La multinacional alemanya Festo fa cinc anys que té centralitzat a l'Hospitalet de Llobregat (Barcelona) el centre de desenvolupament de prestacions digitals per a tot el grup. L'últim avanç ha estat el llançament del primer assistent virtual de la multinacional, amb el qual els clients resolen a l'instant des dels seus dubtes tècnics a l'obtenció de la informació de productes, amb un important estalvi de temps i més eficiència.

Per a aquesta última innovació ha estat essencial la incorporació de la intel·ligència artificial que determina el futur de dues de les quatre línies d'actuació del centre d'excel·lència de Barcelona: l'anàlisi sistemàtica de les dades i el desenvolupament de software. Perquè, com explica Xavier Segura, el hub segueix centrat en aquests dos eixos més el màrqueting i la innovació digital, però "amb una dimensió més àmplia gràcies a les noves tecnologies, com la IA". 

El responsable de la multinacional per a la regió del sud-oest (Espanya, Portugal, França i el nord d'Àfrica) concreta que aquesta redimensió de les atribucions ha implicat la contractació de personal i que, a finals de 2025, l'equip estarà format per uns 63 professionals; una xifra important si es té en compte que es va iniciar amb dues persones. "La nostra base són perfils d’enginyers i de professionals de diverses àrees digitals, però també necessitem científics de dades, físics, matemàtics..., perfils molt diferents. Especialment per entendre què requereix el client". Amb més de 16 nacionalitats diferents, cobrint tots els grans continents; i amb paritat gairebé al 50%.

Aquesta és la funció bàsica del hub, i de Festo, en general. El grup es dedica a "l’automatització de qualsevol mena de procés productiu i industrial, amb una clara vocació tecnològica". En el camp de la digitalització això es tradueix en dos grans eixos. D'una banda, els smart components, és a dir, afegir digitalització per fabricar productes més intel·ligents i amb capacitat d’interconnectar-se amb el sistema de producció. Per altra banda, idear i desenvolupar eines digitals que ajudin als clients de Festo a configurar les màquines.

Per tant, és aquest segon eix on es treballa des del Digital Sales Hub, de Festo de Barcelona. "La missió del hub és entendre com interactuar i donar eines que facin més fàcil la labor dels nostres clients, perquè la tecnologia és cada vegada més complicada i necessiten eines que els la facin més entenedora i fàcil, i la puguin integrar més còmode, sense grans esforços", defensa Xavier Segura.

Xavier Segura, responsable de Festo per a la regió del sud-oest (Espanya, Portugal, França i el nord d'Àfrica).

Les ciències de la vida i els nous combustibles

En maquinària industrial, l'automatització, respon a la tendència actual dels fabricants de sectors diversos de produir sèries més curtes i més personalitzades, per això els sistemes d'automatització han de ser molt més flexibles. "Això no és res més que l'avanç cap a la Indústria 4.0", insisteix Segura. El directiu manifesta que la indústria vol aquesta flexibilitat i un manteniment predictiu, "que permeti anticipar-se als problemes i que s'adapti a situacions diverses". En definitiva, Festo ha de donar resposta a les necessitats d'un client que veu com "la tecnologia incrementa, la complexitat augmenta i necessita eines que l’ajudin a fer les màquines més senzilles". I això com es fa?, es pregunta Segura. Doncs, "amb sistemes automàtics més eficients, més competitius, més ràpids i més senzills".

Els processos d’automatització abasten tots els sectors, és molt transversal. Per la qual cosa, des de Festo es treballa en diferents àrees -alimentació, automoció, màquina eina, embalatge...- però estan apareixent nous sectors amb un creixement exponencial que necessitaran més automatització. Les ciències de la vida, per exemple, tindran un component més alt d'automatització en àrees com els laboratoris, processos mèdics -sistemes de reconeixement, assistència a la cirurgia...-. També el desenvolupament dels nous combustibles més sostenibles, com l'hidrogen, comenta Segura. Amb tot, els sectors més tradicionals continuaran tenint una transformació molt gran -vegis l’automòbil, amb l’electrificació; o l'alimentació i l'embalatge que aniran aplicant tecnologia més innovadora.