L'arribada d'Ouigo i Iryo ha revolucionat el sector ferroviari espanyol, monopolitzat per Renfe fins fa dos anys. La companyia pública era l'única operadora de trens d'alta velocitat a l'Estat fins que, el 2021, va irrompre l'empresa francesa i el 2022, la italiana. Amb la seva arribada s'ha disparat l'oferta en alguns corredors, i els tres competidors han hagut d'abaixar els preus significativament.

"Veiem que, on encara no hi som, com al corredor Madrid-Andalusia, els preus només han baixat un 6%, i on sí que hi som, tot el sector ha abaixat les tarifes un 40%", revelava aquest dijous la presidenta d'Ouigo, Hélène Valenzuela, en una trobada. Fa poc, un informe de la CNMC indicava que als corredors on la competència s'ha incorporat abans i ja hi ha tres competidors, com al de Madrid-Barcelona i al de Madrid-València, el preu mitjà del bitllet ha baixat uns 25 euros i uns 16 euros, respectivament, en comparació amb abans de la liberalització.

Així mateix, s'ha incrementat el nombre de passatgers que viatja amb tren, i les quotes de mercat s'han repartit. Fins al 2021, Renfe concentrava tot el mercat de l'alta velocitat, però ara ha reduït al 55% la seva quota a la ruta Madrid-Barcelona (la més transitada), que opera sota la marca d'Ave i Avlo, mentre que Iryo ha aconseguit el 24% i Ouigo, el 21%.

"Hi ha molta demanda, estem en una competència dura i lluitem cada dia els tres operadors. Però la notícia positiva és que el tren està creixent, guanyant l'avió i el cotxe", comentava el president de Renfe, Raül Blanco, a la mateixa trobada. La CNMC també posava de manifest, en un estudi recent, que al corredor més demandat, el que uneix Madrid i Barcelona, més del 78% de passatgers ja trien l'alta velocitat, i la resta, el transport aeri.

Aquesta quota voreja el 90% al trajecte Madrid-València, i als trajectes que uneixen Madrid amb Sevilla, Màlaga i Alacant. Precisament per això, la norma que previsiblement aprovarà el nou govern espanyol per vetar els vols curts quan hi hagi la possibilitat de cobrir el trajecte amb tren, no tindrà un impacte significatiu en les aerolínies, que han declarat que molts d'aquests vols curts ja s'han eliminat davant l'impuls de l'alta velocitat.

Precisament d'això va parlar Carlos Bertomeu, president d'Iryo, que va defensar que han de ser els ciutadans qui triïn el mètode de transport segons les seves necessitats. En aquest sentit, explicava que al corredor Madrid-Barcelona les freqüències aèries han disminuït un 72% els últims anys. I que cinc milions de passatgers han passat de l'avió al tren. Malgrat això, el sector aeri no ha deixat de créixer. De fet, són en nivells gairebé rècord de passatgers.

Per aquesta raó, demanava que no es prohibís res "amb mesures amb poca profunditat", referint-se a la mesura anunciada a l'acord de govern entre PSOE i Sumar. A parer seu, és millor que hi hagi prou oferta i que el passatger decideixi.

D'altra banda, la presidenta d'Ouigo assenyalava dos beneficis més de l'alta velocitat que a Espanya s'han accelerat gràcies a la presència de més competidors: la reducció d'emissions, ja que es fa servir menys el cotxe i l'avió en aquests trajectes, i amb tren és menys contaminant; i la reducció de la mortalitat, tenint en compte que els accidents de trànsit per carretera són més nombrosos que la resta. "El tren és un transport verd i segur", apuntava.