Ricardo Fernández (Madrid, 1984) és director general del Grup Destinia des de febrer de 2019. L'agència de viatges online creada fa 23 anys per Amuda Goueli i Ian Webber, un egipci i un australià, a la capital espanyola, supera els 210 treballadors, opera a 95 països i acaba de tancar el millor exercici de la seva història en reserves i facturació. Per això han posat el focus en continuar creixent, en plantilla, reserves i facturació, fins a assolir els 220 milions aquest any.

Però els contratemps no són menors. Després de superar els efectes de la pandèmia i la guerra a Ucraïna, Destinia està fent front a les conseqüències que el terratrèmol de Turquia està tenint en el turisme. Principalment, cancel·lacions de reserves i una menor demanda cap aquest país, que juntament amb Egipte i el Carib va ser el destí estrella el 2022.

El terratrèmol de Turquia ha afectat Destinia?
Sí, durant els primers dies les reserves de viatge a Turquia van baixar un 40% a nivell global, encara que comencem a veure recuperació. Els països que més han cancel·lat són Alemanya, França i Anglaterra. Però si mirem només les reserves des d'Espanya, encara que la baixada és menys pronunciada, del 17%, encara no veiem recuperació.

Turquia va ser top vendes el 2022?
Dins i fora d'Espanya, el top vendes va ser Egipte, sens dubte. És un país més petit que el nostre, que rep uns 18 milions de turistes a l'any i 180.000 solen ser espanyols. Però també va funcionar molt bé Turquia, sobretot en la segona part de l'any, i el Carib, amb Mèxic al capdavant, perquè van ser mercats que no van tancar en la pandèmia i després van aconseguir mantenir-se. El que està mort, però comença a recuperar és el llarg radi, Sud-amèrica, els Estats Units i Àsia, que ha estat tancat fins fa uns dies. Ja comencem a notar que Tailàndia, les Maldives, Bali i Indonèsia comencen a moure's.

A quants països ven Destinia?
Som a 95 països i encara que Espanya continua sent el nostre principal mercat, ja no suposa la majoria de les vendes. El 2019 suposava el 60% del total i el 2022 el 39%. En la pandèmia ens vam adonar que no podíem dependre només d'un país, perquè si passen coses, com el Covid o la guerra, estàs perdut. Així que ens hem centrat a créixer als Estats Units, que va estar obert en 2020 i 2021 a nivell local i es podia viatjar. Això ha fet que hora es coli al nostre top cinc, que són Espanya, amb el 39% de les vendes, França amb el 10%, Estats Units amb el 9%, Portugal, que suposa un 7% i Itàlia un altre 7%. Només aquests sumen el 72% dels ingressos. El nostre objectiu ara és que les vendes a Espanya suposin sol un 20% del total en els propers dos anys.

I aquestes vendes, com es tradueixen en ingressos?
El nostre objectiu de facturació el 2022 era el mateix que el 2020, assolir els 180 milions d'euros i al final els superem, tanquem en 190 milions. I d'aquests, el 39% es va vendre Espanya, uns 74 milions d'euros.

I això és més o menys que el 2019?
Els 190 milions són més del que guanyem el 2019, a més les reserves també van créixer un 21% respecte a aquell any. Ha estat el millor de la companyia.

Ricardo Fernández, director general de Destinia / Foto: Xavier Amado

I el 2023 milloraran aquestes xifres?
El 2023 té molts interrogants, el primer mes ha estat espectacular, dels millors en la història de Destinia. En comparació amb l'any passat hem doblat en reserves, que no en facturació per la inflació. En venem més, però no en guanyem tant. I creiem que el primer semestre serà molt bo, llavors ens hem marcat com a objectiu créixer un 15% i arribar als 220 milions. I depenent de com vagi al trimestre serem més ambiciosos.

Els espanyols han perdut la por de viatjar fora?
El turisme de 2022 es va assemblar molt al de 2019. Ha tornat a les ciutats europees, a Londres, París, Milà o Venècia. Ha tornat al nord de l'Àfrica, a Tunísia i el Marroc, a més d'Egipte, Turquia i Carib. Només hi ha una cosa que està tardant i és l'antelació per reservar. Però creiem que es va allargant, sobretot pel preu, si reserves 10 dies abans no pots pagar el mateix que si ho has fet fa 90 dies.

Quant en van pujar els preus el 2022?
A Destinia, a Espanya, el preu mitjà per nit i persona va créixer entorn d'un 25% i creiem que els preus cauran almenys un 5% aquest any, però dependrà de molts factors, de com es comporti el mercat origen, sobre tot Alemanya i el Regne Unit, i l'antelació que tinguin. Però no pot baixar gaire més, perquè els costos continuen sent alts. S'aproparà una mica més als de 2019.

Les empreses han traslladat les pujades de costos als clients?
Sens dubte hi està havent un augment de costos, sobretot en establiments hotelers i aerolínies que s'han traslladat al consumidor. Però notem que en la primera meitat de l'any passat, com el període de reserves era molt curt, els preus eren molt alts i en l'últim trimestre, com el període de reserva cada vegada era més gran, els preus anaven baixant. El propi mercat s'anirà regulant perquè el consumidor no pot continuar pagant preus tan alts.

La inflació farà que es viatgi menys aquest any?
Tot dependrà de l'ocupació. Si hi continua havent treball, es continuarà viatjant, està entre les prioritats de les famílies més desimboltes, després de l'alimentació i l'habitatge. Podran canviar el destí i anar-se'n a un de més barat, però se n'aniran de vacances.

Com van les reserves de 2023?
Les perspectives són bones. A nivell allotjament no tenim gaire visibilitat més enllà de març. Però a nivell vols, com sempre es reserven abans, tenim visió a sis mesos i si no passa camina impactant, el 2023 serà molt bo, encara que dependrà del destí i de l'origen. A més, no és el mateix començar l'any perdent tres mesos, com va passar amb Ómicron el 2022, que començar fort i potser anar baixant.

On té posat el focus l'empresa aquest any?
En augmentar en personal, de fet, ja estem contractant. Però sobretot en créixer als Estats Units, on obrirem una oficina. Creiem que mai no ha estat tan fàcil per a una empresa no americana anar allà i intentar ser rellevant, mai no ha estat tan barat malgrat ser un mercat complex.

Per quins Estats Units?
Els EUA són un país on la pandèmia no va afectar tant els desplaçaments, hi va haver molt turisme intern i tenen molta tradició de viatjar. A més, Espanya és un gran destí per a ells. El seu tiquet mitjà és alt, més que a Europa i el doble que a Espanya. Se sembla al Canadà, Alemanya i el Regne Unit en el sentit que no són com els espanyols que només reservem un hotel, a ells els agrada comprar al mateix lloc, l'hotel, el vol i entrades per a activitats. Això fa que s'anticipi molt la compra i que la cancel·lació sigui petita. Són menys sensibles al preu i és habitual, per exemple, que l'americà se'n vagi cada any al Carib.

Quins altres objectius s'ha marcat Destinia per a 2023?
Principalment, l'objectiu d'aquest any és créixer un 15% en vendes i continuar consolidant el producte de vol més hotel que està funcionant molt bé. I després, incrementar el tiquet mitjà, invertir més en el producte i tancar més aliances.