Fins a vuit aerolínies espanyoles no permeten als seus clients pagar amb diners efectius durant el vol, obligant-los, per tant, a fer les seves compres a bord (dinar o regals) amb targeta, segons denúncia l'Organització de Consumidors i Usuaris. En concret, la OCU apunta a Iberia, Iberia Express, Air Europa, Iberojet, Plus Ultra, Volotea, Wamos Air i World2fly, a qui ha denunciat, davant de les direccions generals de Consum de Catalunya, les Balears i Madrid.

Segons explica l'Organització en un comunicat, la Llei General per a la Defensa de Consumidors i Usuaris es va modificar per considerar com una infracció en matèria de consum que les aerolínies es neguin a acceptar el pagament en efectiu com a mitjà de pagament. I l'esmentada modificació va entrar en vigor fa ja nou mesos, en concret, el 28 de maig de 2022.

Des de la OCU consideren que a més "ja no existeixen raons sanitàries que justifiquin la limitació d'ús de l'efectiu" com ocorria el primer any de pandèmia. I, tanmateix, sí que suposa una situació en la qual es genera "una especial vulnerabilitat cap al consumidor". Doncs hi ha persones que no estimen o poden fer els seus pagaments amb diners de plàstic.

Sota la seva perspectiva, mantenir l'obligació de pagar amb targeta "suposa actuar en contra de la normativa d'aplicació i de les bones pràctiques comercials". Per això, l'octubre de 2022 va sol·licitar a aquestes vuit companyies aèries que anul·lessin aquesta política. En no rebre resposta, revela la OCU, han decidit fer un pas més i acudir a les direccions generals de Consum de Catalunya, Balears i Madrid -on són ubicades les seus socials d'aquestes vuit aerolínies- perquè iniciïn expedients sancionadors i, en el seu cas, els imposin les multes legalment establertes que oscil·len entre 150 i 100.000 euros.

La infracció pot ser considerada com gravi i imposar, per tant, la sanció màxima, si l'administració competent considera que, dins de l'aeronau, les necessitats dels consumidors no es poden cobrir de cap altra manera, explica l'organització.

Quatre d'aquestes vuit aerolínies són les que mouen més trànsit de passatgers a Espanya. Després de Ryanair i Vueling, que són líders al país, se situa Iberia que l'any passat va atrapar els 16,9 milions de clients. El va seguir Air Europa amb 13,07 milions, Iberia Express amb 6,2 milions i Volotea amb uns altres 1,3 milions.

Les aerolínies cobren per atendre per telèfon

A finals de desembre, una altra organització de consumidors -Facua- també va denunciar 16 aerolínies (algunes de les esmentades abans) per incomplir la normativa i cobren als clients que truquen per telèfon per realitzar consultes o reserves. En aquest cas, la denúncia va ser dirigida davant del ministeri de Consum d'Alberto Garzón.

Segons explica Facua, dos anys després de la posada en marxa de la normativa – que obliga a aquestes companyies disposar de telèfons gratuïts d'atenció al consumidor sense cost- només 12 aerolínies la compleixen. Ryanair i Jet, per exemple, van canviar la seva conducta després de la crida d'atenció de l'organització.

Tanmateix, unes altres 16 firmes continuen actualment cobrant els seus clients. És el cas de Blue Air, Binter, Canary Fly, Iberia, Wizzair, Volotea, Air Europa, Condor, Easyjet, Finnair, Iceland Air, SAS, Transavia, Wamos Air i EgyptAir.

La llei que obliga les aerolínies a oferir un servei gratuït per atendre els que ja són clients o poden ser potencials clients, porta dempeus més de dos anys. En concret, des de desembre de 2020, quan va entrar en vigor l'article 21 del Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, amb el qual es va aprovar el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries.

A l'esmentat article es recull que "en els supòsits de serveis de caràcter bàsic d'interès general, les empreses prestadores dels mateixos hauran de disposar, en qualsevol cas, d'un telèfon d'atenció al consumidor gratuït. A aquests efectes, tindran la consideració de serveis de caràcter bàsic d'interès general els de subministrament d'aigua, gas, electricitat, financers i d'assegurances, postals, transport aeri, ferroviari i per carretera, protecció de la salut, sanejament i residus, així com aquells que legalment es determinin".