El grup alemany Hartmann, conegut entre altres productes per la fabricació dels apòsits adhesius amb la marca Tiritas, ha reforçat en el darrer any l’aposta per la fàbrica que té a Mataró (Barcelona) impulsant la seva activitat productiva. Especialitzat en la producció d’apòsits adhesius sanitaris per a tot el grup, el centre d’excel·lència i innovació de Mataró ha incorporat nous productes d’alt valor afegit que tenen altes prestacions sanitàries.

Les últimes novetats, que fins ara es produïen a Alemanya: l’apòsit autoadhesiu estèril de silicona per a persones amb aversió al dolor, pells molt sensibles i ferides cròniques i adreçat a la cura de ferides postquirúrgiques, així com per a l'ús en qualsevol ferida domèstica, amb la marca Cosmopor; la marca Hydrofilm d’apòsits que actuen com a capa protectora sobre ferides per reduir el risc d’infecció; Atrauman, un apòsit antimicrobià que incorpora un tul impregnat el tractament de ferides amb alta càrrega bacteriana o ferides infectades.; i Omnistrip, els apòsits de tires per a sutura cutània.

Aquests productes, dels quals en sortiran centenars de milions d’unitats anuals de les instal·lacions de Mataró —amb la fàbrica treballant a tres torns durant tot l'any—, juntament amb la resta de línies de producció es destinen en un 80% a l’exportació per als 130 països on té presència la multinacional alemanya, des dels centres de distribució del grup a Europa, un dels quals és a Madrid. En el mercat espanyol, las marques es comercialitzen a farmàcies i parafarmàcies i es cobreix directament la demanda dels centres sanitaris i hospitalaris.

“Industrialment, hem estat capaços, i hem de continuar, d’atraure inversions industrials per a Mataró i continuar desenvolupant i innovant en productes de més valor afegit per ser competitius”, manifesta Jordi Guinovart, director general de Hartmann per a Espanya i Portugal. El directiu explica que el centre està consolidat, però ha d’aprofundir en els canvis tecnològics, “o pot arribar a patir davant de la competència, dins i fora del grup”, explica en referència a la nova planta de fabricació que la multinacional ha obert a Polònia per a sèries llargues d’alguns productes. Per això, fins i tot per als articles més bàsics, com les Tiritas —que exporten amb les marques Cosmos i Dermaplast, a la resta d’Europa i Amèrica— l’equip de Mataró farà millores industrials en les línies de producció.

Aquesta política es tradueix en inversions constants anuals. La mitjana és d’uns 10 milions biennals en inversió industrials, però darrerament també s’han aportat recursos importants per obtenir les certificacions reguladores corresponents i els estudis clínics i de toxicitat per als nous productes i altres.

Jordi Guinovart, director general de Hartmann España, el fabricant de la marca Tiritas
Jordi Guinovart, director general de Hartmann España, el fabricant de la marca Tiritas

El 20% del grup alemany

La filial espanyola acaba de tancar el balanç de 2023 amb una facturació agregada d’Espanya i Portugal, de 325,9 milions d’euros, amb un 7% d’increment sobre els 275 milions del 2022. Es tracta d’un creixement constant i reafirma el pes de la filial espanyola dins del grup, un 20%.

Les vendes anuals no només provenen dels adhesius sanitaris. El grup té una altra fàbrica a Montornès del Vallès on desenvolupa i produeix la marca Lindor, de solucions per a la incontinència en adults. Aquesta àrea d’activitat és el fruit d’una operació de compra que va realitzar la companyia alemanya per a Espanya i Portugal del negoci d’incontinència de Procter & Gamble, assumint la fàbrica i la plantilla. Actualment, el 15% dels articles Lindor, tot i ser una marca local, també s'exporten; de fet, aquest volum inclou un 7% que es distribueix per als països del nord d'Europa.

La multinacional també ha donat les seves xifres anuals: les vendes van ascendir a 2.353,3 milions d’euros, amb un creixement del 2,3% respecte de 2022; mentre que el resultat operatiu (ebitda) ajustat es va elevar a 203,4 milions, 12 milions més que l’any anterior.

El grup alemany va ingressar uns 584 milions per la línia de productes per a la cura de ferides i uns altres 500 per la cura d’infeccions, uns 760 milions per articles d’incontinència i 492 milions amb la marca CMC de cosmètica, medicina i cura de la llar i del nadó i la marca Kneipp de complements per a la cura i el benestar personal. Per al negoci de complements, Hartmann Espanya també treballa globalment per al desenvolupament conceptual de la marca Kneipp, des de Mataró.

Les Tiritas i Laboratorios Unitex

El centenari grup alemany, que va tancar la seva filial a Espanya durant la Guerra Civil, va tornar a aterrar al país el 1988 amb la compra de l’empresa catalana Laboratorios Unitex, que el 1954 havia creat la marca Tiritas per als apòsits adhesius i també fabricava l’esparadrap Imperial. Aquests laboratoris comercialitzaven també els pegats de Sor Virginia o la crema hidratant Famos; ambdós productes van anar a parar a altres companyies farmacèutiques.

Un cop adquirides les marques Tiritas i Imperial, Hartmann ja va reforçar la producció dels apòsits amb la construcció de la planta de Mataró, el 1995, que la va convertir també en la seu de la filial per a tot Espanya. Ara el grup cobreix Espanya i Portugal i té una plantilla de 600 professionals, d’aquests, uns 200 estan a Mataró i uns 100 són visitadors per als centres hospitalaris al conjunt d’Espanya.

El negoci hospitalari és molt significatiu per a la companyia i un dels més innovadors en productes, però també en serveis. Mitjançant els sistemes d'etiquetatge dels productes estèrils i dels seus embalatges es pot controlar la traçabilitat de tot el procés quirúrgic “que proporciona més seguretat clínica”, concreta Jordi Guinovart. El director general destaca que Hartmann s'ha convertit en un solucionador per als seus clients, amb l'aplicació de tecnologies com la intel·ligència artificial o el Big Data.