Nestlé España iniciarà un pla de baixes incentivades que afectarà 120 treballadors, ha informat aquest divendres la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF), sindicat majoritari en la multinacional, que ha confirmat les dades a ON ECONOMIA. El motiu d'aquest pla, que Nestlé va anunciar dijous als seus treballadors, és alleugerir la plantilla davant del canvi d'hàbits de consum, en concret per l'augment de vendes de les marques blanques. "El consumidor cada vegada està menys disposat a pagar preus més alts i s'està experimentant una migració clara cap a marca blanca. En aquest context, resulta primordial dissenyar una organització més àgil, eficient i competitiva, dimensionada a la nova realitat," argumenta Nestlé.

El programa de baixes de la multinacional, que ocupa a Espanya unes 4.500 persones treballadores, només s'aplicarà al centre d'Esplugues (Barcelona), a l'equip de vendes i al centre de distribució de Guadalajara, ha detallat l'empresa, que té la intenció que el procés quedi finalitzat "després de l'estiu". Segons Pedro Poves, portaveu del CSIF a Nestlé, la mesura se sotmetrà a uns 1.600 treballadors potencials afectats, de la plantilla total del grup a Espanya, unes 4.500 persones. La informació del pla es traslladarà en els dies entrants als comitès afectats, i se'ls proporcionarà les taules amb els incentius per edat. Després de recordar que els empleats de fàbrica no estan afectats per la mesura, Poves afegeix que la companyia confia a arribar a la xifra desitjada mitjançant les negociacions voluntàries amb els empleats, ja que parlen d'"una oferta generosa". No obstant això, en cas de no assolir-la, s'obriran les negociacions amb el comitè d'empresa.

Segons la multinacional, "resulta primordial dissenyar una organització més àgil, eficient i competitiva, dimensionada en la nova realitat." Per això, manifesta Poves, pot considerar que hi ha un excés de força de treball a les oficines centrals i en els departaments de vendes, de manera que puguin optimitzar-se tasques, en el cas de l'administració, i una reorganització a la xarxa de vendes a Espanya, concreta.

CSIF ha indicat que espera que es tracti d'una mesura "voluntària i puntual" i que no siguin necessaris més ajustaments en la companyia, "que té beneficis solvents i no està en crisi", encara que l'últim any ha registrat menors guanys de les quals es preveien. En un any volàtil i complex, les vendes de Nestlé al mercat espanyol van assolir els 1.469 milions d'euros el 2022, la qual cosa suposa un augment del 3,9% en termes comparables respecte a l'any anterior. D'acord amb les dades comunicades, les exportacions van contribuir amb 896 milions d'euros a la xifra total de negocis, que es va situar en 2.364 milions d'euros, un 9,4% més respecte a l'exercici anterior. La reactivació del consum i del sector de la restauració a Europa després de la pandèmia, van consolidar el pes de les exportacions. Ja representen el 38% de les vendes totals de Nestlé a Espanya i en volum el 60 % de la producció de les plantes espanyoles, segons la multinacional.

El sindicat recorda als empleats que puguin estar interessats a acollir-se al pla de baixes incentivades que aquestes tenen unes condicions laborals diferents de què s'apliquen amb un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO). En una baixa incentivada, les retribucions del treballador continuen cotitzant a la Seguretat Social i en l'IRPF. El sindicat considera que l'empresa intentarà que el nombre més gran de recessions de contracte es realitzi en persones en edat de prejubilació.