L'Agència Tributària (AEAT) ha realitzat un doble rànquing: primer, la mitjana en el preu de cada una de les 20 marques que més cotxes van vendre el 2022 a Espanya i, després, el preu mitjà del model més venut de cada una d'aquestes marques. Així, de les dades que maneja Hisenda obtingudes de l'anàlisi de l'impost de matriculació (IEDMT), el cotxe més demandat el 2022 va ser el Dacia Sandero, amb 17.474 unitats matriculades i un preu mitjà de 12.154 euros (abans d'aplicar l'impost de matriculació), el més assequible dels 20 analitzats per l'AEAT. D'aquests 20 models (estrella en vendes de cada marca), el més car és el Mercedes GLC, el preu mitjà del qual va ser de 47.157 euros, i del qual la marca alemanya va vendre 5.775 unitats a Espanya el 2022. Els 873.021 turismes que es van matricular el 2022, segons les dades Hisenda, van tenir un preu mitjà de 21.432 euros abans d'aplicar l'impost. Respecte a l'evolució del cost d'adquisició, el juny de 2023 el preu mitjà (sense IEDMT) s'ha col·locat en 23.174 euros, quan el mateix mes de 2022 va estar en 21.001 euros, la qual cosa llança un creixement del 10,4% en dotze mesos, per sobre de l'índex general de l'IPC, l'1,9% en el mateix període.

Per marques, Toyota va ser la primera en vendes el 2022, amb 73.333 unitats, el preu mitjà de les quals va ser de 20.796 euros. Tanmateix, la més cara va ser Mercedes, que va vendre 30.895 turismes a Espanya, amb un preu mitjà de 42.204 euros; seguida de la també prèmium alemanya BMW, 28.599 turismes, a una mitjana de 38.400 euros; Volvo, amb 10.557 cotxes i 38.101 euros; Audi, 29.965 cotxes a una mitjana de 35.403 euros; Cupra -la marca prèmium de Seat- amb 12.804 turismes a 26.435 euros de mitjana i Volkswagen que va matricular l'any passat 48.966 cotxes a 26.435 euros. A continuació, la japonesa Mazda va vendre 10.976 cotxes, a 22.914 euros; Ford, amb 28.877 turismes i una mitjana de 22.037 euros; Nissan, amb 16.662 turismes i 21.714 euros, i Renault, 41.189 cotxes, a 21.153, que completa la primera meitat del rànquing.

Després, la líder Toyota que es col·loca al mig de la taula per preu mitjà (20.796 euros); Peugeot, 51.767 cotxes i 20.359 euros de mitjana; Skoda, amb 19.286 euros i 20.320 euros; la coreana Hyundai que va vendre l'any passat a Espanya 50.450 euros a 19.850 euros de mitjana; seguida de la també coreana Kia, pertanyent al grup Hyundai, amb 55.285 cotxes i 19.340 euros; Seat, amb 46.198 unitats i 17.540 euros; Citroën que va matricular 39.595 cotxes a 17.503 euros de mitjana; Opel, amb 23.495 turismes venuts l'any passat a 16.882 euros; Fiat, 26.939 cotxes i 14.333 euros i, finalment, Dacia -del Grup Renault- que va vendre a Espanya 31.426 turismes a una mitjana de 13.686 euros.

Per models

Baixant al model més venut de cada una de les 20 marques, el Dacia Sandero va registrar l'any passat 17.474 unitats a un preu mitjà de 12.154 euros, segons les dades de l'Agència Tributària. El model de la marca low cost del grup Renault es col·loca, doncs, com el model més venut de l'any passat i el cotxe més barat dels analitzats per l'Agència Tributària. El segon model més assequible entre les grans vendes de l'any passat és el C3 de Citroën -12.264 cotxes registrats per Hisenda a 12.933 euros; després d'ell, el Renault Clio -10.964 cotxes i un preu de 14.046 euros de mitjana; el Fiat 500 -16.870 matriculacions a 14.283 euros; l'Opel Corsa -12.978 i 14.441 euros; el Peugeot 208 -13.706 unitats a 14.831 euros; el Seat Arona -16.968 cotxes i 16.100 euros; el Skoda Kamiq -4.715 a 17.911 euros; el Toyota Corolla -17.090 turismes i 18.957 euros- i el Mazda CX30 -4.260 matriculacions i 21.789 euros- tanca la primera meitat del rànquing dels 20 models.

