Renfe continua sent líder al mercat d'alta velocitat a tots els corredors, però la italiana Iryo i la francesa Ouigo li han "robat" un 45% de la quota al corredor Madrid-Barcelona en el segon semestre d'aquest any. Aquest corredor Madrid-Barcelona va registrar en el tercer trimestre un 43 % més de viatgers que en el mateix període de 2019, resultat de l'augment de l'oferta i de la baixada de preus associada.

Segons les dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), l'alta velocitat va batre el seu rècord històric de viatgers en el segon trimestre de l'any, amb 8,32 milions de passatgers (un 33% més que un any abans), impulsada per la competència entre companyies després de l'entrada d'aquests nous operadors. La competència ha fet que viatjar entre Madrid i Barcelona costi ara 25 euros menys que abans de la liberalització i entre Madrid i València, 16 euros menys.

En el trajecte Madrid-Barcelona Renfe va tenir una quota del 55% (agrupant els productes Ave i Avlo), mentre Iryo va escalar fins al 24% i l'empresa pública francesa Ouigo va aconseguir el 21%. En la línia Madrid-València Renfe té un 49% de quota i en el Madrid-Alacant, un 76%. En les línies amb Andalusia, Iryo (que opera des del 31 de març) va atreure el 20% dels viatgers. Ouigo encara no opera aquestes línies perquè està homologant els seus trens.

Baixades de preus

Als corredors en els quals la competència s'ha incorporat abans i hi ha ja tres competidors (Madrid-Barcelona i Madrid-València), els preus mitjans són entre 7 i 8 cèntims d'euro/viatger/km, davant els 11-13 cèntims d'euro/viatger/km abans de la liberalització.

En els corredors entre Madrid i Andalusia es van registrar entre abril i juny dos milions de passatgers, un 28 % més que en el mateix trimestre de 2022, i en el Madrid-Alacant, després de l'entrada d'Iryo i Ouigo, es van assolir els 750.000 viatgers (un 32% d'augment). Entre abril i juny, el trajecte Madrid-Barcelona va registrar 3,6 milions de viatgers (36% de creixement); i el Madrid-València gairebé va duplicar els passatgers d'un any abans, fins als 1,3 milions de viatgers, amb una alça del 86%.

Un milió de passatgers van utilitzar el corredor Madrid-Sevilla (un 30,3% més) i el Madrid-Màlaga/Granada va créixer el 25,8%. L'ocupació (viatgers/places ofertes) en la relació Madrid-Barcelona va fregar el 95 % i va superar el 85 % als corredors Andalusia. En el cas dels trajectes a Llevant, no va assolir el 70%.

Segons els preus mitjans recollits per la CNMC, entre abril i juny, Iryo, Ouigo i l'Avlo de Renfe van oferir els bitllets més barats, amb preus en el servei Madrid-València entre 22 i 26 euros; en el Madrid-Alacant entre 22 i 32 euros i en el Madrid-Barcelona, entre 40 i 47 euros.

En els trajectes Madrid-Sevilla i Madrid-Màlaga, amb només dos competidors, els preus mitjans més baixos superen els 55 euros. La Mitjana Distància afectada per la gratuïtat dels bitllets (els convencionals) o el descompte del 50 % (els d'alta velocitat) per als viatgers freqüents, van continuar captant nova demanda. Per contra, els viatgers de Rodalies van romandre estables des de l'últim trimestre de 2022 i en nivells similars als de 2019.

Els viatgers de Llarga Distància Convencional es van estabilitzar en nivells lleugerament inferiors als d'abans de la covid. L'activitat de transport de mercaderies va millorar respecte al trimestre anterior, però va ser pitjor que en el mateix trimestre de 2022, amb caiguda del 12-13 % en les tones netes transportades i en les tones netes per quilòmetre. La quota de mercat (en tones per km) de Renfe Mercancías ha quedat en el 46%, després de perdre 4 punts percentuals en el segon trimestre. Captrain i Continental han registrat quotes del 19% i 15% respectivament.