UGT ha amenaçat aquest dimarts amb una vaga indefinida a Iberia si la companyia no dona les "solucions adequades i immediates" per al handling, amb la proposta d'aquesta convocatòria a la resta de forces sindicals. Així ho ha expressat el sindicat en un comunicat, en el qual subratlla que el handling d'Iberia "passa per una solució negociada" amb la representació dels treballadors.

Així mateix, assegura que estan disposats a "sentir tot el que l'empresa hagi de dir sobre això", amb la intenció d'analitzar les dades amb "la professionalitat i serietat que ha caracteritzat sempre" a l'organització. Per això, els representants d'UGT participaran aquest tard en la reunió amb la "intenció clara de tancar aquest assumpte", però recorda que la plantilla mereix "una solució que garanteixi el futur de tot el negoci de handling d'Iberia i de les persones treballadores".

En cas de no ser així, UGT està decidit a proposar una vaga indefinida per a tots els treballadors de la companyia, ja que no permetrà que "es continuï jugant amb els treballadors". La solució "ha de passar pel manteniment de tots els drets i garanties dels treballadors d'Iberia, han recalcat.

Una nova companyia i sortides voluntàries

Aquest mateix matí, Iberia ha proposat la creació d'una nova empresa, participada al 100% de IAG amb majoria d'aquesta aerolínia, que aglutini tots els treballadors de tots els centres de treball de la Direcció de Serveis Aeroportuaris, així com un pla de viabilitat que contempla baixes incentivades i prejubilacions per a 1.727 treballadors.

Tots els treballadors que passin a la nova societat seguiran sota el conveni d'Iberia i mantindran totes les condicions i drets sense cap canvi. Això inclou el blindatge "per tota la vida" dels sistemes de progressió i antiguitat.

En concret, la creació d'aquesta nova companyia contempla la desvinculació de 1.727 persones fins al 31 de desembre de 2026. Aquesta desvinculació es realitzaria a través de baixes incentivades per a les menors de 56 anys en el moment de l'extinció del contracte i de prejubilacions per als majors d'aquesta edat.

Des del moment de l'extinció del contracte de treball i fins a complir els 65 anys, l'empresa abonaria en 12 pagues anuals un complement que variaria en funció de l'edat en la qual s'acollís a tal mesura sobre el salari regulador, és a dir, sobre el total de les seves percepcions anuals brutes.

Des de l'aerolínia expliquen, tanmateix, que això no suposaria una retallada de la plantilla, ja que aquest procés es planteja com una oferta "sempre voluntària i sempre d'acord amb els sindicats" a tots els treballadors.

En concret, posen èmfasi en aquells més veterans (majors de 56) que podrien acollir-se a la prejubilació, una demanda molt reiterada per part de la plantilla a causa del caràcter físic d'aquest treball. Iberia ha acceptat aquesta proposta, que surt dels sindicats, en considerar que permetrà fer més competitiva la nova empresa. Les sortides es negociaran amb condicions "sensiblement millors" que les del conveni del sector.

8.000 empleats en els serveis de l'handling

En l'actualitat treballen en els serveis d'handling d'Iberia uns 8.000 empleats, dels que 4.000 estaran afectats per les subrogacions, si no s'arriba a acord.

Tanmateix, no tots passarien a la nova societat, si es constituís, ja que alguns són de subrogació obligatòria, és a dir, que presten serveis a tercers i passaran a les noves empreses operadores, encara que aquests són "una minoria", segons han confirmat fonts d'Iberia a Europa Press.

Una nova marca i expansió nacional

Aquesta nova societat també tindria una marca nova, comptaria amb un centre d'excel·lència de Formació Professional d'handling en La Muñoza (al costat de Barajas) i plans de creixement nacional i internacional, especialment de cara a Europa i Amèrica Llatina.

La companyia destaca que "comprèn la incertesa" dels treballadors, però recalca que, per poder oferir "un futur gol als empleats dels aeroports amb llicència com sense ella" és necessari que "tots romanguin units en una única empresa".

"És l'oportunitat per forjar un futur sòlid i convertir-se en un dels referents del handling internacional", destaquen en el comunicat difós aquest dilluns, on subratllen que "la nova empresa és el vehicle per donar viabilitat al negoci, sense restar drets a cap treballador procedent d'Iberia".

L'aerolínia ha proposat aquesta mesura com a solució a la situació derivada de l'últim concurs de handling d'Aena, resolt el 26 de setembre, en el qual va perdre la llicència de vuit grans aeroports: Bilbao, Màlaga, Alacant, Palma de Mallorca, Eivissa, Barcelona, Las Palmas i Tenerife Sud.

Això va provocar una sèrie de conflictes en la companyia, des d'un procés judicial contra el concurs fins a negociacions amb els sindicats per provar de trobar una solució que beneficiés tant els treballadors com la companyia.

En aquest procés s'han produït dues convocatòries de vaga que finalment es van suspendre (en el pont de desembre i Nadal) i quatre jornades de vaga entre el 5 i el 8 de gener que van provocar la cancel·lació de 444 vols de la companyia, retards i problemes amb el trasllat d'equipatge.

Marges molt estrets

La companyia assegura que el handling i els milers de persones que formen part dels serveis d'assistència a terra "són importants per a Iberia". No obstant això, recorda que els marges són estrets i es necessita un gran volum de negoci que "només es pot assolir de manera sostenible prestant serveis a terceres companyies", motiu que ha anat al·legant durant les negociacions per no acollir-se a l'autohandling.

La companyia assegura que ha analitzat alternatives "amb tota la determinació i assumint la seva responsabilitat" amb l'objectiu de mantenir el negoci a tots els aeroports i trobar solucions que garanteixin la viabilitat i el desenvolupament del negoci d'aquesta nova societat i el futur els treballadors. L'aerolínia posa en relleu que ha apostat "indiscutiblement per convertir l'adversitat en oportunitat" i aconseguir generar noves oportunitats.