Eroski va obtenir uns guanys de 64 milions d'euros, a prop d'un 40% menys, per l'augment dels costos. El grup va tancar els comptes de 2022, a 31 de gener de 2023, registrant un augment del 7% en les vendes fins a assolir els 5.476 milions d'euros, segons ha informat la companyia aquest dimecres.

La companyia ha assenyalat que ha estat un exercici molt afectat pel fort increment dels costos dels productes venuts (del 15% de mitjana), "parcialment assumit pel grup contra el seu marge brut, que es va reduir en un punt percentual, per contenir els preus de venda". D'aquesta manera, Eroski destaca que és una xifra significativa en un sector "amb uns marges ja molt ajustats". Així, el resultat de l'exercici es va reduir fins a l'1,32% de les vendes realitzades.

En aquest sentit, els 64 milions de benefici net obtingut suposen un descens del 38,9% respecte als 104,6 milions de l'any anterior, els millors que va obtenir des de l'any 2007 amb els quals deixava enrere les pèrdues de 77,6 milions de 2020. L'ebitda (resultat brut) del grup va superar els 280 milions d'euros a tancament de l'exercici, gràcies a les mesures de "millora de productivitat i eficiència implantades en diversos processos de la cadena de valor".

Quant a les vendes brutes, que van créixer més d'un 7% fins als 5.476 milions d'euros, Eroski destaca en el comunicat que s'han vist impulsades principalment per l'efecte de la inflació sobre els preus, que van pujar un 12% de mitjana, malgrat l'increment mitjà del 15% en els costos dels productes.

Així mateix, la companyia ha destacat que l'evolució del negoci també ha tingut un efecte positiu en l'augment de les vendes de productes de marca pròpia, que han crescut un 7% en participació. No obstant això, les vendes van descendir un 2% en volum, per efecte de la reducció de la mida de la cistella de la compra.

Normalització dels resultats financers

"L'exercici 2022 ha estat positiu malgrat la seva complexitat. Hem obtingut un benefici inferior a l'any anterior com a conseqüència de l'augment dels costos, de la normalització dels resultats financers i, de forma destacada, per la decisió de reduir els nostres marges per contenir els preus i incrementar la nostra activitat promocional", ha destacat Rosa Carabel, consellera delegada del grup Eroski, Rosa Carabel.

A més, Carabel destaca haver consolidat els resultats positius, "incrementat la nostra quota de mercat en zones de referència com Galícia i les Balears, revertit la tendència a Catalunya, i mantingut el nostre lideratge a Navarra i el País Basc. Per tant, l'acompliment ha estat favorable".

El benefici operatiu corrent del grup va registrar un resultat de 204 milions d'euros, un 10% superior al de 2021, situant-se en ràtios sobre vendes similars als de l'exercici anterior. D'altra banda, Eroski assegura que en aquest context de "pressió inflacionària" del 2022, va registrar un "notable" augment de les despeses relacionades amb la seva gestió i ha destacat el "sobrecost" de més de 38 milions que va suposar l'increment de partides com els arrendaments, el transport i el personal.

D'aquesta manera, les mesures d'eficiència implantades al llarg de tota la cadena de valor de l'organització van assolir els 0,83 punts percentuals i van permetre fer front als sobrecostos sense haver d'incorporar-los en la seva totalitat als preus de venda i mitigar així l'efecte sobre els consumidors.

El seu resultat ordinari es va situar en 128 milions d'euros i suposa un descens del 50% respecte al mateix període de l'any anterior. El grup ha destacat que aquesta variació està motivada principalment pel resultat financer, l'evolució interanual del qual "és reflex de la circumstància extraordinària del passat exercici, derivada del compliment dels acords de refinançament," ha precisat.

Eroski S.Coop guanya un 45% menys

Eroski ha remarcat que, en col·laboració amb els seus proveïdors, va desenvolupar un "intens" programa comercial per impulsar l'estalvi durant el 2022, a través diverses campanyes promocionals i del seu club de fidelització. "Hem fet un enorme esforç per respondre a les necessitats del consumidor, intensificant les nostres accions per facilitar l'estalvi i frenar, en la mesura dels possible, l'increment dels preus en un context inflacionari desmesurat", ha destacat Carabel.

La directiva ha apuntat que el passat exercici van transferir estalvis per valor de 335 milions a les persones consumidores a través d'una activitat promocional "intensa i d'una vigilància i ajustament dels preus". "Demostrant novament un nivell molt alt de responsabilitat i compromís", ha explicat la CEO. El grup Eroski va reduir el deute financer en 44 milions d'euros, fins a situar-la en 909 milions d'euros, sumant una reducció total de deute de 2.514 milions d'euros des de 2009.

Per la seva part, la matriu cooperativa Eroski S.Coop va presentar un resultat positiu de 32,07 milions d'euros, davant els 58,7 milions de 2021, el que suposa un descens de 45,3%. La cadena de supermercats explica que el resultat s'ha vist "igualment afectat per l'impacte de l'increment de costos i la seva assumpció parcial a través de la reducció de marges per minimitzar l'efecte de la inflació a la butxaca de les famílies".

Així mateix, Eroski va incorporar a 1.268 persones com socis cooperativistes l'any 2022, el que suposa haver-hi elevant la xifra total de socis treballadors de la cooperativa matriu, al tancament del passat exercici, a 9.500 persones.

Expansió: 78 noves obertures i més de 600 establiments franquícia

Respecte a l'expansió del grup, l'empresa destaca que va reforçar el seu lideratge a les regions del nord d'Espanya (des de Galícia a les Balears) on concentra les inversions a nous establiments propis i en la transformació de la seva xarxa de botigues. A tancament de l'exercici 2022, va millorar la seva quota de mercat a Galícia i a les Balears i es manté com a líder a País Basc i Navarra. A més, va incrementar la seva presència a nivell nacional a través de la inauguració de 78 botigues, entre pròpies i franquiciades.

Amb l'obertura de 67 franquícies, Eroski va elevar per sobre dels 600 establiments la seva xarxa franquiciada i també va emprendre la renovació de 91 botigues de la seva xarxa comercial. Quant a instal·lacions logístiques, després d'una inversió de 18,5 milions d'euros, Eroski va finalitzar la construcció de la plataforma de producte fresc de Sigüeiro, la infraestructura logística més gran del sector a Galícia.

Al costat de la inauguració en de la plataforma logística de Júndiz (Vitòria-Gasteiz) en el 2021 i la posada en marxa de la plataforma de frescos de Caprabo en la ZAL Port de El Prat de Llobregat a finals del 2020, culmina el redisseny del seu mapa de plataformes de frescos de la zona nord, "clau per a l'estratègia d'Eroski entorn del producte fresc i local i per a sostenibilitat mediambiental i econòmica de la cadena de valor".