Les borses han castigat els grups de productes de bellesa més grans –perfumeria i cosmètica– dels Estats Units i d'Europa l'últim mes però no els de la resta del món. Així, han caigut les cotitzacions dels gegants nord-americans Estée Lauder, Coty, Elf i Ulta Beauty; dels francesos L’Oréal i LVMH o de l'alemany Beiersdorf, conegut per ser el fabricant de Nivea. En canvi, ha pujat la japonesa Shiseido, la brasilera Natura i les coreanes LG Household i Amorepacific. En aquest escenari dispar, la catalana Puig es prepara per tocar la campana per rebre els inversors.

Als Estats Units, l'alarma es va disparar la setmana passada quan el director executiu d'Ulta Beauty, Dave Kimbell, va confirmar que estaven experimentant una caiguda de la demanda més gran i més ràpida del que esperaven. No és que hagin entrat en pèrdues sinó que detecten una progressiva desacceleració a les vendes: aquest any confien a créixer entre un 3% i un 5%, quan els analistes de Wall Street esperaven que ho continuessin fent a doble dígit.

En principi, el que passi a Ulta Beauty no hauria de tenir repercussió al món perquè aquesta cadena de botigues amb salons de bellesa només està implantada als Estats Units, encara que no deixa de ser un empori comercial amb prop de 1.400 establiments i presència a tots els seus. 50 estats. Però els inversors van interpretar les paraules de Kimbell com un avís per a navegants: està caient la demanda de productes de bellesa.

El 3 d'abril passat, quan Kimball va reconèixer la pèrdua de vendes en una conferència organitzada per JP Morgan, les accions d'aquesta cadena es van desplomar un 15%. I per contagi, Elf també es va enfonsar un 12% mentre que Estée Lauder i Coty van caure un 5% cadascuna. Tot i que després van registrar lleugeres pujades, no s'han recuperat del cop.

Estée Lauder va anunciar el febrer passat un pla de reestructuració que suposarà fins a 3.000 acomiadaments, entre el 3% i el 5% de la plantilla. Aleshores, els inversors van premiar aquesta companyia i van disparar la cotització un 19%, la seva pujada més gran en un sol dia des de fa més de deu anys. Tot i això, les notícies posteriors sobre la seva caiguda de vendes, especialment als mercats asiàtics, han castigat en la borsa el propietari de marques com Clinique, Tom Ford, Jo Malone, MAC o The Ordinary.

L'últim semestre de l'any passat, Estée Lauder va reduir la facturació en un 9%, fins a 7.797 milions de dòlars, mentre que els beneficis van caure en un 61%, fins a 344 milions.

Altres gegants comercials que també tenen divisions de productes de bellesa com Calvin Klein i Tommy Hilfiger van anunciar només fa uns dies que es preparen per a una caiguda d'ingressos entre el 6% i el 7% aquest any.

Índex del pintallavis

Des de la pandèmia es va registrar un increment de la demanda de productes de bellesa fins a situar les seves principals companyies en rècords de vendes. A aquest fenomen se'l va conèixer per "l'índex del pintallavis" perquè, en temps de dificultats econòmiques, els ciutadans es permeten petits capricis en forma de productes de cosmètica, tal com van recordar recentment els analistes del butlletí econòmic nord-americà Morning Brew.

Tot i que les principals companyies de cosmètica dels Estats Units i Europa que cotitzen a la borsa han fet un pas enrere en la seva cotització en el període comprès entre el 8 de març i el 8 d'abril, Estée Lauder és l'única que la seva valoració està per sobre de la del primer dia d'aquest any en què va obrir Wall Sretet (el 2 de gener) encara que pels pèls: la seva acció ha passat en aquest període de poc més de tres mesos de 145,45 dòlars a 146,64, un 0,8% més. Els seus mals resultats gairebé es van menjar el premi del 19% pel pla d'acomiadaments.

Les accions de la francesa L’Oréal han caigut des de començament d'any un 7,22%, dels 443 euros als 411, mentre que l'alemanya Beierdord ho ha fet en un 3,9%, dels 135 euros als 129,65. Aquesta última va incrementar la facturació el 2023 un 7,4%, especialment pel comportament de Nivea, el producte més venut, si bé va reduir els beneficis.

Pel que fa als grups asiàtics, encara que les accions de la japonesa Shiseido han pujat lleugerament l'últim mes, han retrocedit respecte a l'inici d'any en un 4,9%: aleshores la cotització es va situar en 4.306 iens mentre que aquest dilluns va tancar en 4.093. El gegant coreà Amorepacific ha seguit la mateixa pauta: va créixer l'últim mes, però no des de començament d'any, amb un retrocès del 4,8%: dels 141.200 wons amb què va iniciar el gener als 134.300 d'aquest dilluns.

La també coreana LG Household –que a més de cosmètics i articles de la llar també és distribuïdor de Coca-Cola al seu país– ha aconseguit una revaloració del 5,56% des de començament d'any mentre que la brasilera Natura ha millorat un 6,39%.