Milers de famílies encara poden reclamar als seus bancs la totalitat de les despeses que van assumir en el moment de firmar la seva hipoteca, des dels aranzels del Registre fins a les despeses de gestoria, taxació i part dels de notaria. Fins i tot en el cas que la hipoteca ja hagi estat pagada, el client pot reclamar al seu banc les despeses assumits més els interessos. Però si el consumidor no reclama, no recuperarà res.

De mitjana, la quantitat a tornar per les entitats estaria en uns 1.500 euros, segons EFE. Anteriorment a la Llei Hipotecària de juny de 2019, aprovada pel Govern de Mariano Rajoy amb Luis de Guindos al capdavant del Ministeri d'Economia, pràcticament vuit milions de consumidors van assumir les despeses d'hipoteca.

El Tribunal Superior de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va emetre una sentència el juliol de 2020 que va establir l'obligació a les entitats de tornar totes aquestes despeses (de notaria, gestoria, registre i taxació), a excepció de l'impost d'Actes Jurídics Documentats.

Les directrius d'Europa van ser assumides pel Tribunal Suprem en diverses sentències: el juliol de 2020 va establir la devolució del 50% de les despeses notarials, el 100% dels de registre i la comissió d'obertura; l'octubre d'aquell mateix any va fixar la devolució del 100% de les despeses de gestoria, i finalment, el gener de 2021 va obligar l'entitat a tornar el 100% de la taxació.

Malgrat l'allau de reclamacions, algunes entitats es negaven a tornar les despeses relacionades amb la notaria i el registre amb l'argument que el termini per fer-ho ja havia expirat, si havien transcorregut 5 anys, com estableix el Codi Civil.

Això faria que el termini per reclamar per aquestes despeses vencés el 14 d'abril de 2024, quan es compleixin els 5 anys de la declaració d'abusividad de la clàusula per part del Suprem, tenint en compte la congelació de terminis processals que es va aplicar durant la pandèmia.

No obstant això, a finals de gener el TJUE va establir que el termini per recuperar les despeses hipotecàries comença a explicar quan el client coneix que la clàusula és abusiva, la qual cosa obre la porta que milers de famílies continuïn reclamant més enllà del 14 d'abril.

Des d'Asufin recorden que l'associació va guanyar una demanda col·lectiva contra Kutxabank, Caixa Espanya Duero (ara Unicaja), ING i Deutsche Bank, que beneficia tots els clients que hagin pagat per les despeses a aquestes entitats, sense necessitat de litigar. En cas que la hipoteca tingués una comissió d'obertura, també es podria reclamar.

Encara que el Suprem va establir el 2019 que la comissió d'obertura no era abusiva, el TJUE va considerar que havia de ser transparent per ser vàlida, la qual cosa implica que els tribunals han de valorar si el consumidor va poder avaluar les conseqüències de pagar una comissió d'obertura i entendre que el seu objecte és compensar les despeses d'estudi i de tramitació d'una sol·licitud de préstec, assenyalen des de la OCU.

I als anteriors se sumen altres reclamacions relacionades amb hipoteques, per exemple, per les assegurances de prima única.

A molts contractes hipotecaris anteriors a 2019 s'obligava el client, no només a contractar una assegurança de vida vinculada a la hipoteca, sinó a pagar la totalitat de la prima de l'assegurança de vida en el moment de contractar-la.