En l'imaginari col·lectiu, la marca Epson sempre s'ha relacionat a la impressora que tots teníem a casa nostra per imprimir qualsevol document o escanejar-lo. La digitalització ens va permetre prescindir d'elles i, la importància del paper, va minvar. Però contràriament al que puguem pensar, aquesta tendència ha canviat en els darrers temps i el paper torna a ser moda.

Aquesta setmana, Raúl Sanahuja, cap de Comunicació d'Epson, subratlla la importància d'aquests fluxos en el mercat des de l'ISE Barcelona on aquesta empresa té un dels estands més grans: "Sorprenentment, tot i que pensem que s'imprimeix menys, arran de la pandèmia per coronavirus, les impressores van registrar una pujada bastant important i, darrerament, encara s'ha accentuat més gràcies a l'entorn educatiu. Hi ha un debat públic sobre l'ús de les pantalles individuals a les escoles i moltes d'elles estan tornant al paper o miren de tenir un context més híbrid on es doni la mateixa importància al suport digital que l'analògic". En aquest sentit, Epson assegura que la covid va provocar que moltes famílies necessitessin imprimir documents des de casa i les escoles, que no estaven preparades al 100% per fer-ho tot des de casa, també ho van demandar.

Fira ISE / Foto: Carlos Baglietto
Fira ISE / Foto: Carlos Baglietto

Si anem a les xifres absolutes, Epson Ibèrica, que engloba el mercat espanyol i portuguès, el 18% de la seva facturació passa per solucions d'impressió en gran format com pot ser la indústria tèxtil; un 22% es dedica a la videoprojecció; i el 60% ve de la impressió i tots els aparells que entren dins un entorn domèstic. Malgrat tot, no neguen la major: "En els darrers vuit o nou anys tot ha canviat moltíssim i l'estratègia a escala de resultats nostres també. El canvi es basa a mantenir solucions pròpies del dia a dia que podem tenir tots nosaltres pel que fa al gran consum, però també apostar pel consum B2B a diferents entorns per incorporar altres tecnologies", afegeix Sanahúja.

Més enllà de les impressores

Així doncs, què podem trobar a l'estand d'Epson si visitem l'ISE? D'entrada la videoprojecció d'alta lluminositat pensada per grans esdeveniments, experiències immersives i amb una aparatologia molt lleugera ja que són videoprojectors 4k de 10.000 a 20.000 més compactes i lleugers del món i va dirigit a empreses encarregades de grans produccions que volen estalviar costos i ser una alternativa a les clàssiques pantalles LED. D'altra banda, també hi ha el concepte d'experiència immersiva amb pantalles gegants de pràcticament vuit metres. Des de l'ISE, s'està projectant un collage de diferents festivals del món que l'usuari es col·loca per sota del paraigua immersiu i entra en una mena de dimensió desconeguda.

Escoles pioneres

I, en darrer terme, l'aposta d'Epson va en la línia de les altres grans empreses: millorar les presentacions digitals i trencar amb les connexions poc atractives. A tall d'exemple, la tecnologia d'Epson s'utilitza en showrooms, el sector dels aparadors de grans marques i, fins i tot, l'educació. Un dels pioners és l'Escola Pare Manyanet de Barcelona on l'alumnat treballa els projectes, com per exemple les estacions de l'any, a través de dispositius multisensorials: "Et genera un efecte semimmersius, ja que pots notar com trepitges les fulles amb efectes tàctils o estudiar els objectes en tres dimensions".

Epson Ibèrica va tancar el passat 31 de març amb 112 milions d'euros de facturació. Es tanca aquest mes seguint el calendari japonès de l'empresa i s'espera que per enguany, les xifres se superin. Actualment, compta amb 111 persones treballant entre Espanya i Portugal amb la seva gran central situada a Sant Cugat del Vallès on treballen 92 persones i amb dues oficines més, a Madrid i Lisboa, i delegacions comercials al nord i sud de la península Ibèrica. "El 22@ està molt bé per empreses de desenvolupament i disseny, però et diria que a Sant Cugat i tot el Vallès hi ha un gran triangle d'innovació pel que fa a fabricants tecnològics", conclou Sanahúja.