Al lloc onzè, segons preu de menys a més preu, es va col·locar el 2022 el Volkswagen T-ROC -13.290 cotxes a 22.568 euros; el Nissan Qashqai -9.499 a 23.607 euros; el Kia Sportage -13.456 cotxes i 24.089 euros-, el Hyundai Tucson -16.281 a 25.459 euros; el Cupra Formentor -11.036 a 25.918 euros de mitjana-, el Ford Kuga -8.103 i 26.765 euros; a continuació, el primer model d'una marca prèmium, el BMW X1 -5.820 a un preu mitjà de 30.587 euros-, el Volvo XC40 -4.856 cotxes per 31.884 euros- i l'Audi Q3 -9.168 cotxes a 36.306 euros. I tanca el rànquing, el GLC de Mercedes, dels quals l'any passat se'n van vendre 5.775 a un preu mitjà de 47.157 euros.

Variacions amb la DGT

Es pot ressenyar alguns advertiments sobre l'estadística de l'Agència Tributària respecte a la qual maneja la DGT. Així, la primera comptabilitza més unitats, en concret per a 2022 dona 873.021 turismes venuts, davant 813.396 de Trànsit. L'Agència Tributària inclou alguns cotxes utilitzats com a nous, ja que paguen l'impost -cosa que no fa la DGT-, però, al seu torn, deixa fos alguns cotxes per estar exempts de l'impost per l'ús a què estan destinats: taxi, ambulància, autoescola, Forces Armades i de Seguretat i cos diplomàtic. Això fa, també, que no coincideixin els rànquings. Les dues primeres marques amb cotxes més venuts són Toyota i KIA en ambdues estadístiques, però a partir d'allà els llocs canvien. Igualment, varien els cotxes més venuts, perquè per a la DGT el Hyundai Tucson apareix al capdavant el 2022 i en l'AEAT envia el Dacia Sandero.

Però l'AEAT ofereix preus mitjans i la DGT no. No obstant això, cal recordar que existeixen grans diferències del cost d'un mateix model en funció de la seva motorització, la seva cilindrada i, molt especialment, els complements, la qual cosa fa que entre la versió bàsica i la més cara es pugui doblar el preu. Respecte a l'estadística d'Hisenda, tres matisacions finals: la primera és que no analitza els 20 turismes més venuts de 2022, sinó el més venut per cada una de les 20 marques amb més matriculacions. Com a exemple, del més venut de Mercedes es van matricular 5.775 unitats, el GLC (segons l'AEAT, ja que segons la DGT és el Classe A); tanmateix, hi ha cotxes que el superen en vendes que van ocupar el segon o el tercer lloc d'una mateixa marca i estan fora de l'anàlisi d'Hisenda. Com a exemple, en Toyota -segons la DGT- es van vendre 17.090 unitats del Corolla, però 15.987 del CHR, 13.999 del Yaris i 12.766 del Yaris Cross, molt per sobre del màxim d'algunes marques del rànquing de l'AEAT.

La segona matisació és que els 20 models analitzats per l'Agència Tributària no són els més cars que hi ha al mercat, sinó els més cars entre els models més venuts per cada marca. Així, totes les marques disposen de models molt més cars i, per això, amb menors vendes, per la qual cosa no estan en el rànquing d'Hisenda. Igualment, es queden fora models de marques de glamur com a Lotus, Porxo, Rolls-Royce o Ferrari, amb preus astronòmics. La tercera matisació és que es tracta de la primera vegada que l'Agència Tributària elabora una anàlisi del preu per marques i models, per la qual cosa no es pot comparar amb anys anteriors i, en ser una dada anual, tampoc amb l'avanç de 2023.