El Consell Regulador de la DO Cava ha elegit els dotze vocals que configuraran el ple en representació dels viticultors, les cooperatives i els petits, mitjans i grans cellers que operen en aquesta denominació d'origen.
L'entitat ha informat aquest divendres que, després del tancament del procés d'elecció el dijous 7 de maig, la composició del ple ha quedat tancada. Aquest tràmit obre pas al període d'elecció per a la presidència de la DO Cava, un càrrec que ostenta encara Javier Pagés, que no es presentarà a la reelecció. L'elecció del seu successor tindrà lloc el pròxim 11 de juny entre els candidats que es presentin per al càrrec.
En representació dels grans cellers de la denominació d'origen cava, el ple està format per Josep Palau (Freixenet), Pere Escobar (García Carrión), Bruno Colomer (Codorníu), Pere Ventura (Pere Ventura i Família), Joaquim Tosas (Bodegues Sumarroca) i Montserrat Nicolàs (Viña Torreblanca).
Així mateix, Enric Ferré Ginovart i Miguel Lleixa Masana, ambdós de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, són membres pels viticultors de cooperatives. Mentre que els representants dels viticultors no adscrits a cooperatives són David Sendra Anglès i Dominio de la Vega SL, ambdós representants de la candidatura conjunta d'Unió de Pagesos i Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC), i J. Fortuny Fàbregas SL en representació de l'Associació de Viticultors del Penedès.
Un altre lloc en el ple és per a CEVIPE, Grup Cooperatiu SCCL, en representació de l'entitat Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya.
Un moment crucial per al cava
El nom del president és encara una incògnita, però el que agafi les regnes de la denominació d'origen, entrarà en un moment crucial per aquest emblemàtic producte català, en el qual s'ajunten la crisi de vendes, la fuga de cellers cap a Corpinnat i la pèrdua de catalanitat de cellers emblemàtics.
La crisi climàtica, que es va materialitzar fins a l'any passat en una greu sequera a Catalunya, va fer caure dràsticament les collites de les varietats de raïm per a l’elaboració de cava, cosa que el sector ha pagat amb una crisi de vendes el 2024 i el 2025. L’any passat, el cava va viure el segon exercici consecutiu de caiguda de dos dígits i va distribuir 190 milions d’ampolles, un 12,9% menys. L’any anterior ja havia caigut un 13%, amb 218 milions d’ampolles.
Però aquest descens va tenir una altra capa. Mentre que a Espanya va ser només del 2,5%, la sagnia va ser en l'internacional i, especialment, a Alemanya, on en dos anys s'han deixat de vendre 24 milions d'ampolles. A conseqüència de la manca de producte per vendre, alguns cellers grans, com Freixenet, han substituït cava per altres vins espumosos en determinats mercats, i entre ells, Alemanya. Aquest país, on té l'origen i la seu Henkell (grup propietari de Freixenet), havia estat líder en exportacions i ara no figura entre els principals mercats del cava.
Però la notícia bomba del sector en les últimes setmanes ha estat la decisió de Juvé & Camps, un dels grans cellers després de Freixenet i Codorníu, d'abandonar la DO Cava i integrar-se a la marca col·lectiva Corpinnat. Juvé & Camps és un celler històric de Sant Sadurní d’Anoia, al cor del Penedès, amb un llegat vitivinícola que es remunta a 1796 i una trajectòria centenària en l’elaboració d’escumosos des de 1921.
