Iberia i sindicats reprendran aquest dimecres les negociacions per evitar noves aturades en el servei de l'handling després que la reunió d'ahir finalitzés sense acord i després de la proposta de la companyia de crear una nova empresa que aglutini tots els treballadors de tots els centres de treball de la Direcció de Serveis Aeroportuaris.

Després de la trobada entre les parts celebrada aquest dilluns, fonts de la companyia han assenyalat a Europa Press que Iberia "manté la seva oferta sobre la taula" amb la seva proposta per al servei d'handling.

Des de Comissions Obreres (CCOO) van expressar que "no hi ha res firmat" i que el sindicat "només assolirà un acord si és d'única afectació per als aeroports afectats per la pèrdua de les llicències". Per la seva part, UGT va amenaçar amb una vaga indefinida en Iberia si la companyia no dona les "solucions adequades i immediates" per a l'handling, amb la proposta d'aquesta convocatòria a la resta de forces sindicals.

Així ho va expressar el sindicat en un comunicat, en el qual subratlla que el handling d'Iberia "passa per una solució negociada" amb la representació dels treballadors. Així mateix, assegura que estan disposats a "sentir tot el que l'empresa hagi de dir sobre això", amb la intenció d'analitzar les dades amb "la professionalitat i serietat que ha caracteritzat sempre" a l'organització.

Una nova companyia i sortides voluntàries

Iberia ha proposat la creació d'una nova empresa, participada al 100% de IAG i amb majoria d'aquesta aerolínia, que aglutini tots els treballadors de tots els centres de treball de la Direcció de Serveis Aeroportuaris, així com un pla de viabilitat que contempla baixes incentivades i prejubilacions per a 1.727 treballadors.

Tots els treballadors que passin a la nova societat seguiran sota el conveni d'Iberia i mantindran totes les condicions i drets sense cap canvi. Això inclou el blindatge "per tota la vida" dels sistemes de progressió i antiguitat.

En concret, la creació d'aquesta nova companyia contempla la desvinculació de 1.727 persones fins al 31 de desembre de 2026. Aquesta desvinculació es realitzaria a través de baixes incentivades per a les menors de 56 anys en el moment de l'extinció del contracte i de prejubilacions per als majors d'aquesta edat.

Des del moment de l'extinció del contracte de treball i fins a complir els 65 anys, l'empresa abonaria en 12 pagues anuals un complement que variaria en funció de l'edat en la qual s'acollís a tal mesura sobre el salari regulador, és a dir, sobre el total de les seves percepcions anuals brutes.

Des de l'aerolínia expliquen, tanmateix, que això no suposaria una retallada de la plantilla, ja que aquest procés es planteja com una oferta "sempre voluntària i sempre d'acord amb els sindicats" a tots els treballadors.

En concret, posen èmfasi en aquells més veterans (majors de 56) que podrien acollir-se a la prejubilació, una demanda molt reiterada per part de la plantilla a causa del caràcter físic d'aquest treball. Iberia ha acceptat aquesta proposta, que surt dels sindicats, en considerar que permetrà fer més competitiva la nova empresa. Les sortides es negociaran amb condicions "sensiblement millors" que les del conveni del sector.