El centre tecnològic Eurecat està coordinant el projecte europeu Shift2Zero, que compta amb un pressupost de més de 12 milions d'euros, per desenvolupar nous dissenys i funcionalitats innovadores per a vehicles elèctrics comercials. L'objectiu del programa és "donar resposta a les necessitats de la logística urbana, reduir les emissions i millorar l'eficiència operativa", ha assenyalat Eurecat en un comunicat. La qual cosa el fa molt adient per donar resposta a les necessitats actuals i futures dels usuaris finals en sectors com el comerç electrònic, la gestió de devolucions i les entregues en fred, en requisits tècnics per a vehicles, flotes i infraestructures.
El projecte uneix actors de tota la cadena de valor de la logística i de l'automoció -fins a 30 socis, de 10 països europeus- per aportar "solucions eficients i sostenibles" que "impactin de forma positiva en les empreses i a les ciutats", ha destacat l'investigador de la Unitat d'Innovació de Producte i Simulació multifísica d'Eurecat Toni Lara. Les solucions desenvolupades en el marc del projecte Shift2Zero es demostraran i validaran en cinc pilots, centrats en operacions logístiques urbanes reals, que es realitzaran a sis ciutats europees.
Per fer-ho possible, el projecte liderat per Eurecat estudiarà conceptes de vehicles lleugers de zero emissions amb "funcionalitats millorades i més segures", que incloguin la capacitat de transport dual de persones i mercaderies, ha explicat per la seva banda la coordinadora del projecte Shift2Zero, Fanny Breuil, gestora de la Unitat de coordinació de projectes europeus d'Eurecat.
Per optimitzar les operacions logístiques, el projecte integrarà solucions avançades de gestió de mercaderies, com espais per al transport mixt, que incloguin congelats, productes frescos, temperats i secs, un tipus de solucions que evitaran que els proveïdors de logística es vegin obligats a utilitzar diversos vehicles. S'exploraran també unitats "intercanviables" per facilitar el transbordament sense interrupcions, així com sistemes de calefacció energèticament eficients per a les cabines de passatgers.
Es minimitzarà a més la contaminació de l'aire reduint les emissions de partícules gràcies a una tecnologia avançada de pneumàtics i a sistemes de frenada més eficients, fent així que aquestes solucions siguin encara més sostenibles, ha destacat Eurecat.