El comerç en línia ha catapultat en més d'un 85 % els ingressos de les empreses del sector de la missatgeria i paqueteria (CEP) en els últims 5 anys, ja que només per aquests productes van ingressar 6.586 milions d'euros el 2022 davant 3.521 milions registrats en caixa el 2018.
Aquest impuls al sector s'ha posat de manifest a l'últim informe anual del sector postal elaborat per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). L'anàlisi confirma l'increment gradual dels ingressos per les comandes a internet i el canvi d'hàbits del consumidor en pandèmia, amb un ascens continuat des que es tenen registres (2013), a excepció de l'any 2017.
Només l'any passat, els ingressos de les companyies del sector van millorar un 1,9 % en comparació amb 2021 (6.586,7 milions), si bé el nombre d'enviaments en el segment va caure un 4,4 % en taxa interanual, fins a 1.039,9 milions.
Aquest descens dels enviaments, segons la CNMC, podria deure's a un ajustament de mercat després de les fortes pujades en època de pandèmia.
Correus va experimentar el descens més acusat de les companyies CEP quant a volum d'enviaments, amb una caiguda acumulada entre 2020 i 2022 del 10,5 %.
Els "gegants" de la paqueteria i missatgeria, encapçalats per Amazon i DHL, van augmentar en conjunt els seus ingressos un 11,7 % el 2022, davant els descensos de les xarxes de transport urgent d'àmbit nacional (5,7 %) i de l'operador públic Correus (5,6 %).
La xifra de negoci dels grans operadors CEP el 2022 va assolir els 3.337,1 milions i respecte a 2021 els creixements més grans els van registrar, per aquest ordre, Amazon amb 1.752,7 milions (19,9 % més); DHL Express (492,9 milions, 9,9 %); DHL Parcel (408,3 milions, 5,3 %) i UPS (401,5 milions, 4,4 %).
L'operador públic Correus va caure un 6,7 %, fins a 1.567,1 milions (la pitjor dada des que es tenen registres) i la xifra de negoci de Correos Express va retrocedir un 0,7 % en taxa interanual el 2022 (371,2 milions).
Quant a la facturació de les xarxes de transport urgent d'àmbit nacional, la xifra global va ascendir a 3.849,8 milions, dels quals 1.744,3 milions provenien de les empreses franquiciades o col·laboradores de la xarxa.
La llista de més a menys ingressos el 2022 està formada per GLS (421,2 milions; 77,1 % més), Zeleris (408,8 milions; 9,5 % menys), MRW (331,9 milions; 27,7 % més), Nacex (260,8 milions; 154,2 % més) i CTT Express (115,5 milions; 18,2 % més).
Amazon i DHL guanyen quota
Els grans operadors (Amazon o DHL) van acaparar l'any passat un 43,4 % de la quota de mercat del segment CEP en enviaments totals per any i tipologia d'operador, seguits per les xarxes de transport urgent d'àmbit nacional (36,6 %), l'operador públic (Correus i Correus Express), amb el 16,9 %; i la resta d'operadors (3 %).
Cal recordar que els productes del segment CEP són, fonamentalment, paquets amb valors afegits (més pes i mida, rapidesa i seguretat en la recollida, distribució i garantia de lliurament, supervisió, seguiment o localització d'enviaments).
L'ingrés unitari del segment CEP va ser el 2022 de 6,33 euros, la qual cosa va suposar un increment del 6,6 % respecte a 2021, detalla l'informe.
Més llocs de feina a Amazon i menys a Correus
Al capítol d'ocupació, el nombre total de treballadors dels operadors del segment CEP va ser el 2022 de 109.403,6 persones, un 4,2 % més que el 2021, amb un ascens acumulat molt significatiu de les grans operadores (Amazon, DHL o UPS) del 29 %.
L'operador públic va concentrar el 45,2 % del total (49.452 empleats; 4,4 % menys), les xarxes de transport urgent d'àmbit nacional, el 32,9 % (35.991 empleats; 4,3 % més), els grans operadors, el 20 % (22.324 persones, 29 % més) i la resta altres operadors (1.735 persones; 13,8 % més).
Per tipus de producte, en el tram de pes fins a 2 quilos van liderar els grans operadors CEP, amb el 46,9 % de la quota, mentre que als paquets entre 2 quilos i 20 quilos i de més de 20 quilos la quota majoritària va ser per a les xarxes de transport urgent nacional amb el 41,2 % i el 49,6 %, respectivament.