Leopoldo Maestu Miedes (Alstom) ha substituït Miquel Martí Escursell (Moventia) en la presidència de TRAM, que aplega les societats Tramvia Metropolità i Tramvia Metropolità del Besòs, concessionàries del servei de tramvia a l’àrea metropolitana de Barcelona.
Aquest relleu obeeix a l’acord entre els principals accionistes de l’operador del tramvia pel qual fan torns de dos anys en la presidència. Després de dues dècades en què el càrrecs de president va recaure en exconsellers de la Generalitat –Albert Vilalta (2000-2011), Josep Maria Cullell (2011-2016) i Felip Puig (2016-2021)–, els accionistes van optar per repartir-se-la. Així, s’han succeït Javier Pérez Forteza (2021-2023), CEO de Globalvia fins el gener passat; Miquel Martí (2023-205), president d’honor de Moventia; i Leopoldo Maestu, que acaba de començar el seu torn.
Maestu és president i CEO d’Alstom a Espanya i Portugal des de 2020 si bé ha ocupat altes responsabilitats en aquest fabricant de trens –de fet, és el proveïdor de TRAM– des de fa 28 anys. El seu antecessor, Miquel Martí, de 70 anys, va cedir el març passat la presidència executiva de Moventia al seu germà Josep Maria. Però continua ocupant càrrecs institucionals com els de vicepresident tercer de la Cambra de Barcelona i el de conseller de Fira Barcelona.
TRAM està format per les societats Tramvia Metropolità –operador del TramBaix– i Tramvia Metropolità del Besòs –que ho és del TramBesòs–, que comparteixen els mateixos consellers i accionistes, tot i que les seves participacions no són exactament iguals en cada operador. Globalvia és el primer accionista (amb més del 40%) seguida de Moventia (20%) i Alstom (17% aproximadament). També són socis Transdev, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Comsa i FCC.
Rècord històric de validacions
El tramvia de Barcelona va registrar un rècord històric de validacions l’any passat, amb un total de 35.059.505, un 13,23% més. D’aquest volum, 23,75 milions de viatges es van fer en el TramBaix, un 8,84% més; i 11,31 milions de viatges en el TramBesòs, que suposen un increment del 23,75%.
TRAM no ha facilitat encara els resultats econòmics de 2024. En l’exercici de 2023, l’últim amb comptes consultables, Tramvia Metropolità (TramBaix) va obtenir uns ingressos d’exploració de 39,43 milions d’euros, un 2,48% més que l’any abans, amb uns beneficis de 9,6 milions, gairebé els mateixos que l’any precedent. I Tramvia Metropolità del Besòs (TramBesòs) va ingressar 38,31 milions d’euros, un 1,41% més, amb uns beneficis de 10,83 milions, però en aquest cas van ser un 2,8% inferiors als de l’exercici anterior.

L’operador del TramBaix va subscriure el 2019 un préstec sindicat amb diverses entitats bancàries per un import de 76,5 milions d’euros, dels quals a data 31 de desembre de 2023 tenia pendent 47 milions. En paral·lel, l’operador del TramBesòs va subscriure un altre crèdit per 72 milions, que en la mateixa data tenia pendent 40,3 milions.
La connexió definitiva entre aquestes dues xarxes tramviàries per l’avinguda Diagonal va per llarg. L’any passat es va obrir el tram entre la plaça de les Glòries i la de Verdaguer, però encara s’ha d’executar el tram des de Verdaguer a Francesc Macià. Fa unes setmanes, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va anunciar que en els pròxims mesos presentaran una proposta de reurbanització per a que es voti en la corresponent comissió municipal. Això no obstant, després va transcendir que la unió del tramvia no serà una realitat fins a l’any 2031 en el millor dels casos. Encara s’han de resoldre qüestions tècniques i el finançament.