La distància entre Mercadona i El Corte Inglés, els dos gegants de la gran distribució a Espanya al costat d'Inditex, és cada vegada major. Tant com del doble a favor de la cadena de supermercats que presideix Juan Roig, les vendes del qual ja dupliquen les dels famosos grans magatzems. En concret, la xifra de negoci de l'empresa valenciana el 2022 –el primer any sense restriccions per la covid– es va situar en 31.041 milions impulsada per la inflació, mentre que El Corte Inglés va tancar l'exercici amb 15.327 milions en ingressos.

Pel que es refereix als beneficis, la diferència a favor de Mercadona és encara més gran en termes relatius. Els 718 milions que va guanyar l'any passat suposen més que triplicar el benefici net recurrent dels grans magatzems. En concret, descomptats els extraordinaris que li ha reportat l'aliança estratègica amb Mutua per operar al mercat d'assegurances, els guanys nets de l'empresa que presideix Marta Álvarez van ser de 207 milions. Si es tenen en compte les plusvàlues de la venda de la meitat de negoci assegurador, per la qual va ingressar 550 milions, els guanys nets l'any passat es van disparar als 870 milions, un rècord que suposa multiplicar per set les de l'exercici precedent.

Mercadona, per davant des de 2010

Lluny queden ja els temps en què El Corte Inglés i Mercadona es disputaven el tron dels grans del comerç minorista amb volums de vendes semblants. Des que la cadena de supermercats de Juan Roig va donar el sorpasso el 2010, la bretxa entre ambdós no ha fet més que ampliar-se a favor seu, tant en volum d'ingressos com en beneficis. Abans de l'arribada de la crisi de 2008 era El Corte Inglés que manava clarament en aquesta particular cursa. Les seves vendes abans de 2008 fregaven els 18.000 milions davant els 12.100 de Mercadona i els seus beneficis anuals excedien els 712 milions davant els 336 milions que Mercadona va guanyar l'any previ a l'esclat de la crisi. Quinze anys després, les tornades no només s'han invertit, sinó que les diferències en vendes s'incrementen a favor de Mercadona.

Amb tot, per sobre d'ells dos se situa Inditex, que amb els seus més de 32.569 milions de facturació ja ha depassat ambdós per tornar a col·locar-se com a líder indiscutible de la gran distribució espanyola. Entre totes tres facturen més de 78.100 milions d'euros i donen ocupació a més de 340.000 persones de forma directa.

Creixement sostingut

Els 15.000 milions de distància entre les vendes de Mercadona i les d'El Corte Inglés marquen la diferència més gran entre ambdós de l'última dècada, amb l'única excepció de 2020 perquè l'estat d'alarma va restar moltes més vendes al grup El Corte Inglés, l'activitat del qual inclou també la venda d'assegurances, viatges, òptica o informàtica, entre altres productes. Des de 2010, any en què Mercadona va superar per primera vegada en vendes a la cadena de grans magatzems, l'evolució dels seus ingressos ha estat desigual. Mentre El Corte Inglés ha anat alternant exercicis de creixement i de descens de vendes, Mercadona ha continuat incrementant els seus ingressos anuals fins a consolidar-se a prop dels 20.000 milions d'euros a mitjans de la passada dècada i depassar el llistó dels 30.000 milions aquest any.

La tendència entre les dues empreses també és diferent referent a l'ocupació. Mentre Mercadona ja supera els 99.000 treballadors entre Espanya i Portugal, El Corte Inglés està en plena execució d'un pla de reestructuració de plantilla que afecta més de 2.100 empleats dels quals 630 sortiran de l'empresa amb un pla de baixes incentivades.

La inflació impulsa els ingressos

El 2022 ha estat un bon exercici per a les dues companyies, tant per la recuperació del consum pel final de la pandèmia com per la contribució de l'elevada inflació a l'augment d'ingressos. Segons els resultats que El Corte Inglés ha donat a conèixer aquest divendres, els 15.300 milions en ingressos del total del grup representen un avenç del 22,5% i ja se situa per sobre de nivells preus a la covid-19. Els 714 milions de beneficis impulsats pels ingressos extraordinaris són el seu rècord històric, però els 207 milions de benefici recurrent també suposen una millora del 72% respecte a l'any anterior. Al conjunt de bones notícies s'uneix a més la reducció del deute, que marca un nou mínim en 15 anys i completa un exercici que el grup qualifica d'històric. El resultat brut d'explotació (ebitda) va assolir els 951 milions d'euros, un 18,3% més que el 2021, gràcies a "la bona evolució del negoci, l'optimització de costos i els encerts en la gestió, cosa que ha permès consolidar el camí de creixement i assolir els beneficis més grans dels últims anys malgrat la situació econòmica." De fet, l'impacte negatiu només per l'increment dels costos energètics s'estima en 150 milions d'euros.

El retail, amb 12.213 milions d'euros i un creixement del 7,8%, aporta el gruix dels ingressos del grup. Només les vendes de moda ja suposen 4.683 milions d'euros, un 16,3% més que l'any anterior i pràcticament un terç dels ingressos de tot el grup. Els ingressos de l'àrea de restauració i alimentació creixen un 6,1% fins a assolir els 2.827 milions d'euros, per sobre de la qual cosa creix l'àrea d'electrònica, esport i lleure, que augmenta un 2,4% fins a 2.184 milions d'euros. Entre els negocis no retail, destaca la millora del Grup Viatges El Corte Inglés, la xifra de negocis del qual ha assolit els 1.677 milions davant els 472 milions de l'any anterior, la qual cosa reflecteix la forta recuperació del turisme l'any passat després del final de les restriccions per la pandèmia.

Mercadona, amb la rendibilitat en mínims

Per part de Mercadona, líder de la distribució alimentària a Espanya, el passat exercici també va estar marcadament condicionat per l'increment de les matèries primeres, els aliments i l'energia. Els seus ingressos van créixer un 11% fins a 31.041 milions d'euros impulsats per l'increment de preus, mentre que els beneficis es van incrementar un 5,58% fins a 718 milions d'euros malgrat renunciar a 0,6 punts de marge –l'equivalent a 140 milions d'euros– per evitar traslladar als preus de venda tot l'increment suportat en els costos. La cadena de Juan Roig va tancar el 2022 amb un nivell de rendibilitat dels més baixos de la seva història: 2,5 cèntims de benefici per euro venut.