Els comptes de NH i Meliá corresponents al primer trimestre de l'any no només han constatat la recuperació del turisme nacional i internacional, també que la pujada de preus ha impulsat els seus ingressos, portant-los a nivells rècord. En ambdós casos les tarifes d'una nit d'hotel ja són un 17% més cara que el 2019, l'últim any abans de la pandèmia.

En NH la pujada de preus ha estat del 17,6%, ja que el seu ADR (Average Daily Rate, la tarifa mitjana diària) va ser de 115 euros en el primer trimestre de l'any davant els 93 euros de 2019. A Meliá aquesta pujada ha estat una cosa menor, del 16,7%, ja que tancava març amb una tarifa mitjana per habitació (que en el seu cas es reflecteix mitjançant les sigles Average Room Rate o ARR) de 121,4 euros davant els 104,5 euros de fa quatre anys.

La mateixa NH reconeix en els seus comptes que "l'estratègia de maximització de preus" que estan duent a terme recolza suport a l'ADR més gran, que al gener fos de 105 euros, al febrer escalés a 115 euros i al març superés els 120 euros. La mitja del primer trimestre, de 115 euros, puja encara molt més si es compara amb la de 2022. L'any passat va ser de 90 euros, per la qual cosa la pujada ha estat del 28% respecte a l'any passat, que encara va estar molt afectat per òmicron.

La cadena que dirigeix Ramon Aragonés avança també que l'abril (un mes marcat per la Setmana Santa) els preus han continuat pujant i la tarifa mitjana d'una nit d'hotel va ser de 145 euros. Amb tot, la companyia aflorava uns ingressos rècord de 407 milions d'euros entre gener i març, que superava els d'abans de la covid (353 milions) en un 15%.

A Meliá els ingressos també van créixer en comparació amb el mateix període del 2019, però menys. Van assolir els 396,1 milions d'euros, un 0,8% més. Així i tot, en l'hotelera que dirigeix Gabriel Escarrer distingeixen que aquests ingressos han crescut amb més força en alguns mercats que en d'altres i Espanya és entre els que més creixen. "A Espanya, els nostres hotels urbans han tancat amb un important creixement en ingressos en comparació amb 2019 gràcies a la tarifa mitjana", reconeixen.

Una habitació de NH a Phuket (Tailàndia)
Una habitació d'hotel de NH a Phuket (Tailàndia).

En el seu informe financer, Meliá explica que tots els segments mostren evolucions positives en els tres mesos i encara que els viatges corporatius són els únics que no recuperen el volum de llavors, si facturen el mateix "gràcies a un augment de preus". El creixement de MICE (reunions de negoci, congressos...) en el primer trimestre es produeix gràcies a Palma, que ha estat el destí amb més dinamisme, destaca l'hotelera mallorquina. Barcelona també va presentar un bon comportament pel Mobile World Congress i Madrid per FITUR, on les tarifes mitjanes d'una nit d'hotel van ser un 10% per sobre de les de 2019, indiquen.

Respecte als hotels de vacances a Espanya, Meliá també tanca un primer trimestre positiu gràcies a les reserves d'últim minut i la millora en preus mitjans", insisteixen. La companyia també destaca la recuperació de l'ocupació, on en destinacions com les Illes Canàries superen les mètriques del 2019 mantenint l'empenta de les tarifes i la demanda d'habitacions superiors.

De cara al segon trimestre (abril, maig, juny) Meliá manté "unes perspectives positives" per als hotels urbans per les vacances de Setmana Santa o esdeveniments culturals com la Fira de Sevilla. Tot i que encara continua apreciant una recuperació més lenta del segment Corporate en ciutats com Madrid o Barcelona.

Quant als hotels de vacances, la cadena subratlla que les vacances de Pasqua han estat molt positives als seus principals mercats. Només a Espanya, avancen, han registrat un increment d'ingressos del 26,4% en comparació amb el 2019, juntament amb nivells d'ocupació lleugerament superiors a l'esmentat any i amb creixement en tarifa de doble dígit. Així mateix, a Espanya, els hotels urbans de Meliá han tancat amb un important creixement qualitatiu en ingressos respecte a 2019 gràcies a la tarifa mitjana.

Amb tot, NH i Meliá confien a tancar 2023 de nou en números verds. Ja el 2022 van aconseguir deixar enrere les pèrdues de la pandèmia i tancar amb beneficis de 100 i 120 milions respectivament.