El llançament de GPT-5, l'última versió del popular xatbot d'OpenAI, no ha estat exempt de polèmica. Tot just hores després de la seva presentació, usuaris de xarxes socials van començar a assenyalar errors i a ridiculitzar la fredor amb què respon el sistema, malgrat que el director executiu de la companyia, Sam Altman, el va presentar com "un equip d'experts amb doctorat, llestos per ajudar."
Altman havia explicat l'evolució dels seus models amb una metàfora acadèmica: GPT-3 seria similar a conversar amb un estudiant de secundària, GPT-4 amb un d'universitari, i ara GPT-5 equivaldria a dialogar amb diversos doctors en diferents disciplines. Tanmateix, l'experiència dels primers usuaris no sembla coincidir amb aquesta descripció.
En fòrums com Reddit i X (abans Twitter) van circular exemples d'errors bàsics: des de noms mal escrits d'estats i presidents dels Estats Units, fins a la curiosa afirmació que la paraula strawberry manca de la lletra "r". Aquests errors, coneguts com a al·lucinacions, són just les que OpenAI va assegurar haver reduït en la nova versió, disponible fins i tot per als qui no paguen subscripció.
Una personalitat menys propera
Un altre dels comentaris recurrents ha estat la pèrdua de calidesa en les respostes. Diversos usuaris van comparar la diferència entre GPT-GPT-4o i GPT-5 en reaccionar davant de frases quotidianes com "el meu fill acaba de fer els seus primers passos": mentre el model anterior oferia una resposta entusiasta, el nou es limitava a respostes breus i seques. "GPT-5 és absolutament diabòlic", va ironitzar un usuari a Reddit en mostrar com el sistema li va respondre amb un escarit "Apuntat" quan va expressar que era feliç.
Per a la professora Pattie Maes, investigadora del MIT, el canvi reflecteix un estil "menys adulador i més empresarial". Encara que ella el considera positiu, reconeix que molts usuaris valoraven l'empatia i el reforç emocional que oferien versions prèvies. Aquesta fredor, adverteixen alguns analistes, podria traduir-se en la pèrdua de clients, malgrat que OpenAI assegura que ChatGPT assoleix ja 700 milions d'usuaris actius setmanals.
El retorn forçat de GPT-GPT-4o
La controvèrsia va escalar quan l'empresa va retirar models anteriors, inclòs GPT-GPT-4o, un dels més populars. La mesura va generar malestar i més de 4.300 persones van firmar una petició en Change.org per exigir que tornés. Davant de la pressió, Altman va anunciar dies després que els subscriptors de la versió Plus podran tornar a elegir GPT-GPT-4o. També va prometre millores graduals en GPT-5 per fer-ho "més intel·ligent" i va reconèixer que la transició "va ser una mica més complicada de l'esperat".
Preocupació als mercats
L'accidentada estrena no només inquieta els usuaris, sinó també els inversors. OpenAI, valorada en 427.000 milions d'euros segons mitjans especialitzats, encara no és rendible i la seva reputació depèn en gran manera de la confiança en els seus models.
Ara per ara, GPT-5 s'enfronta a un doble desafiament: demostrar la solidesa tècnica que va prometre i recuperar la proximitat amb l'usuari que va convertir ChatGPT en un fenomen global des de la seva irrupció a finals de 2022.
Recentment, OpenAI també ha estat notícia per una funció poc clara dins de la plataforma ChatGPT que ha deixat al descobert converses privades de milers d'usuaris, incloent-hi missatges sensibles, esborranys confidencials i confessions personals. Tot ha quedat accessible a través de motors de cerca com Google, sense que molts usuaris siguin plenament conscients d'això.
El problema ha sorgit arran de l'opció Make this chat discoverable ("Fes aquesta conversa descoberta"), que permet que els xats siguin indexats i, per tant, visibles públicament. Com a resultat, eines com la Wayback Machine va aconseguir emmagatzemar milers d'aquestes converses, ara arxivades de forma permanent a la xarxa.