La Comissió Federal de Comerç (FTC, en anglès) dels Estats Units vol bloquejar la compra d'Activision Blizzard per part de Microsoft . El regulador creu que l'adquisició anunciada el gener d'aquell any perjudicaria els consumidors a causa que el gegant tecnològic passaria a controlar importants franquícies de videojocs, danyant així la competència del sector.

El regulador nord-americà és el primer en anunciar accions legals per frenar una de les operacions més importants del sector dels videojocs a nivell mundial, però no és l'únic. (Autoritat de Competència i Mercats, per les seves sigles en anglès) del Regne Unit fa mesos que tant la Comissió Europea com La CMA investiguen la compra amb què Microsoft pretén donar un cop sobre la taula i convertir-se en la tercera companyia més gran|important del sector.

En aquest sentit, la FTC ha anunciat una demanda per paralitzar l'operació a través de la qual Microsoft pretén fer-se com una de les firmes de videojocs més importants del món (Warcraft, Call of Duty o Candy Crush), desemborsant prop de 69.000 milions de dòlars . És la compra més important en la història de la companyia i la més gran al món dels videojocs.

El moviment de l'organisme nord-americà és una de les accions judicials més importants dutes a terme pels reguladors del país en els últims anys per provar de posar fre a les pràctiques dels gegants tecnològics en matèria monopolística. La FTC ha estat la primera en pronunciar-se oficialment, mentre que les seves homòlogues a Europa i el Regne Unit siguin en fase d'investigació.

"Aquesta incertesa quant a la resolució de l'operació és el motiu pel qual les accions d'Activision cotitzen per sota del preu de l'OPA de 95 dòlars ", expliquen des del departament d'anàlisi de Bankinter. Les accions d'Activision van reaccionar amb una caiguda del -1,54%, mentre que els títols de Microsoft no van obtenir càstig borsari per la decisió del regulador.

Posició dominant de Microsft

Gràcies a la fusió amb Activision, Microsoft pot convertir-se en la tercera companyia del sector del videojoc, només per darrere dels altres dos grans players del sector: Tencent i Sony. Una situació que tindria conseqüències negatives per a la competència en un sector ja per si mateix molt concentrat, o almenys així ho entén la FTC.

"Avui busquem impedir que Microsoft aconsegueixi el control de l'estudi independent més important de jocs i faci malbé la competència a diversos mercats de videojocs dinàmics i de ràpid creixement", ha explicat en un comunicat Holly Vedova, la directora de l'oficina de Competència de la FTC

El regulador nord-americà recorda que, després de l'adquisició de ZeniMax, empresa matriu de Bethesda Softworks, Microsoft va decidir fer exclusius alguns dels títols d'aquest desenvolupador de videojocs només a les seves consoles Xbox i en el seu propi servei de subscripció, malgrat les garanties donades a les autoritats antimonopoli europees.

D'aquesta manera, segons la denúncia de la FTC, la multinacional tecnològica podria fer el mateix amb els populars jocs Call of Duty, World of Warcraft, Diable i Overwatch, que actualment s'ofereixen per a diferents dispositius. Una jugada amb què la multinacional amb seu a Redmond (Washington) pot desequilibrar la balança davant els seus competidors, en tractar-se de videojocs que arriben a un públic massiu.

En aquest aspecte, la possible exclusivitat d'oferta per a Call of Duty és el que més preocupa Sony, un dels grans beneficiats per la rendibilitat de la franquícia. És per això que Microsoft ha tractat de convèncer els reguladors durant els últims mesos, realitzant algunes mesures com oferir accés a Sony al joc Call of Duty per un període de deu anys o portar-lo a les consoles de Nintendo, on ara no està disponible, si es tancava la compra. Tanmateix, aquestes accions realitzades per Microsoft no han acabat de convèncer els encarregats de validar la multimilionària compra.

Un altre dels temors del regulador nord-americà és la capacitat que obtindria Microsoft per manipular els preus d'Activision, retardar l'accés a jocs per a altres plataformes o degradar l'experiència de joc en altres consoles. Per la seva part, la companyia que dirigeix Satya Nadella s'ha pronunciat sobre el tema, assegurant que no té intenció d'abandonar la compra d'Activision i que disputarà davant de la Justícia els arguments de la FTC.

"Continuem pensant que aquest acord ampliarà la competència i crearà més oportunitats per als jugadors i els desenvolupadors de videojocs", va dir el president de Microsoft, Brad Smith, en un comunicat remès a diversos mitjans.

I en el mateix sentit es va pronunciar el conseller delegat d'Activision Blizzard, Bobby Kotick, a través d'una carta als seus empleats de l'emrpesa. En ella, Kotick confia que el tracte es tancarà: "Les acusacions que aquest acord és anticompetitiu no s'alineen amb els fets, i creiem que guanyarem aquest desafiament".

Activision té l'estudi barceloní Digital Legends

La Comissió Europea també està estudiant l'operació de Microsoft a Europa des de novembre. L'organisme va reassaltar els mateixos riscos que ara assenyala la FTC i va assegurar que sotmetria l'operació a un control més gran, cridant a declarar a diversos alts executius de Microsoft. La resolució definitiva per part de Brussel·les està prevista per al març de 2023.

A més, la compra d'Activision també està sent investigada pel regulador del Regne Unit, encara que ara per ara no l'ha denunciat davant dels tribunals. La CMA britànica va assegurar el setembre passat que havia ampliat la seva investigació oficialment a una segona fase per les preocupacions antimonopoli i més recentment va explicar que havia iniciat un procés d'escolta de l'opinió pública sobre l'operació.

A Europa Activision té diversos estudis, un d'això amb segell barceloní. L'any passat, Activision es va fer amb l'adquisició de la firma barcelonina de videojocs Digital Legends, encarregada del desenvolupament de jocs per a mòbils d'èxit que han estat seleccionats per grans multinacionals tecnològiques.

En aquest sentit, Digital Legends va ser una de les primeres empreses en rebre el vistiplau de les grans companyies de telefonia mòbil per incorporar els seus jocs, sent Nokia i iOS (Apple) les primeres en col·locar el joc Kroll als seus dispositius mòbils.

La compra de la companyia catalana que dirigeix Xavier Carrillo per part d'Activision es va emmarcar en una operació per reforçar la seva àrea de videojocs per a mòbils, donant potestat a Digital Legends per treballar en el desenvolupament d'una nova versió per a mòbils dins de Call of Duty, una de les franquícies més grans|importants que té.

A més de Respawnables Heroes o Kroll (presentat pel mateix Steve Jobs en el llançament mundial del iPhone 3G), Digital Legends també ha desenvolupat altres jocs d'èxit com|com a jocs Respawnables, After Pulse o Respawnables Heroes.