"Iryo està interessada en la ruta que uneix Barcelona amb París, hi estem treballant", confirmava aquest dijous Simone Gorini, conseller delegat de la companyia, en un encontre en la qual celebrava el seu primer any d'operacions a Espanya. El 25 de novembre de 2022, es va estrenar en la línia Madrid-Barcelona i ara, dotze mesos després, ja han assolit 11 rutes i concentren el 30% de quota de mercat al sector ferroviari d'alta velocitat, on competeix amb la francesa Ouigo i amb l'empresa pública, Renfe.

També hi competirà a França. Doncs SNFC (la matriu d'Ouigo) va iniciar el recorregut entre Barcelona i París el desembre de 2022, fa gairebé un any. I Renfe ha declarat que preveu estrenar aquesta ruta el 2024, previsiblement de cara a la celebració dels Jocs Olímpics, que comencen al juliol. "Són més de 6 hores de ruta, sabem que és llarg, però hi ha interès en el mercat i l'èxit de París-Milà ens avala".

I és que Iryo, participada en un 45% per Trenitalia a més d'Air Nostrum i Globalvia, ja ofereix una ruta similar d'aproximadament 6 hores que uneix la capital francesa amb la ciutat italiana. Per això, Simone Gorini, es mostrava segur que la nova ruta funcionària.

D'altra banda, el conseller delegat ha revelat algunes xifres del seu primer any operand a Espanya, entre elles que ja han fet uns 16.000 viatges, que arriben a ciutats com Madrid, Saragossa, Barcelona, Tarragona, Conca, Valencià, Alacant, Albacete, Còrdova, Sevilla i Màlaga; I que freguen els 600 empleats al país. També que ja han assolit els 5 milions de passatgers transportats i que preveuen un creixement de passatgers del 15% el pròxim 2024.

Així mateix, Gorini destacava que els seus trens viatgen, de mitja, amb una ocupació superior al 66% que en algunes regions, com Andalusia, assoleix el 70%. "Són les rutes que millor funcionen", apuntava. Insistia també que Iryo "té vocació de permanència i de lideratge en aquest país" i assegurava que són aquí "per quedar-se i créixer", per això, acaben d'anunciar que el 10 de desembre connectaran Barcelona amb Sevilla en menys de 6 hores, es tracta d'una nova ruta en la qual la companyia té "molta confiança".

Iryo també està interessat en nous trajectes a determinades comunitats autònomes, com Galícia, el País Basc o el Corredor de la Mediterrània, de cara a la segona fase de liberalització del sector ferroviari. "Estem a punt per acollir totes les oportunitats que puguin sorgir". Però matisava, "és Adif qui està treballant en això, ha de repartir aquesta capacitat". El que sí que té clar la companyia és que si estrenen noves rutes, "clarament" hauran de comprar més trens per atendre aquesta demanda. Actualment, tenen una flota de 20 trens.

Sobre l'acord assolit amb Air Europa el passat mes de juny per vendre bitllets combinats de tren i avió, el CEO d'Iryo comentava que "està funcionant molt bé" perquè facilita l'experiència de viatge als clients que han de volar des d'una ciutat diferent del seu punt de partida. En aquest sentit, anticipava que aquesta aerolínia no serà l'única, perquè estan treballant a estendre'l a altres companyies, "sempre en el format de multimodal, de bitllets combinats", aclaria.

Finalment, sobre la liberalització de rodalia, ha rebutjat que Iryo estigui interessat "de moment" en oferir també a Espanya serveis de rodalies. "Si hi ha novetats les comunicarem", concloïa Simone Gorini.