El Consell de Ministres ha autoritzat aquest dimarts, a proposta del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, la licitació de les obres de construcció del moll de contenidors de la terminal nord del Port de València per un valor estimat de 656,7 milions d'euros. Aquesta actuació, anunciada dijous passat pel ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, "suposa un impuls a la construcció d'aquesta nova terminal, concebuda sota estrictes criteris de respecte mediambiental i aparellada a l'objectiu de derivar els trànsits dels contenidors des de la carretera al tren".

La nova terminal de contenidors, amb cinc 5 milions de TEUs (contenidors equivalents de 20 peus) de capacitat (que s'afegeixen als 7,5 milions actuals), estarà completament electrificada i operarà amb energia d'origen 100 % renovable, ha informat el ministeri en un comunicat. Així mateix, explicarà amb una àrea de dipòsit totalment automàtic i una terminal ferroviària adjacent de 6 vies de 1.000 metres de longitud, que serà la de més mida a Espanya, la qual cosa permetrà incrementar l'ús del ferrocarril per al tràfic de mercaderies.

Els operadors disposaran d'una nova terminal pública de contenidors innovadora, flexible i sostenible, que permetrà operar als vaixells més grans d'última generació (portacontenidors MEGAMAX de fins a 430 metres d'eslora). A més, ajudarà el port, que ja opera "a prop del seu punt de saturació", a respondre al creixement de l'activitat i continuar sent una infraestructura de referència dins del trànsit mundial de contenidors, segons recull l'Agència EFE.

Més de 1.600 milions d'inversió

Dissenyat sota un esquema de col·laboració publicoprivada, el projecte comptarà amb una inversió total de més 1.600 milions d'euros. Mitjançant aquest contracte, l'Autoritat Portuària de València s'encarregarà de construir la infraestructura bàsica (dragatge, moll i farcit consolidat), mentre que la companyia TIL, de la naviliera MSC, invertirà en la superestructura, instal·lacions i material mòbil.

Gràcies a diverses inversions i a altres que estan en marxa del ministeri que han mobilitzat 240 milions en actuacions ferroportuarias, el Port de València ha guanyat quota de transport de mercaderies per ferrocarril al llarg dels últims anys.

L'ampliació nord del port comptarà amb una xarxa de vies de càrrega i descàrrega que serà la més gran terminal ferroviària construïda fins a la data en un port espanyol i, amb ella, es multiplica per quatre la seva capacitat actual.

El ministeri ha destacat també que aquesta actuació servirà de palanca per a un canvi cap a una mobilitat més sostenible i amb menys emissions, ja que reduirà el nombre de camions en els accessos al port i permetrà descongestionar les carreteres que envolten l'àrea metropolitana de la ciutat de València.

En concret, ajudarà a descongestionar l'autovia V-30 com a via d'entrada sud al Port de València i, amb això, millorarà la mobilitat metropolitana de València.