Nissan i Renault han fet un pas més en la seva relació empresarial i han presentat una nova estructura basada en l'equilibri de participacions creuades. Les dues companyies, que porten treballant en comú des de 1999, ha optat per promoure una variació estructural de les posicions que tenen per objectiu equilibrar les posicions, deixar enrere les friccions entre ambdues empreses i, per descomptat, cooperar en la relació de projectes en comú, tal com han especificat les dues firmes d'automòbils.
Els responsables executius de la marca francesa com de la marca nipona han expressat la seva voluntat de deixar enrere les polèmiques pel pes superior que ha tingut Renault en el capital de Nissan (43,5%) que a la inversa (15%), per dedicar els seus esforços a les cooperacions industrials. A finals del mes passat, ON ECONOMIA va informar sobre la rebaixa de la posició de Renault en Nissan en un 28%. D'aquesta forma, el fabricant asiàtic va obtenir el que feia diversos anys que demandava el seu soci europeu.
D'aquesta forma, les dues companyies revitalitzen una relació empresarial que té 24 anys i amb què esperen fer grans operacions comercials a diversos països de tot el món. Alhora, la firma d'automòbils nipona tindrà una posició del 15% en la filial de cotxes elèctrics de Renault, la qual sembla clau per al futur de la companyia atesa la importància de la transició als cotxes 'verds'.
Comença "una nova era"
Jean-Dominique Sernard, president de l'aliança entre marques, creu que aquest idil·li suposa l'inici d'"una nova era" per a un conglomerat de 85.000 milions d'euros de facturació anual que amb les noves regles ofereix flexibilitat perquè cada empresa llanci els seus propis projectes a què es poden afegir les altres dues si els veuen interès, va detallar l'executiu francès. La idea és que ambdues companyies creixin a escala individual, però si un dels dos el veu precís entrar i donar suport a un projecte en què el que creguin que hi pot haver futur, podrà fer-ho. D'aquesta forma hi haurà un creixement conjunt, que, al cap i a la fi, és el que busquen les dues firmes que conformen aquest conglomerat.
Amb la nova proposta de les dues companyies, Luca de Medo, CEO de Renault, ha parlat d'una sèrie de projectes conjunts, i altres que ja estan en marxa des de fa algun temps a diverses regions del món com Llatinoamèrica, l'Índia i Europa. Malgrat que el màxim mandatari del fabricant francès no ha volgut donar xifres i terminis temporals, sí que ha assegurat que esperen aconseguir centenars de milions o fins i tot milers de milions d'euros anuals entre estalvis, sinergies diverses i ampliació de negoci.
Alhora, en la conferència de premsa conjunta, els fabricants han avançat que llançaran una nova camioneta que es fabricarà a l'Argentina. La fàbrica estarà situada a Còrdova, i beneficiarà a més la continuïtat de la col·laboració de models de camioneta que ja s'acoblen allà, com el Frontier de Nissan o l'Alaskan de Renault.
Nissan tindrà posició en el negoci de cotxes elèctrics de Renault
Altres de les grans conclusions que ha deixat la conferència conjunta de premsa oferta pels dos fabricants és que la marca nipona tindrà el 15% de la filial de cotxes elèctrics creada pel seu soci Renault, Ampere, en què també estudia invertir Mitsubishi. L'anunci d'aquesta participació, la suma final i les modalitats de la qual són encara per precisar, i que dependran sobretot de les condicions de mercat del qual, la van fer els tres socis Renault-Nissan-Mitsubishi en la presentació a Londres d'un acord que modifica les regles de la seva aliança, nascuda el 1999.
Luca de Meo també ha precisat que la marca de la qual ell és conseller delegat mantindrà la posició més elevada en el capital d'Ampere. La posició del 15% de Nissan en aquesta filial té un caràcter "estratègic", tal com ha matisat Makoto Uchida, responsable executiu de Nissan. L'executiu japonès va insistir que "avaluaran les oportunitats" i que "el 15% en un primer objectiu".
Es pot destacar que Amperes se sembla clau per al negoci total de Renault. I és que les marques d'automoció estan immerses en la reinvenció del vehicle, el futur del qual passa per l'electrificació, ja que els cotxes de combustió clàssics estan destinats a extingir-se. En aquest punt, l'entrada de Nissan en el 15% d'Ampere sembla clau per als interessos comercials del fabricant asiàtic.
Renault torna a Mèxic 20 anys després
En contrapartida, Nissan posarà a disposició les seves instal·lacions industrials de Mèxic perquè Renault fabriqui allà, per primera vegada en 20 anys, un model de cotxe del qual encara no se sap res.
El responsable executiu de Renault va puntualitzar que la seva intenció no és considerar Mèxic com un trampolí per entrar al mercat nord-americà, del qual la seva empresa és absent, sinó una forma d'equilibrar la seva presència a Llatinoamèrica. "Tenim una idea bastant clara del que farem a Mèxic", va afirmar De Meo, que va insistir que l'objectiu final és que l'empresa sigui rendible. A Llatinoamèrica, Nissan i Renault comercialitzaran dos vehicles elèctrics del segment A, el de cotxes urbans de petita mida.
L'Índia, un dels grans mercats en potència per a l'automòbil (s'espera que s'arribi aviat als sis milions d'unitats anuals), serà una altra de les principals apostes de l'aliança i allà també es preveu el llançament de vehicles elèctrics del segment A entre Renault i Nissan.
Però sobretot a l'Índia les dues empreses col·laboraran en diversos projectes de nous vehicles de combustió, inclosos els tot camí (SUV) i un nou model de Nissan derivat del Renault Triber per al mercat local i per a l'exportació.