Viatjar fins a Madrid des de Barcelona en menys d'una hora? Sortir de la capital catalana a les 12:00 hores i arribar a París una hora i mitja més tard? Recórrer-se el territori en minuts? Encara que podria semblar una utopia per a molts, en el Mobile World Congress (MWC) d'aquest any es pot observar un dels vagons càpsula de Hyperloop, un mitjà de transport terrestre que podria aconseguir una velocitat de 1.200 quilòmetres per hora. Hyperloop TT és un projecte fundat fa una dècada a Tolosa (França) i el seu objectiu a llarg termini és crear "un nou sistema de transport d'alta velocitat entre Barcelona i Madrid o qualsevol altra ciutat", segons apunten des de la companyia.

El tren bala, que podria assolir la velocitat d'un avió o fins i tot superar-la, tindrà una capacitat d'entre 28 i 58 persones i el preu per als usuaris serà més econòmic que el d'un avió. "La idea és que sigui un 25% més barat que un bitllet d'avió, tot i que encara és aviat per afirmar-ho", apunten. A més, aquest tren seria un mitjà de transport sostenible i no perjudicial per al medi natural perquè comptaria amb una despesa elèctrica molt reduïda, per la qual cosa seria respectuós amb el medi ambient. La idea és que el tren mesuri uns 32 metres i que pesi unes cinc tones.

Connectar Barcelona i Madrid en 30 minuts

El projecte de HyperloopTT espera que es pugui llançar una càpsula pel tub cada 40 segons, amb set minuts que es dedicarien a les fases d'embarcament i desembarcament. A més, perquè aquest sistema de viatge a llarga distància sigui efectiu, des de la multinacional argumenten que haurà de recórrer una distància mínima de 600 quilòmetres, el que permetria recórrer la distància entre Madrid i Barcelona en mitja hora o Madrid i París en dues hores.

Hyperloop | Carlos Baglietto

Hyperloop | Carlos Baglietto

Maqueta fabricada amb impressió 3D

Una dotzena d'alumnes de l'escola Elisava de Barcelona han fet múltiples propostes de disseny de l'interior d'un dels vagons càpsula i han treballat de costat amb l'empresa per dissenyar una maqueta de 2,3 metres, fabricada en impressió 3D. La proposta se centra en un espai "pràctic i intuïtiu que permet al passatger continuar amb el seu dia a dia amb total normalitat, un espai diàfan i lliure d'obstacles": embarcarien per reconeixement facial i trobarien el seu seient gràcies a un sensor de moviment, recalquen. ​El sistema hyperloop utilitza tecnologies de levitació i propulsió magnètica dissenyades per aconseguir una velocitat de 1.200 quilòmetres per hora.

Interior del Hyperloop | Carlos Baglietto
Interior del Hyperloop | Carlos Baglietto

Prototips llestos en set anys

Avui dia Hyperloop TT està treballant en quatre prototips diferents: Emirats Àrabs, Tolosa, Estats Units i Alemanya. Més enllà de les xarxes d'alta velocitat, la companyia també està treballant en trens urbans més lents per a viatges entre ciutats. I quan es podrà viatjar en ells? "S'espera que aquests prototips estiguin a punt abans del 2030, encara que el temps dirà", acaben des de la multinacional.