Els bancs espanyols, o que operen a Espanya, reconeixen que les sucursals físiques continuen sent clau per al negoci malgrat que han tancat i continuen tancant-ne milers. Sobretot en els últims anys, davant de l'avanç de la digitalització. Els mateixos clients les demanden, tant particulars com empreses, principalment, per a la contractació de determinats productes complexos o que requereixen negociació, com les hipoteques, plans de pensions o crèdits.

Però a més, les sucursals permeten la instal·lació de caixers automàtics i en aquest país són encara molt necessaris, ja que encara avui el 60% dels pagaments es realitzen en efectiu i es necessiten aquestes màquines per accedir als diners en efectiu. Si bé, a les finestretes de les oficines, cada vegada és més difícil o pràcticament impossible fer aquesta i moltes altres gestions.

Així, en els tests de mercat que la CNMC ha dut a terme a diverses entitats a Espanya a propòsit de la possible fusió entre el BBVA i el Sabadell, es conclou que la presencialitat és un factor molt important per als clients bancaris. Fins i tot el mateix BBVA confirma a la CNMC que, si bé el canal online està guanyant pes respecte al presencial, encara hi ha "determinades gestions, com el rescat dels fons, que els clients continuen preferint realitzar de forma presencial, a causa de la confiança que genera el tracte presencial i a la importància de l'assessorament directe".

El BBVA planeja el tancament de 300 sucursals si es fusiona amb Sabadell

Tanmateix, si l'operació que planteja el BBVA es materialitza i acaba absorbint el Sabadell, es produirà també el tancament de 300 sucursals, segons l'anunciat per l'entitat d'origen basc. Encara que no només és el BBVA que admet aquest fet, les entitats que han participat en aquests tests de mercat (com Ibercaja, Kutxabank, Abanca, CaixaBank, Deutsche Bank, ING, Openbank o Revolut) posen en relleu que "malgrat que en els últims anys s'ha produït un augment de la digitalització en l'àmbit dels serveis bancaris, especialment de banca minorista, les sucursals físiques continuen representant un actiu rellevant per a gran part dels clients minoristes, tant pimes com particulars."

No per això han deixat de tancar-les. CaixaBank i Santander van baixar la persiana a gairebé un centenar d'oficines a Espanya l'any passat, 48 el primer i 47 el segon, segons recullen els seus informes financers. I en el que va del 2025 han continuat tancant-les, el català 15 i el càntabre unes altres 35. Aquestes xifres, no obstant això, es queden petites si es té en compte la dada conjunta des de la pandèmia. Ja que entre els dos han tancat més de 3.000 sucursals.

Així mateix, BBVA, Sabadell, Abanca, Unicaja i Kutxabank han aprofitat les integracions, els EREs i les prejubilacions dels últims exercicis per reduir fortament la seva estructura física a Espanya, tancant milers de sucursals. El que ha despertat el malestar de molts clients i així ho fan saber també les associacions de consumidors en el test de mercat, que consideren que les oficines bancàries continuen sent rellevants no només per a determinats col·lectius que esmenta BBVA (com és el cas de persones grans, habitants d'àmbits rurals o persones en risc d'exclusió financera), sinó també per a la prestació de determinats serveis, com és el cas d'hipoteques o altres productes més complexos.

Les operacions rellevants es fan a l'oficina

En general, totes les respostes al test destaquen la importància de la demanda presencial en l'entorn de la sucursal, en el cas d'hipoteques, crèdits, servei de caixers i, encara menys, dipòsits. Així mateix, respecte a la comercialització de plans de pensions, les respostes al test senyalitzen la importància de la presencialitat sobre el canal online.

Amb tot, Competència conclou que malgrat "la innegable" importància que el canal digital està adquirint, la majoria de les operacions rellevants es continuen realitzant de forma presencial. Confirmant així el que els clients fa anys que denuncien.