Deoleo ha perdut 9,7 milions d'euros en el primer semestre de 2023, davant els 5,6 milions que va guanyar en el mateix període de l'any anterior, a causa de la caiguda dels marges comercials, segons ha informat aquest dilluns la companyia. La companyia ha assenyalat que el grup ha prioritzat la protecció dels seus marges unitaris "davant del context més reptador dels últims anys", marcat pels alts preus que ha motivat la caiguda de la producció a Espanya a causa de la sequera.

Després de l'anunci dels seus resultats, el setrill cau més d'un 5% en borsa. L'empresa, propietària de marques com Carbonell, Hojiblanca, Koipe, Bertolli o Carapelli, ha obtingut un resultat brut d'explotació (Ebitda) de 12,7 milions d'euros, un 43% menys que entre gener i juny de l'any passat, segons els resultats remesos a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) aquest dilluns.

En un comunicat, Deoleo ha atribuït les seves pèrdues en el segon semestre a la caiguda dels marges comercials, juntament amb una despesa financera més gran derivada de la pujada de tipus d'interès i els costos de la novació del seu deute. Això últim ha tingut un impacte de 8 milions d'euros de més despesa financera durant els sis primers mesos de l'any.

El setrill ha assegurat que, malgrat l'escassetat de la matèria primera, les vendes s'han mantingut en valor, amb un increment interanual del 0,6 % fins al juny, si bé hi ha hagut una caiguda en els volums del 21,9% en línia amb la reducció del consum global a conseqüència dels alts preus de l'oli d'oliva.

Part de l'increment dels preus a tota la cadena s'ha traslladat als clients, segons Deoleo, que ha assegurat que la baixada en els volums ha afectat les quotes de les marques en benefici de la marca de distribució. En el primer semestre, Deoleo ha ressaltat la disminució anual superior a dos dígits del consum als mercats madurs d'Espanya i Itàlia, mentre que als Estats Units la demanda continua molt forta.

Defensar marges unitaris i confiar en la solidesa de les seves marques

En la seva estratègia, la companyia ha decidit focalitzar els seus esforços en "defensar els seus marges unitaris així com en continuar amb el full de ruta indicat en la seva estratègia, palanquejant-se en la solidesa de les seves marques i en la inversió en sostenibilitat, qualitat i innovació." El president i conseller delegat de Deoleo, Ignacio Silva, ha afirmat que, davant del "desafiador context de la segona meitat de l'any", continuaran avançant en el seu full de ruta.

Ha destacat que els seus accionistes de referència CVC i Alchemy es mostren "tranquils i satisfets davant de l'evolució de la companyia i confien que el treball fet reverteixi en resultats una vegada el mercat torni a la normalitat". L'escassetat de matèria primera per la sequera ha portat el grup a fer provisió de més volums d'estocs, segons la companyia, que per a la pròxima campanya de l'oli d'oliva preveu una situació "fins i tot més reptadora".

La collita d'oli d'oliva de la campanya en curs s'estima que tindrà una producció mundial de 2,5 milions de tones, un 27% menys que a la campanya anterior i un 24 % inferior a la mitjana de les últimes cinc campanyes precedents, amb una caiguda del 40 % a la Unió Europea i de l'1 % en la resta de països productors.