Domestika no passa pel seu millor moment a Espanya, on aplicarà un nou ERO. L'empresa emergent nord-americana especialitzada en cursos de formació en línia acomiadarà 89 persones, la qual cosa suposa prescindir del 65% de la plantilla al país. Així ho ha fet públic aquesta setmana la representació dels treballadors de l'empresa, que justifica la decisió en motius "econòmics, organitzatius i de la producció".

Aquesta nova retallada de plantilla afectarà la filial Estudios de Grabación, la seu del qual es troba a Madrid, especialitzat a la producció de continguts acadèmics i promocionals. Els treballadors denuncien que l'últim any, Domestika ha dut a terme més de 400 acomiadaments i ha tancat 11 dels 12 estudis amb què comptava inicialment. Una situació que contrasta amb l'estatus que va assolir la firma nord-americana, arribant a ser considerada com a unicorn per assolir un valor superior als 1.000 milions d'euros.

Ja al març, la companyia va anunciar un altre ERO per a 88 persones de la filial DMSTK SL, especialitzada en tasques administratives i de màrqueting. Un forat que els treballadors denuncien que l'empresa ha cobert en part amb la plataforma d'intel·ligència artificial ChatGPT per automatitzar funcions. Anterior a aquesta retallada, Domestika ja havia acomiadat uns altres 70 empleats entre la matriu i la filial, operació que els treballadors van considerar com un "ERO encobert". Respecte a aquesta nova ona d'acomiadaments, la IA tampoc no està sent el principal motiu.

Anys de creixement, on no tot és or el que resplendeix

La companyia va ser fundada en Madrid l'any 2000, encara que es va traslladar als Estats Units poc després. Actualment, té la seva seu a Silicon Valley i està dirigida per Julio G. Cotorruelo i Tomy Pelluz. En els últims anys, Domestika va expandir el seu negoci per diferents països, portant els seus cursos de formació online a França, Itàlia i Alemanya, que es van afegir a altres com el Regne Unit, els Estats Units i tot Llatinoamèrica, on ja eren presents.

No obstant això, els empleats denuncien les situacions que han viscut allà des de 2018. Aquest any l'equip de rodatge era "de tot just 6 persones (comptant només productors, realitzadors i corealitzadors)". L'empresa, expliquen, va llogar un pis de 300 m² al madrileny carrer Goya, que "mai no va estar condicionat per a rodatges". A partir de setembre d'aquell mateix any, Domestika va començar a ampliar l'equip i contractar gent de forma regular.

"Des d'aquell moment i durant prop d'un any, els treballadors utilitzaven els seus propis ordinadors i telèfons per fer el seu treball. Quan es reclamava que aquests fossin substituïts per equips d'empresa, els responsables prometien terminis que mai no arribaven a complir-se", asseguren els treballadors en el comunicat.

Així mateix, denuncien que durant un any els professionals de l'empresa van estar contractats com a falsos autònoms. "Cada un d'ells emetia una factura a l'empresa, la seu social de la qual es troba a San Francisco, que cobraven a través de PayPal", afegeixen. D'altra banda, indiquen que era freqüent que Domestika demanés a les seves productores i directores d'art que obrissin comptes personals bancaris per rebre pagaments per les despeses generades en els rodatges.

El 2019, Domestika va crear Estudis d'Enregistrament Digital i el personal, després de mesos com a falsos autònoms, va passar a ser contractat, no sense abans patir una considerable reducció de la seva retribució mensual", continua el comunicat. Un any després, l'empresa de formació en línia va agafar impuls arran de la pandèmia i van ampliar la plantilla en tots els departaments, amb incorporacions "pràcticament cada setmana".

D'unicorn a l'enfonsament en un any

És llavors quan el ritme de producció i l'exigència es torna màxima, arribant a rodar-se entre set i nou cursos per setmana. Situació que critiquen els empleats per l'excessiva càrrega de treball que havien de realitzar des de Madrid, on, a més de produir els cursos, havien de formar equips, preproduir i postproduir altres en nous estudis a Itàlia, França, Alemanya, Regne Unit i els Estats Units.

Però no va ser fins a 2022 quan va assolir l'estatus d'unicorn, després de rebre diverses rondes de finançament, una d'elles de gairebé 100 milions d'euros. Els treballadors asseguren que l'empresa va convocar a la plantilla per explicar "amb molta pompa" la nova situació, amb la que esperaven que el futur de Domestika estigués assegurat i millorarien les seves condicions laborals i la seva estabilitat.

Només dos mesos després, "sense previ avís", van començar els acomiadaments a Espanya i en les filials de l'estranger. És aquest any quan la companyia també anuncia el tancament dels seus estudis a tots els països de l'estranger i l'acomiadament de gairebé totes les seves plantilles. "Els estudis a Europa portaven oberts tot just un any i l'empresa s'havia gastat milions en remodelar espais per adequar-los al rodatge", assenyalen els treballadors.

Amb l'anunci d'un nou ERO, la plantilla de Domestika explica que "mentre això succeeix, se'ns diu que tot ha de continuar igual. Que els rodatges dels cursos han de seguir el seu camí sense que ningú, ni professors ni persones alienes, sàpiguen que això s'està portant a cap".