Repsol ha reivindicat aquest divendres el seu paper, i el del sector del refinament i els combustibles alternatius, en el camí cap a la descarbonització. La companyia ha celebrat la seva junta d’accionistes, que ha aprovat els comptes anuals i les remuneracions tant del consell com dels accionistes, però ha aprofitat per fer una crida a comptar amb empreses com Repsol en la transició energètica, amb "menys ideologia i més tecnologia", i ha enaltit el projecte de ecoplanta de Tarragona.
Josu Jon Imaz, conseller delegat de Repsol, ha parlat de l’ecoplanta catalana com un dels principals projectes de la companyia de cara als pròxims anys, en la qual invertirà 800 milions d’euros per convertir residus urbans en biocombustibles i productes químics i materials circulars. “Serà la primera planta d’Europa que fabriqui metanol a partir de residus”, ha afegit.
“Sempre hem apostat per la indústria i per l’ocupació industrial com a aposta per la competitivitat, i l’ecoplanta de Tarragona n’és el millor exemple”, ha afegit Imaz, que ha explicat que no només és una aposta per la sostenibilitat i per aprofitar els residus urbans rebutjats, sinó també “una gran oportunitat de negoci”.
El conseller delegat de Repsol ha explicat les fites del 2024 de la companyia, començant per la retribució a l’accionista, que va augmentar un 30% respecte al 2023, fins als 0,90 euros en efectiu. L’objectiu és que se situï cada any entre el 25% i el 35% de la caixa operativa i que creixi anualment un 3%, fins als 1,10 euros per acció el 2027.
Una altra fita és el “creixement rendible” dels resultats; la transformació d’actius cap a complexos industrials “multienergètics” i amb més generació renovable, i ser un proveïdor també multienergètic d’energia als seus clients. “Tenim 1.100 estacions de servei amb combustibles renovables, i acabarem l’any amb 1.500 a Espanya i Portugal”, ha dit al respecte. Imaz també ha destacat una aportació fiscal de 8.427 milions d’euros a les arques espanyoles, “sense l’impostàs”.
El refinament com a via per salvar l’automòbil
El president de Repsol, Antoni Brufau, ha fet una defensa decidida del refinament en el camí cap a la descarbonització. Després de repassar els reptes per a Europa de l’Informe Draghi, especialment pel que fa a recuperar la competitivitat industrial i econòmica, ha reclamat que es conjuguin aquesta recuperació amb la transició ecològica: “Cal unir les polítiques de descarbonització amb les conseqüències d’aquestes polítiques en la competitivitat. No ha estat així fins ara i espero que tinguem temps de corregir-ho”.
Com a complement de l’electrificació de l’economia, l’aposta de Repsol és el refinament, cap a combustibles renovables. “El refinament és capaç de crear biocombustibles”, el problema és que les autoritats no hi aposten. “El 95% del transport que es fa a Europa es fa amb materials producte del refinament. El 50% de les matèries primeres per a la química surten del refinament. Sense refinament, no hi hauria química”, ha afegit.
“Si continuem d’esquena al sector del refinament, ens veurem abocats a haver d’importar productes per al transport i per a la química”, com ja passa a diversos països europeus. Per això, ha demanat “menys ideologia en temes energètics, i més tecnologia”, per avançar cap a una “transició energètica com un camí a llarg termini, segur, estable” per avançar cap a una societat descarbonitzada. “Cal recuperar el realisme energètic”.

Brufau ha donat dades: el petroli va ser la font d’energia més utilitzada al món el 2024, amb una quota del 30%, i si se suma el gas i el carbó, van suposar el 80% del total. A més, està creixent, ja que el 2024 es van consumir 104.000 milions de barrils de petroli al dia, un 4% més que el 2019. Per això, ha instat a utilitzar la capacitat de refinament per a la transició energètica.
Els biocombustibles renovables tenen, segons ha explicat el president de Repsol, un avantatge, que és que es poden usar en cotxes de combustió, “la qual cosa protegeix la indústria de l’automòbil” i, a més, “permetria que una part important de la mobilitat funcionés amb combustibles líquids neutres en carboni en la seva cadena de valor”. “Estem a prop de prendre decisions, no cal canviar gaire perquè Europa entengui que els biocombustibles són tan vàlids com la generació elèctrica”, ha insistit.
El directiu català ha volgut també desmuntar alguns mites sobre la reducció d’emissions. Un sobre el cotxe elèctric, no com a tecnologia, però sí que ha qüestionat que un vehicle endollable a la Xina, especialitzada en la seva producció, sigui sostenible si es carrega amb electricitat produïda amb carbó.
Un altre és sobre la reducció d’emissions a Europa, que s’ha fet “a costa d’externalitzar indústria” a països com la Xina, “la qual cosa és negativa per al planeta, perquè la indústria és més respectuosa amb el medi ambient a Europa que a la Xina, i més si després aquest producte s’ha de transportar una altra vegada cap a Europa”.