'informe T&E es basen en les dades de l'ETS, que únicament inclouen el trànsit intraeuropeu, per la qual cosa les afirmacions són enganyoses, ja que exclouen els vols de llarga distància". Per això, insisteixen que "Ryanair fa molt de temps que fa campanya perquè el RCCDE s'estengui a tots els vols que surten de la UE. Els vols de llarga distància només representen el 6% del total de vols de la UE, però emeten més del 50% de les emissions de l'aviació de la UE i, tot i això, estan exclosos del pagament del RCDE".

L'aerolínia argumenta en defensa que ha invertit 22.000 milions de dòlars en 210 avions "Gamechanger" ecològicament eficients, que redueixen el consum de combustible en un 16% i el soroll en un 40%.