L'Impost de Circulació, també conegut com a IVTM, Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica, segell o vinyeta, per la DGT, és un impost obligatori que s'aplica sobre tots els vehicles de motor perquè puguin circular per les vies públiques de tot el país.

Les seves característiques principals són quatre: la primera és que es paga al municipi on el vehicle tingui la seva adreça fiscal a dia 1 de gener de l'any en curs. La segona és que aquesta adreça ha de coincidir amb el municipi en què estigui empadronat el seu titular. La tercera és que l'impost ha de ser abonat per part del titular del vehicle. I la quarta, que el cost de l'impost pot variar en cada municipi i cadascun pot establir excepcions.

Però precisament aquest punt és el que qüestiona l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), des d'on assenyalen que, com que no hi ha criteris comuns a tot el país, es pot penalitzar en una regió allò que en una altra no es té en compte.

L'OCU creu que l'IVTM s'hauria de reformular

“Si tens cotxe, ja coneixeràs l'impost de vehicles de tracció mecànica o impost de circulació. El que potser no saps és que, tal com està dissenyat el seu càlcul, pot passar que un vehicle contaminant pagui menys que un d'ecològic, atès que no s'ha establert una fórmula estatal amb criteris compartits pels cotxes de combustió i els elèctrics”, indiquen.

Per ara, tot depèn de les bonificacions que vulguin aplicar els ajuntaments. Per això, l'OCU creu que l'IVTM s'hauria de reformular perquè es calculi en funció d'altres criteris com la contaminació real del cotxe. Ja que, paradoxalment, poden sortir afavorits cotxes que consumeixen i contaminen més, davant d'altres de més ecològics.

L'Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM) és un tribut que respon a tres criteris. D'una banda, és un tribut municipal: cada ajuntament és responsable de la seva gestió, cosa que significa que les tarifes poden variar segons on visquis; a més, l'impost és anual, s'ha de pagar cada any i el més còmode és tenir-lo domiciliat, per evitar oblits, constrenyiments i recàrrecs.

I finalment, es paga pel fet de posseir un vehicle. Grava la titularitat de vehicles aptes per circular per vies públiques, independentment de si se'ls dona un ús particular, professional, etc, recorda l'OCU.

Com es calcula l'impost de circulació?

L'Estat espanyol estableix unes tarifes mínimes que els ajuntaments poden modificar, fent que baixi o pugi segons els criteris que ells decideixin. I per exemple, alleugen mitjançant bonificacions a determinats propietaris. Sent el cas dels que tenen una discapacitat, fan servir combustibles ecològics, tenen cotxes històrics...

Però també penalitzen amb coeficients multiplicadors determinats vehicles. En general, els de més potència fiscal. Per això, l'OCU insisteix que, si es planteja una nova fórmula per calcular aquest impost.