El departament d'IT de Vueling té 550 empleats, repartits entre els centres d'excel·lència en innovació que ha creat a Saragossa, amb 140 persones, i Viladecans (Barcelona), amb més de 400 empleats, i en els quals es treballa sense parar per donar suport a l'estratègia de les àrees de negoci de l'aerolínia low-cost, del grup IAG. L'àrea d'innovació i desenvolupament que dirigeix Javier Álvarez utilitza la metodologia Agile, amb la creació d'equips per a un producte amb els professionals de la companyia i la incorporació d'empleats dels seus partners tecnològics en l'estructura del departament, per a cada un dels desenvolupaments.

Es tracta de partners estratègics perquè no hi ha una simple relació de client/proveïdor sinó que són relacions a llarg termini, "perquè és bo que entenguin les nostres necessitats, que els seus professionals estiguin integrats amb el nostre equip, encara que òbviament la gestió del seu personal la fan ells". "La col·laboració és, generalment, d'àmbit local per fomentar el talent de l'entorn, i tenim aliances tecnològiques amb una dotzena d'empreses que treballen amb nosaltres a Viladecans i unes altres vuit a Saragossa", manifesta Álvarez. Són companyies com Hiberus, Gteam, Ditec Technology, IN2 (INnovating 2gether) o Kenos Technology, per citar-ne algunes, que aporten talent a la xarxa d'innovació de Vueling per a projectes concrets. Hiberus és una tecnològica amb més de 2.500 empleats en plantilla i, que al final de l'any 2022, va facturar més de 100 milions d'euros. Gteam és una empresa de cerca de solucions de serveis de TI i consultoria de TI. Ditec Technology combina diferents tecnologies amb interfícies personalitzables, garantint una experiència òptima per a l'usuari. IN2 (INnovating 2gether) especialitzada en la creació de solucions basades en codi obert per als processos de negoci. Kenos Technology és una consultoria tecnològica, que es dedica a l'assessoria en tecnologies de la informació, consultoria estratègica i desenvolupament de tecnologies.

"Dins de les estratègies sempre intentem que la tecnologia sigui important i jugui un paper rellevant i ser innovadors, és a dir, provar coses que no s'han fet en altres llocs. La veritat és que s'ha fet des del principi, o sigui el nostre ADN com a companyia, sempre ha estat la innovació", exposa Álvarez. Recorda que van ser la primera aerolínia d'Europa que va implantar el pagament per mòbil (pay wallet) i "ara l'utilitza un percentatge altíssim dels nostres clients en l'aplicació mòbil i s'ha estès a la major part de les aerolínies".

Això requereix un esforç inversor considerable que se situa en un 1,4% del volum de facturació de la companyia que, el 2022, va obtenir una xifra total d'ingressos de 2.600 milions d'euros, amb un increment del 156,3% respecte a l'any anterior. "Els pressupostos -diu Álvarez- són molt complexos, perquè hi ha partides diverses -equips, llicències, eina de programari- però tenir una inversió en innovació sobre la facturació de l'1,4%, està molt bé si tenim en compte que som una low-cost i que la recomanació d'organismes consultors com SITA -líder mundial en solucions de tecnologia i informació per a la indústria del transport aeri- és que es destini a innovació un 1,5%".

Vueling innova amb la computació quàntica

I, en el joc de la innovació, ara el repte és la quàntica. "Estem treballant des de l'any passat en la utilització de computació quàntica, perquè creiem que ens pot ajudar amb el procés de les dades", assegura. Des del departament de Data i Analytics, Vueling gestiona les dades de manera que pugui fer prediccions per millorar l'operativa dels seus vols, en funció de les preferències que les dades vaticinen que tindran els usuaris. "Però fins ara és un procés que tarda hores, moltes, en canvi, amb la computació quàntica aquest temps es reduirà considerablement i podrem afinar més en la nostra operativa de vols, de manera que els proporcionarem més robustesa", manifesta Álvarez.

La computació quàntica permet utilitzar funcions estadístiques molt complementàries i més precises que les prediccions amb Data, i per a Vueling és molt important conèixer "el comportament dels nostres clients a molt llarg termini, és a dir, a 12 o 18 mesos vista, saber quines freqüències prefereixen els nostres clients, quins dies, etcètera". Els algoritmes que proporciona l'ús de la computació quàntica "ens permet ajustar-nos molt més a les preferències dels clients i ser més eficients". De moment, s'estan fent diverses proves, però el director d'IT és optimista i creu que l'any vinent ja es podrà implantar en algunes de les aplicacions.